Gå till innehåll

Jag vill ha servostyr i min TGB11. Vilka möjlighet


Gäst Jenik

Rekommendera Poster

?

 

Inte ta allt på blodigt alvar hela tiden kanske?

 

vist respekterar jag att det finns några som propagerar för orginal med jolly skyltar osv har inga problem med det alls det är upp till dom

 

men därimot är jag så att allt går att göra bättre med det mesta & om det nu går att modda en hel del för bekvämlighetens skull så är det bara att köra på

 

setat & tittat lite här på forumet & kommit fram till att de flesta håller sina bilar välldigt orginal rakt i genom bland dom större modifieringarna verkar vara motorproblemet sen efter det verkar winchen komma i övrigt är det mkt orginal så då ska väll orginalarna vara rätt nöjda

 

en kort stund grunnade jag på att sätta axlarna på en chevy van men valde att köpa en ny kaross till den gamla 13bilen i stället se där då är jag ju nästan en orginalare? nä inte alls faktiskt snarare att jag tycker det är synd att alla slaktar gamla militärbilar för att bygga nån liten rörhög som är hellt obrukbar till allt utom att just ta sig fram i trailbanan

 

så förespråkar jag orginal nä jag föruspråkar bara en sak det är bruksvärdet på ett fordon & naturligtvis hållbarheten men där ingår ju bruksvärdet & för min del var en 13bil en bättre husbil är min gamla jeep så nu gäller det bara att få tillbaka bekvämligheten jag hade i den sen ska vi ha tillbaka framkomligheten
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja sen kanske det inta alltid sitter i tummarna om man har servo eller ej

En stor del i det hela är hur mycket eller lite kan man lägga på sin hobby i tid och pengar.

Skulle gärna haft ett servo om bara slantarna och tiden samt möjligheterna fanns för det.

Detta har inget med mina tummar att göra utan mer på ryggen då den begränsar tiden jag orkar jobba med bilen och inkomsten en hel del PDT_Armataz_02_25.gif.

 

Nä lite humor och glimten i ögat lär vi nog alla ha då förutsättningarna kan variera kraftigt lika som intresset för hur vi tycker bilarna skall vara PDT_Armataz_02_39.gif

 

Så tillbaka till hur och vad som är möjligt att göra för att få servo till dem som vill eller behöver ha det PDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst clas1113

Jag har bytt motor på min 13 bil, men aldrig sett orginalmotorn som ett problem!

För att vara en 50-60tals konstruktion är den en rakt igenom lyckad konstruktion.

När man utvecklade b-30 motorn hade man inte dom energifunderingar man har idagPDT_Armataz_02_03.gif.

Vänligen Clas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo jag är ganska sugen på det där med servo med. men var det verkar som just nu så finnes det inget smidigt o enkelt bygge. men vet att det kommer. man skulle ägt någon typ av bilskrot el liknande, så man kunde jämföra styr snäckor mm. finnes garanterat något som passar bra o lätt o montera dit, utan att bygga om hela frammvagnen o styrningPDT_Armataz_02_41.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Supert Jenik! Jeg kan ikke gjøre sånne store inngrep med tanke på montering av ei snekke. Bilen er importet som bevaringsværdig kjøretøy, så store ombygniger er ikke så aktuelt.

 

Men noen ombygninger kan man jo gjøre, da mydighetene er til lands ikke har spesielt god kjenskap til bilen. Det er kansje en 20-30 sånne biler her i Norge.PDT_Armataz_02_02.gif
19112008-11-22 20:11:54
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Portalpalme

Hej Jenik. Ser framimot din sammanfattningPDT_Armataz_02_39.gif.En servo mer eller mindre bullt on hade varit fint.

Det rycker en del i ratten när man kör i Borås.

Ni som inte tycker att ni behöver servo skulle prova en hel helg i Borås.Då är man lite matt i armarna och har man tur så har inte ratten bitit en i handen.

 

MVH Palme.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L

För min del kan jag tyvärr inte lägga vare sig tid eller pengar på bilen dom närmaste fem-tio åren, småbarn och husrenovering kräver sitt.

 

Men drömma kan man ju och då skulle en diesel, automat, servo och PTO vinch sitta fint.

Tills dess så läser jag med stort intresse om hur andra "piffar" till sina bilar.

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L
Hej Jenik. Ser framimot din sammanfattningPDT_Armataz_02_39.gif.En servo mer eller mindre bullt on hade varit fint.

Det rycker en del i ratten när man kör i Borås.

Ni som inte tycker att ni behöver servo skulle prova en hel helg i Borås.Då är man lite matt i armarna och har man tur så har inte ratten bitit en i handen.

 

MVH Palme.

 

Precis, har man tur lämnar man Borås med lite brännsår på händer och armar.

Ett par gånger har jag lyckats få rejält ont i ett finger eller två oxå

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja sen kanske det inta alltid sitter i tummarna om man har servo eller ej

En stor del i det hela är hur mycket eller lite kan man lägga på sin hobby i tid och pengar.

Skulle gärna haft ett servo om bara slantarna och tiden samt möjligheterna fanns för det.

Detta har inget med mina tummar att göra utan mer på ryggen då den begränsar tiden jag orkar jobba med bilen och inkomsten en hel del PDT_Armataz_02_25.gif.

 

Nä lite humor och glimten i ögat lär vi nog alla ha då förutsättningarna kan variera kraftigt lika som intresset för hur vi tycker bilarna skall vara PDT_Armataz_02_39.gif

 

Så tillbaka till hur och vad som är möjligt att göra för att få servo till dem som vill eller behöver ha det PDT_Armataz_02_02.gif

 

 

Då har jag en sak på gång som du kommer att gilla PDT_Armataz_02_01.gif  servo på valpen utan att fördärva en massa o slänga 100000:- på det heller  PDT_Armataz_02_44.gif men just nu så är det under utveckling på min egen valp så håll ut  
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det ett så stort problem att få servo på 11 bilarna? 

 

På 202 gör man bara ett kraftigt hack underifrån i rambalken håller ditt servot punktar dit fästet lossar servot svetsar färdigt.

 Vill man få snyggare gång på armarna kapar man stryrarmen och vänder den så konan går från andra hållet.

Invändigt bara bulta dit rattstången och vill man det ska se profsigt ut tar man 240 rattstången yttreröret skarvar dit exakt samma rördiameter och man får då en extra lagring i nedre änden skarvar man sen dit innerstången så passar så klart knutarna,  föredrar man 240 ratten PDT_Armataz_02_10.gif skarvas de splinsen dit annars går det ju bra med orginal looken.

 

Golvtätning 1 cm bred sträng limma täta då blir det en flexibel vulkad tätning .  Hela jobbet tar inte många tillar och servon kostar inte så mycket en nedre del av rattstång från gamal volvo samt någon servopump lär ju heler inte kosta någon förmögenhet,  vill man ha en mycket liten med lös tank har fransmännen dessa pumpar.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja sen kanske det inta alltid sitter i tummarna om man har servo eller ej

En stor del i det hela är hur mycket eller lite kan man lägga på sin hobby i tid och pengar.

Skulle gärna haft ett servo om bara slantarna och tiden samt möjligheterna fanns för det.

Detta har inget med mina tummar att göra utan mer på ryggen då den begränsar tiden jag orkar jobba med bilen och inkomsten en hel del PDT_Armataz_02_25.gif.

 

Nä lite humor och glimten i ögat lär vi nog alla ha då förutsättningarna kan variera kraftigt lika som intresset för hur vi tycker bilarna skall vara PDT_Armataz_02_39.gif

 

Så tillbaka till hur och vad som är möjligt att göra för att få servo till dem som vill eller behöver ha det PDT_Armataz_02_02.gif

 

 

Då har jag en sak på gång som du kommer att gilla PDT_Armataz_02_01.gif  servo på valpen utan att fördärva en massa o slänga 100000:- på det heller  PDT_Armataz_02_44.gif men just nu så är det under utveckling på min egen valp så håll ut  
Med tanke på hur lång tid det tar att få klar din 11:a' date='hasse så kommer det nog dröja innan vi får se nån servo på valpen......[img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_10.gif[/img]PDT_Armataz_02_03.gifPDT_Armataz_02_05.gifPDT_Armataz_02_01.gifPDT_Armataz_02_07.gifPDT_Armataz_02_11.gifPDT_Armataz_02_10.gifPDT_Armataz_02_05.gifPDT_Armataz_02_01.gifPDT_Armataz_02_07.gifPDT_Armataz_02_10.gifPDT_Armataz_02_03.gifPDT_Armataz_02_11.gifPDT_Armataz_02_01.gifPDT_Armataz_02_10.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta har jag kommit fram till hittills. Jag och Olof (Diamond Bollocks) har pratat om en elektronisk 12v momentförstärkare som placeras rakt på rattstången. Helt oprövat med billigt och relativt enkelt alternativ. Sådana finns bla i Fiat Punto. Jag tror jag hittade en i en Suzuki Wagon, om det nu är en sådan på den suddiga bild jag tagit.

<?: prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

1b90a21c1758c9c7eb7504ac487f7173.jpg

 

Ett annat â€hett†tips från Eile är att använda en ZF snäcka från Opel Omega, som snurrar åt rätt håll från början. http://www.bildelsbasen.se/index.php?index=default&link=item&searchmode=1&vc[]=177121100&vc1=177&vc2=121&pc[]=110105114&pc1=110&sortfield=vehiclemodelyear&sortorder=1&page=1&id=11117857

 

Jag var på väg att köpa en komplett 164-servo med snäcka och allt men efter samtal med Clas på Tatanka avstod jag då han sade att pumpen inte kommer att få plats på â€originalplatsenâ€, det var helt enkelt för trångt. Annars finns det minst en som byggt med 164-snäcka med lyckat resultat, jag kan återkomma med mer info om intresse finns.

Andra snäckor jag kollat på som skulle kunna fungera, dock utan garanti för rotationsriktningen, är:

Ford Econoline Van E-150, E-250 och E-350. 0879e5ca34667c6f8cb2a51ef44f8dcd.jpg

Pontiac Firebird

6b718abfff98d99e5fb03ab72b6e5755.jpg

Och den stöddigaste av dem alla Dodge RAMff7f71bdab9e1531db3588b66ee050b9.jpg

 

Dock ska ju alla drivas med något och det finns både elektriska pumpar och såklart remdrivna.

 

Jag har ( i dagsläget) bestämt mig för kurtz lösning och jag är lovad mer info från honom. Den bygger på momentförstärkaren TAD100 som även Tatanka använder. Den monteras direkt på rattstången och behöver 70bar och 12l/min i flöde för att fungera bra. Detta hade jag (kurtz idé igen) tänkt att ge den från en 12v elhydraulisk servopump från en personbil eller någon annan eldriven pump. Tips mottages tacksamt! I dagsläget känner jag bara med säkerhet till Opel Astra 98-03 och Skoda Fabia 00 som möjliga donatorbilar med eldriven servopump.

Jag är medveten om att detta inte är den billigaste lösningen, men den är hyfsat enkel att genomföra, ger ett garanterat bra resultat och är driftsäker. Allt monteras dessutom inuti bilen och sitter därmed skyddat. Plus att hela styrinrättningen behålls intakt och därmed besiktningsbar (förhoppningsvis) utan problem.

Förutom tips på elhydrauliska pumpar mottages tacksamt kommentarer och ev. utveckling av idéerna!

Jenik2008-11-23 20:53:15
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja du har rätt Bajon1 PDT_Armataz_02_10.gif   men valpen är nog den jag vill ha klar före 11:an  PDT_Armataz_02_11.gif men jag kan ju avslöja att det rör sig om kuggstång och att man ska kunna bygga tillbaka till orginal igen utan problem PDT_Armataz_02_05.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

servopumpar behöver inte vara stora och klumpiga som jänkepumpar, sätt en liten pump utan inbyggd tank ihop med generatorn eller på orginalplatsen på andra sidan blocket tanken sätts sen på mer stänkskyddad plats, inte kul att köra ner gjyttja och föroreningar i servooljan. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

servopumpar behöver inte vara stora och klumpiga som jänkepumpar' date=' sätt en liten pump utan inbyggd tank ihop med generatorn eller på orginalplatsen på andra sidan blocket tanken sätts sen på mer stänkskyddad plats, inte kul att köra ner gjyttja och föroreningar i servooljan. [/quote']

 

Jag håller just nu att undersöka vilket tryck och flöde 12v pumpar från tex V50, Astra, mfl ger. Eftersom jag har en 24v -12v omvandlare i bilen redan skulle detta vara en bra och relativt enkel/billig lösning.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda
Jag håller just nu att undersöka vilket tryck och flöde 12v pumpar från tex V50' date=' Astra, mfl ger. Eftersom jag har en 24v -12v omvandlare i bilen redan skulle detta vara en bra och relativt enkel/billig lösning. [/quote']

 

Kolla lite på strömförbrukningen för en sån pump bara. Känns som att den skulle sluka en hel del.

Beror såklart på vad för omvandlare du har. Men 10A är ju en "vanlig komersiell" omvandlare på.

En elektrisk hydraulpump känns som att den vill ha mer.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...