Gå till innehåll

M42 växellåda


Gäst H.Hansen

Rekommendera Poster

Gäst H.Hansen

Hej alla ni med valpar som vill ha dem till landsvägskörning.

Jag pratade med en man i dag som informerade mej lite om M42 lådorna. Har själv inte hört om dem tidigare

De är byggda på samma skal som M 40in men med en annan drevning i, Det finns tydligen drevsatser att köpa som man kan plocka i lådorna

Många som kör Vetteran bils rally med P1800 mf sätter i denna drev sats i lådorna, de används både när de kör assfalt på Mantorp och på skogsrallyn

Nu kommer jag inte i håg utväxlingen exakt men det gör tydligen en hel del på alla växlar uppåt.

Min M 40 låda skulle behöva en renovering efter helgens körning, men det blir ett låd byte för mej i stället

Det vart prat angående lådor när jag var där i ett annat ärende så när han nämde denna drev sattser blev jag först lite intresserad, men snart förstog jag att de inte vart lägre växlade å då var det inte så intressant för mej då jag vill ha möjlighet att växla ner min låda så den går lite saktare på låg ettan.

 

 

Någon annan som vet mer om dessa M42 lådorna, de hängde tydligen med till 1965 om jag förstog rätt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Nja skilnade på ettan var tex 3.13:1 på M40 lådan

Och 4.??:1 något på M42 lådan så det blir väll att den går lite fortare på ettan och om det var 1:25 på 4an på M42 lådan mot 1:1 på M40in så lär den ju varva mindre på 4an i samma hastighet

Eller var det jag som tänkte helt fel PDT_Armataz_02_12.gif

Då kanske jag skall ta en tur och förhandla om en sådan drevsats i stället för att byta låda PDT_Armataz_02_38.gif

Hm jag skulle ha skrivit upp de exakta sifrorna PDT_Armataz_02_37.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om M42 har 4.??:1 nånting så blir den att gå saktare på 1:an än M40 som har 3.13:1. Ju större siffra på utväxlingen, desto större skillnad i hastighet i nedväxlingen, alltså går det långsammare...

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

FPDT_Armataz_02_09.gifN att jag hade så brottom i går när jag var där, blev ju lite ivrig när det skulle letas fram lager mm till fördelningslådan.

Jag får ta en sväng dit igen och få uppgifterna och pris på vad han tar för en sådan drevsats det var ju i närheten så ingen fara att åka dit igen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Lite lustigt att det inte förekommit något prat om de här lådorna förut, (Eller har jag missat det helt ?)

Då det varit en hel del snack om lådor och en del förfrågningar angåend dem och olika drevningar

Skall bli intressant att ta reda på hur det ligger till med drevsatser som passar i M 40 Lådorna, ja som finns serietilverkade redan alltså

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

M42 som sitter i BV-202 har:

 

 

 

1:an 2.64:1

 

2:an 1.82:1

 

3:an 1.30:1

 

4:an 1:1

 

 

 

Alltså ligger ettan högre i M42 jämfört med M40 som har 3.13:1, och går därför snabbare vid samma varvtal.

 

 

 

// KlasKlas_B2008-12-02 12:10:52

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Nu blir jag fundersam varför plockar han då i hop drevsatser som ligger på 4 något på ettan och kallar dem M42 sedan.

Jag måste ha missat något väsentligt eller så fick jag helt fel siffror av han.

 

 

Ja byta låda eller fixa den är ett måste nu efter helgens körning ändå, så det blir att sätta i en fräsch M 40 låda nu, så får jag kolla upp detta med 4, ?? på de drevsatser han pratade om

 

H.Hansen2008-12-02 13:28:32

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Nu blir jag fundersam varför plockar han då i hop drevsatser som ligger på 4 något på ettan och kallar dem M42 sedan.

Jag måste ha missat något väsentligt eller så fick jag helt fel siffror av han)

 

det stämmer nog bra om han syslade med rallylådor då vill man ha en tätstegad låda med låga utväxlingar

 

någon skrev lång etta det vill man inte ha man vill ha en kort etta i rally
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

M42 är tätstegad jfrt. med M40, M42 satt bla. i BV202 och är inte en ZF....Helt identisk stomme som M40 fast med en annan drevsats och ändrad smörjning/kylning..i bandvagnen har växellådan och fördelingslådan gemensamt oljebad och en kugghjulspump som cirkulerar oljan genom en oljekylare. 

BV 202 hade en enorm utväxling i diffen, 6,38:1 och ett drivhjul på endast 345 mm diam.....

Det behövs med en momentsvag B18 sport och 4 ton fordonsvikt i en bandvagn...

 

Mvh/Dexxas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst pv-jeep

Nån som vet om utväxlingarna från BV202 passar i C202hus??? Mvh D

 

(det kan vara som så att ha lång etta är något som vissa vill ha och andra inte.ska låta det vara osagt men den jag prata me ville ha lång etta i sin 142a)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. Bakaxelhuset på BV 202 är betydligt större,åtminstone i yttermåtten än C202 och 903 som jag har att jämföra med...

Jag undersökte saken då jag har ett BV-bygge som jag ville ha lite snabbare med en lägre axelutväxling men såvitt jag kan se är det inte kompatibla detaljer...

Axlarna heter Salisbury 5HA i BV och Salisbury4HA i 903 serien...

Jag misstänker att det borde finnas Salisbury 5 i någon Engelsk Transit eller nått sånt, om någon vet nått så släng gärna in en rad då jag fortfarande är intresserad av andra utväxlingar till mitt bygge...

 

Mvh/Dex 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst pv-jeep

Är det samma axelhus på C202 och 903??? Det skiljer ju ganska mycket på 5,38 och 6,13 i utväxling.. har inte kollat detta men tänkte se om man kunde ta sina 202 utväxlingar och sätta i valphusen eller om jag måste flytta över kompletta axlar. Nån kanske vet om dana 44 lockright passar i C202 diffarna? Min kommer nog gå lite för fort i skogen med dom stora däcken på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Salisbury=Dana under licens.....Tillverkade i England men en US konstruktion..

Många påstår ju att det sitter Dana på Valparna, och på sått o vis så stämmer det nock....=)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Volvos prestige bil på -80 talet, 264 och 262c hade även manuella lådor, och vissa av dem levererades med ZF lådor. dom hette M51 på volvos språk och hade 1:1 på femte växeln. ettan låg till vänster och bakåt på den. ZF har även leverarat automatlådor till 700:a serien. Den var fyrstegad och hade lock-up funktion. Den lådan var först och främst till polis och ambulanser då den tålde mer motoreffekt än Asian-Wagner lådan.

 

MVH//ROB
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape
Volvos prestige bil på -80 talet' date=' 264 och 262c hade även manuella lådor, och vissa av dem levererades med ZF lådor. dom hette M51 på volvos språk och hade 1:1 på femte växeln. ettan låg till vänster och bakåt på den. ZF har även leverarat automatlådor till 700:a serien. Den var fyrstegad och hade lock-up funktion. Den lådan var först och främst till polis och ambulanser då den tålde mer motoreffekt än Asian-Wagner lådan.

 

MVH//ROB
[/quote']

 

Den automatlådan hade jag i en 244 från 86,

en fd postbil som hade nästan 50 000 mil på mätarn,,

gick som en klocka,,

//Danne
danneape2009-02-01 17:36:39
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...