Gäst gasten Postad 3 November , 2008 Rapport Share Postad 3 November , 2008 hej. hadde lite funderingar på det där med skruvdubbar. kan det vara något för oss tgb åkare nu när vinter o halka kommer? är ju bara o skruva i däcken me skruvdragaren o skruva bort när våren kommer. går ju att ha lite högre hastighet på vägen me dessa än med kedjorna. någon som har erfarenhet om detta eller vet var det sälges dubb till vetiga priser? ps går ju åt några om man man har 6 hjul o skruva dubb i.gasten2008-11-03 18:00:44 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst putte Postad 3 November , 2008 Rapport Share Postad 3 November , 2008 Har 2 länkar till firmor. http://www.best-grip.se http://www.maxi-grip.seputte2008-11-03 18:43:58 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Andreas.E Postad 3 November , 2008 Rapport Share Postad 3 November , 2008 Hejsan Tänkte den samma tanken själv i vintern som var, men efter jag checkat priser, hastighet och slitage kom jag på andra tankar. För mig här i Norge blev det billigare att skaffa fyra "ok" pil-däck och skjuta lastbilsdubbar. Men det är ju klart... kanske det är billigare i landet i öst det brukar det ju vara Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst gasten Postad 3 November , 2008 Rapport Share Postad 3 November , 2008 ja just. lastbils dubb. vad är det för priser på sådant. kostnad per dubb/hjul eller totalt på bil? en annan fråga är ju hur tätt behöver dubbarna sitta/ mellan varandra? är som du säger Andereas, kan ju vara billigare o skaffa 6 hyfsade däck o dubba som vinterhjul Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Andreas.E Postad 3 November , 2008 Rapport Share Postad 3 November , 2008 Nu är detta priser som gäller för oljelandet Norge... Men fick priset 1800,- för lastbilsdubbar, skjutna och klara på min 11:a. Det skulle då bli ganska så tätt som gubben sa, och ge ett jäkligt bra grepp. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst gasten Postad 3 November , 2008 Rapport Share Postad 3 November , 2008 ja det är ju ganska så bra pris. 450 kr hjulet, gasten2008-11-04 11:37:34 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst calle11 Postad 3 November , 2008 Rapport Share Postad 3 November , 2008 Har jag läst fel att det är "krav" på vinterdäck? Är pildäck (utan dubbar) lämpligt som vinterdäck? http://www.vv.se/templates/page3____2714.aspx Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Johan11 Postad 3 November , 2008 Rapport Share Postad 3 November , 2008 UndantagTrots kraven på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten: Om fordonet enligt vägtrafikregistret är trettio år eller äldre. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Johan11 Postad 3 November , 2008 Rapport Share Postad 3 November , 2008 Angående om pildäcken är lämpliga vinterdäck så kan jag ju bara säga att mina trelleborgare inte var några vidare roliga däck på vintern. Har dock inte testat pildäcken men kan inte tänka mig att dom är bättre. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 3 November , 2008 Rapport Share Postad 3 November , 2008 mina trelleborgare inte var några vidare roliga däck på vintern Det tvivlar jag inte på men Trelleborg CrossCountry 153 M+S är faktiskt med på listan över godkända vinterdäck. Fast det kanske är någon modernare variant. http://www.stro.se/winter/vinter081001.pdf mvh Åke Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Andreas.E Postad 3 November , 2008 Rapport Share Postad 3 November , 2008 MMmm min erfarenhet är att det inte spelar så stor roll, så länge det inte är renodlade vinterdäck det är snack om. Har kört på vinteruderlag med dom flesta typerna som sitter på våra terrängbilar, och dom flesta är lika dåliga. Men, det beror väldigt på underlaget, temperaturen och inte minst hastigheten. Sprängkalt, och med torr is, så kan man klara sig ganska bra, det samma gäller med riktigt kall snö. Rundt nollan med svart is, slush eller blöt packad snö.. ja då dansar man oavsätt. På min 11:a sitter det helt nya friska (moderna) däck, och dessa var inte en sekund bättre en mina gamla intorkade pildäck på blöt svart is. Det bästa är att kosta på ett extra sett som man kan dubba med ordentliga dubb. Andreas.E2008-11-03 20:57:16 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Johan11 Postad 3 November , 2008 Rapport Share Postad 3 November , 2008 Kör med Cooper STT nu och dom är ju klart mycket bättre än Trelleborgarna, men lite dubb hade nog inte skadat där heller. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 3 November , 2008 Rapport Share Postad 3 November , 2008 Mina S/T är förborrade så det är bara att skjuta i om man vill men då kommer nästa bryderi i vår så hur man vänder sig.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 3 November , 2008 Rapport Share Postad 3 November , 2008 Tyckte att mina gamla (1968 om skall får tro på slangarna) pildäck funkade bra om man anpassade hastigheten till väglaget. Skall bli intresant och se hur de ny tillverkade Trelleborg CrossCountry 153 M+S fungerar. Men det kan ju bara bli bättre. Ja klart det var oftast vintervägar jag körde på tidigare, Här är det väll salt blask och sedan blank is mistänker jag . Men att det blir bra med en massa dubbar typ vad andreas funderar på är jag säker på . synd att de gamla pildäcken var så väldigt dåliga, inte värt att kosta på dubb ens Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Johan11 Postad 3 November , 2008 Rapport Share Postad 3 November , 2008 Tyckte att mina gamla (1968 om skall får tro på slangarna) pildäck funkade bra om man anpassade hastigheten till väglaget. Det är ju det som är det tråkiga. 30 är inte skoj! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 3 November , 2008 Rapport Share Postad 3 November , 2008 UndantagTrots kraven på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten: Om fordonet enligt vägtrafikregistret är trettio år eller äldre. Ja jag har läst det där jag med . men om man krockar då ??? Då har man ju varait en fara för trafiksäkerheten Lite skum regel' date=' men helt ok för oss som oftas bara skall till skogs ändå [img']smileys/PDT_Armataz_02_05.gif[/img] Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 3 November , 2008 Rapport Share Postad 3 November , 2008 Tyckte att mina gamla (1968 om skall får tro på slangarna) pildäck funkade bra om man anpassade hastigheten till väglaget. Det är ju det som är det tråkiga. 30 är inte skoj! Nä spesielt inte när man kanar i det balänges ner för en backe Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 3 November , 2008 Rapport Share Postad 3 November , 2008 Lite skum regel Jag gissar att det beror på att det ofta är så ovanliga dimensioner på gamla bilar att det helt enkelt inte finns godkända vinterdäck att köpa i originaldimension. OT: Kompisen skulle hitta sommardäck till sin Citroen, Michelin XAS 180-15. De finns faktiskt att köpa för ca 2500:-/st men vinterdäck lär han gå bet på. Om han nu överhuvud taget skulle komma på att ge sig ut med den på vinterväglag. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Oddbjørn Postad 3 November , 2008 Rapport Share Postad 3 November , 2008 Jeg kommer til å kjøre i snøfonner eller løs snø på vei. Trelleborg med godt mønster og endel pigger er snart på plass. Vil maksimal oppigging av dekkene med lastebilpigger være et alternativ til snøkjeder? Jeg ser for meg at ugunstige snøforhold vil pakke dekkene fulle av snø og så står hele familien der og venter på at far skal få snøkjedene på plass.... Kan man legge snøkjeder på en aksling eller vil forskjellen i rullediameter påvirke 4-hjulstrekket og evt diff-sperrer? Oddbjørn Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst gasten Postad 4 November , 2008 Rapport Share Postad 4 November , 2008 ja orgenal däckena på våra bilar går ju jättebra i snö. men packad snö o is på typ grusvägar mm. så är det inte så kul. annars så är nog gummiblandningen i däcken hyfsat, ja att de inte blir stenhårda vid minusgrader och såp mjuka när det är varmt... som sagt en sådan lätt lastbil som våra tgb med 6 hjul blir lätt sladdrig på hal väg. skilnad på stora lastbilar ja även de med 6 hjul o lite last på flaket. de kommer framm bra utan dubbdäck. om de har hyfsat mönster. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Blaser338 Postad 4 November , 2008 Rapport Share Postad 4 November , 2008 Mina S/T är förborrade så det är bara att skjuta i om man vill men då kommer nästa bryderi i vår så hur man vänder sig.... Hej! Vänd dig till en "gammal" däckhandlare som har utrustning för borrning o dubbar. Bor du i närheten av av Skurup i Skåne så ska jag hjälpa Dig för en rimlig peng. Mvh // Jan-Yngve Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Blaser338 Postad 4 November , 2008 Rapport Share Postad 4 November , 2008 Jag kan nog ordna bra pris på regumeringar med lastbilsmönster oxå om Ni bara har stommar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 4 November , 2008 Rapport Share Postad 4 November , 2008 Mina S/T är förborrade så det är bara att skjuta i om man vill men då kommer nästa bryderi i vår så hur man vänder sig.... Hej! Vänd dig till en "gammal" däckhandlare som har utrustning för borrning o dubbar. Bor du i närheten av av Skurup i Skåne så ska jag hjälpa Dig för en rimlig peng. Mvh // Jan-Yngve Tack för erbjudandet, men jag kör året runt på däcken så jag fortsätter att köra dubbfritt. Jag skrev det mest som upplysning om någon skulle vara sugen på att skaffa vinterdäck. Just Cooper S/T som jag kör på är, vad jag har förstått, ganska vanligt som vinterdäck på King Cab och liknande bilar. mvh Åke Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.