Gäst H.Hansen Postad 1 November , 2008 Rapport Share Postad 1 November , 2008 Hej I dag har jag fått vara med om en ny upplevelse jag fick bekymmer med bränslet för 2 veckor sedan på en körning, Då jag hittade lerigt vatten i förgasaren, trodde jag att det var boven i dramat och har under en veckas tid bråkar med den. många gånger har denna förgasare skruvats isär och rengjorts, och i går under provkörning så gick valpen som den skulle igen. OK allt frid ock fröjd, tankade upp den för färd 9 mil till ett köromeråde som skulle få bli dagen höjdpunkt. Kl 8 startade jag och räknade med att vara framme runt nio. allt gick fint i 4 mil sedan började ryckningarna som sa att bilen inte fick bensin som den skall, så proceduren med förgasaren och regörnigen på börjades igen, men inget hittades i förgasaren, lika som det varit de 20 senaste gångerna jag kollat. Ja så hackade jag mej fram en mil till, innan jag tröttnade helt och plockade fram renoverings satsen till bränsle pumpen, bort med pump och bytte allt i den, skruva tillbaka, och valpen gick fint igen. glad fortsatte jag min färd i 2 mil så började de förbannade ryckningarna och den fick helt klart inge bensin igen, Halvt tokig vid det här laget trampade jag som en tok på gasen för att försöka pumpa in bensin i förgasaren, Då går gaspedalen AV och jag står med en rund rör bit som sticker ut där gaspedalen suttit. Ja nöden har ingen lag . så fram med en svetstång och nöp fast på röret och en provisorisk gaspedal var skapad. Men problemet kvarstod inge bensin. Kollade alla ledningar från den stålomspunna bensinledningen som går in i pumpen och där bakåt där var det fullt flöde kollade förgasaren inga problem där heller. Då slog det mej att jag varit med om att bromsledningar separerat inuti, Ja det skall erkännas att Kenny_69 på forumet klämde fram tanken då ha satt i högerstolen. Så det sista som kollas är denna stålomspunna bränsle lednings bit, Å mycket riktigt där var det totalt stop Vad göra ???? Jo jag rotade runt i hytten och på flaket, hittade en liten bit vatten slang, och två slangklämmor, knipsade av den stålomspunna ledningen och gick lös på ändarna med gängorna som skall in i pumpen respektive röret till tanken. fick efter några svordomar på vattenslangen och klämmorna skruvade på den improviserade bränsle ledningen på pumpen och vid bränsle röret från tank. SÅ kunde jag ta mej de sista milen till träffen, Kl var nu närmare halv 2. väl där skrattade de gott åt mej och mina lösningar, skakade fram en svets så jag kunde svetsa fast gaspedalen igen, Så kunde jag tillbringa några timmar i skog och vatten hål och leka av mej ilskan över allt elände som hänt under dagen. Vart vill jag komma med detta då ????? Jo jag tycker mej känna igen problemet hos andra med valpar och de stålomspunna ledningarna. Där har problemen oftast trots bero på bränsle pumpen och den har byts ut mot de nyare utan glas kopp och med slang direkt på pumpen, och blivit av med bekymret Undrar hur många gånger det faktisk varit just den stålomspunna lilla slangbiten mellan Pump och röret till tanken som egentligen varit boven???? Kan vara bra att veta att de faktiskt kan separera och sugs i hop av pumpen, så lossar man på något vakuumet släpper och allt verkar ok igen men sakta och säkert suger pumpen i hop gummit i slangen och det blir stopp för bränsle igen så var det sagt ha en bra kväll det skall jag nu när jag vet vart mina bekymmer kommit i från H.Hansen H.Hansen2008-11-02 11:02:09 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst kenny_69 Postad 2 November , 2008 Rapport Share Postad 2 November , 2008 Jo då det va en spännande tur Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 5 November , 2008 Rapport Share Postad 5 November , 2008 Ja vi fick ju vara off road på vägen dit några gånger (dikes skruvning) Så kom lillvinchen till användning för första gången sedan jag flyttat ner hit till skänninge. OBS UTAN BLOCKET det gick ändå T Maxen var ju fin som hjälp upp ur myrehålet vänster sida stog i Inte för att det syns här men vi fick jacka upp den på 2 hjul och sedan vinscha för att komma loss ur myren. Men ridandes på T Maxen och vinschades tog vi oss lätt bakåt så det bara var att köra vidare, Det går att komma loss utan draghjälp och dyra vinschar i bland, men det tar ju lite tid. Och så sent som vi kom så var varända minuts körning viktig Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Sören Postad 6 November , 2008 Rapport Share Postad 6 November , 2008 Jo då, de problemet har jag varit med om. Så kolla noga att slangarna klarar etanol, även här är spriten ett problem Etanol fräter på en del gummi så även o-ringar i förgasare och gummitäningar i pumpar kan vittra upp. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 6 November , 2008 Rapport Share Postad 6 November , 2008 Hm ja där slog du nog huvet på spiken sören Jag har ju faktiskt kört på blandning med etanol tidigare, men från gott det sedan ett tag. då jag vill kunna hälla i blyersättningsmedel utan att oroa mej för det blir fel med den om jag blandade. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Sören Postad 6 November , 2008 Rapport Share Postad 6 November , 2008 Det finns ju etanol i all bensin i dag så problemet går inte att komma runt Jag har bytt slangar och o-ringar mot sprittåliga dito själv är jag inte sprittålig, blir jäkligt yr... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 6 November , 2008 Rapport Share Postad 6 November , 2008 Dagens konspirations teori... hur det kunde ha gått till... Det är som sagt frestande för mackägare att späda ut soppan med E85... det var ju 3-4kr skillnad per liter ett tag och 20% utspädning gav ju en hyfsad förtjänst... det var balansgång med utetemperatur etc (vinter = ta det försiktigt) så inte folk skulle märka det och 20% var väl mer eller mindre en maxgräns... det kördes ut hyfsat mycket E85 från depåerna i norrbotten men väldigt lite tankades från pumparna... så det har väl dunstat ... men bilar tankade vid kusten var märkligt svårstartade i kyla och det byttes stift m.m och inget hjälpte föränn man tankade fullt på en inlandsmack och vips gick bilen som ny, pendlarna till kusten förstod inte varför bilen drog mer bensin på sommaren...än på vintern... märkligt... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fredrik Postad 6 November , 2008 Rapport Share Postad 6 November , 2008 Tillsatser i bensinen har ju förekommit länge men utspädning över det normal låter ju lite magstarkt men är säkert sant. Förmodligen en form av "affärsutveckling"??! Har ibland noterat märkningen som brukar finnas på stationens pumpar, det står något i stil med "kröningen avser endast mängd ej bränslets kvalitet". Högaktuell fråga alltså... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 6 November , 2008 Rapport Share Postad 6 November , 2008 hmmm... mackägare måste ju försöka ta igen det konsumenterna lurar dem på... t.ex. nyckelverk och en stor magnet så kunde man tanka gratis (dvs räkneverket räknade ej upp pga magneten)... dagens pumpar är ännu lättare då service ej längre finns och mackarna måste sköta det själva så man har fått dosor (till och med fjärrdosor) till pumparna och tillgång till koder för nöddrift... dvs har man tillgång till dosan så kan man tanka gratis och det finns antagligen pirat prylar för detta redan... lösning stäng av strömmen till pumpen över natten = ingen kort/konto/sedel tankning möjlig... sedan kan man ju alltid riva av kåpan och sätta moppehjulet mot pump remskivan och mata på om strömlöst... eller bara blåsa in övertryck genom ventilationen som sitter på 4-5meter höga rör så sprutar det som bara den ur slangen... obs saker jag hört EJ provat själv... en del trix har visst filmats och det är så man kommit på hur kreativa vissa är... vad tror ni? är detta skrönor? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 6 November , 2008 Rapport Share Postad 6 November , 2008 Ja man vet aldrig, det finns ju på hittiga och luriga människor överallt. Hörde om någon som för många år sedan sög upp bensinen ur tankarna genom påfylnadshålen på bensinstationerna med en 12 v pump. Men vet ju inte om det ens är möjligt , då jag inte provat själv Så om det är skrönor eller ej är ju svårt att veta Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fredrik Postad 6 November , 2008 Rapport Share Postad 6 November , 2008 Ett ärligt men lite märkligt sätt att ordna bensin gratis var när OK i början av 90-talet ville öka antalet medlemmar. Om du själv var medlem och sedan värvade en ny medlem (utan några förpliktelser, medlemsskapet var gratis) fick både du själv och den nye medlemmen 5 liter bensin + en bunt rabattkuponger var. Det var inga större problem att pracka på folk detta och största svårigheten var väl nästan att visa att den inte fanns någon hake med erbjudandet. Fyllde tanken i förstabilen ett antal ggr tack vare denna kampanj. Nu blev jag lite nostalgisk.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst skogsvild Postad 7 November , 2008 Rapport Share Postad 7 November , 2008 hålet i myren där har jag och en annan polare kört upp med en 11 bil och min suzuki det är djupt skogsvild2008-11-07 02:39:26 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 7 November , 2008 Rapport Share Postad 7 November , 2008 Jo tack vi märkte det och en brant sluttande sten häll som var hal som såpa ovanför, gjorde ju inte passagen lättare . då vi var helt själva där så vände vi faktiskt, Å det händer inte ofta Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.