Gå till innehåll

skruv dubb???


Gäst gasten

Rekommendera Poster

hej. hadde lite funderingar på det där med skruvdubbar. kan det vara något för oss tgb åkare nu när vinter o halka kommer? är ju bara o skruva i däcken me skruvdragaren o skruva bort när våren kommer. går ju att ha lite högre hastighet på vägen me dessa än med kedjorna. någon som har erfarenhet om detta eller vet var det sälges dubb till vetiga priser? ps går ju åt några om man man har 6 hjul o skruva dubb i.PDT_Armataz_02_14.gifgasten2008-11-03 18:00:44

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E

Hejsan

Tänkte den samma tanken själv i vintern som var, men efter jag checkat priser, hastighet och slitage kom jag på andra tankar. För mig här i Norge blev det billigare att skaffa fyra "ok" pil-däck och skjuta lastbilsdubbar.

 

Men det är ju klart... kanske det är billigare i landet i öst PDT_Armataz_02_02.gif det brukar det ju vara

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja just. lastbils dubb. vad är det för priser på sådant. kostnad per dubb/hjul eller totalt på bil?  en annan fråga är ju hur tätt behöver dubbarna sitta/ mellan varandra? är som du säger Andereas,  kan ju vara billigare o skaffa 6 hyfsade däck o dubba som vinterhjul PDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E

Nu är detta priser som gäller för oljelandet Norge... Men fick priset 1800,- för lastbilsdubbar, skjutna och klara på min 11:a. Det skulle då bli ganska så tätt som gubben sa, och ge ett jäkligt bra grepp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Johan11

Undantag

Trots kraven på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten:

 

Om fordonet enligt vägtrafikregistret är trettio år eller äldre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Johan11

Angående om pildäcken är lämpliga vinterdäck så kan jag ju bara säga att mina trelleborgare inte var några vidare roliga däck på vintern. Har dock inte testat pildäcken men kan inte tänka mig att dom är bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E

MMmm min erfarenhet är att det inte spelar så stor roll, så länge det inte är renodlade vinterdäck det är snack om. Har kört på vinteruderlag med dom flesta typerna som sitter på våra terrängbilar, och dom flesta är lika dåliga.

Men, det beror väldigt på underlaget, temperaturen och inte minst hastigheten. Sprängkalt, och med torr is, så kan man klara sig ganska bra, det samma gäller med riktigt kall snö. Rundt nollan med svart is, slush eller blöt packad snö.. ja då dansar man oavsätt.

 

På min 11:a sitter det helt nya friska (moderna) däck, och dessa var inte en sekund bättre en mina gamla intorkade pildäck på blöt svart is.

 

Det bästa är att kosta på ett extra sett som man kan dubba med ordentliga dubb.

 
Andreas.E2008-11-03 20:57:16
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Tyckte att mina gamla (1968 om skall får tro på slangarna) pildäck funkade bra om man anpassade hastigheten till väglaget.

Skall bli intresant och se hur de ny tillverkade Trelleborg CrossCountry 153 M+S fungerar.

Men det kan ju bara bli bättre.

Ja klart det var oftast vintervägar jag körde på tidigare,

Här är det väll salt blask och sedan blank is mistänker jag PDT_Armataz_02_38.gif.

Men att det blir bra med en massa dubbar typ vad andreas funderar på är jag säker på PDT_Armataz_02_02.gif. synd att de gamla pildäcken var så väldigt dåliga, inte värt att kosta på dubb ens

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Johan11
Tyckte att mina gamla (1968 om skall får tro på slangarna) pildäck funkade bra om man anpassade hastigheten till väglaget.

 

 

 

Det är ju det som är det tråkiga. 30 är inte skoj!PDT_Armataz_02_12.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Undantag

Trots kraven på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten:

 

Om fordonet enligt vägtrafikregistret är trettio år eller äldre.

 

 

Ja jag har läst det där jag med . men om man krockar då ???

Då har man ju varait en fara för trafiksäkerheten PDT_Armataz_02_08.gif

Lite skum regel' date=' men helt ok för oss som oftas bara skall till skogs ändå [img']smileys/PDT_Armataz_02_05.gif[/img]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen
Tyckte att mina gamla (1968 om skall får tro på slangarna) pildäck funkade bra om man anpassade hastigheten till väglaget.

 

 

 

Det är ju det som är det tråkiga. 30 är inte skoj!PDT_Armataz_02_12.gif

 

Nä spesielt inte när man kanar i det balänges ner för en backe PDT_Armataz_02_30.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite skum regel

 

Jag gissar att det beror på att det ofta är så ovanliga dimensioner på gamla bilar att det helt enkelt inte finns godkända vinterdäck att köpa i originaldimension.

 

OT: Kompisen skulle hitta sommardäck till sin Citroen, Michelin XAS 180-15. De finns faktiskt att köpa för ca 2500:-/st men vinterdäck lär han gå bet på. Om han nu överhuvud taget skulle komma på att ge sig ut med den på vinterväglag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Oddbjørn

Jeg kommer til å kjøre i snøfonner eller løs snø på vei. Trelleborg med godt mønster og endel pigger er snart på plass. Vil maksimal oppigging av dekkene med lastebilpigger være et alternativ til snøkjeder? Jeg ser for meg at ugunstige snøforhold vil pakke dekkene fulle av snø og så står hele familien der og venter på at far skal få snøkjedene på plass....

 

Kan man legge snøkjeder på en aksling eller vil forskjellen i rullediameter påvirke 4-hjulstrekket og evt diff-sperrer?

 

Oddbjørn
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja orgenal däckena på våra bilar går ju jättebra i snö. men packad snö o is på typ grusvägar mm. så är det inte så kul. annars så är nog gummiblandningen i däcken hyfsat, ja att de inte blir stenhårda vid minusgrader och såp mjuka när det är varmt... som sagt en sådan lätt lastbil som våra tgb med 6 hjul blir lätt sladdrig på hal väg. skilnad på stora lastbilar ja även de med 6 hjul o lite last på flaket.  de kommer framm bra utan dubbdäck. om de har hyfsat mönster.PDT_Armataz_02_38.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Blaser338
Mina S/T är förborrade så det är bara att skjuta i om man vill men då kommer nästa bryderi i vår så hur man vänder sig.... PDT_Armataz_02_14.gif

 

Hej!

 

Vänd dig till en "gammal" däckhandlare som har utrustning för borrning o dubbar. Bor du i närheten av av Skurup i Skåne så ska jag hjälpa Dig för en rimlig peng.

 

Mvh // Jan-Yngve

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina S/T är förborrade så det är bara att skjuta i om man vill men då kommer nästa bryderi i vår så hur man vänder sig.... PDT_Armataz_02_14.gif

 

Hej!

 

Vänd dig till en "gammal" däckhandlare som har utrustning för borrning o dubbar. Bor du i närheten av av Skurup i Skåne så ska jag hjälpa Dig för en rimlig peng.

 

Mvh // Jan-Yngve

 

Tack för erbjudandet, men jag kör året runt på däcken så jag fortsätter att köra dubbfritt.

 

Jag skrev det mest som upplysning om någon skulle vara sugen på att skaffa vinterdäck. Just Cooper S/T som jag kör på är, vad jag har förstått, ganska vanligt som vinterdäck på King Cab och liknande bilar.

 

mvh Åke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...