Gäst H.Hansen Postad 1 December , 2008 Rapport Share Postad 1 December , 2008 Hej alla ni med valpar som vill ha dem till landsvägskörning. Jag pratade med en man i dag som informerade mej lite om M42 lådorna. Har själv inte hört om dem tidigare De är byggda på samma skal som M 40in men med en annan drevning i, Det finns tydligen drevsatser att köpa som man kan plocka i lådorna Många som kör Vetteran bils rally med P1800 mf sätter i denna drev sats i lådorna, de används både när de kör assfalt på Mantorp och på skogsrallyn Nu kommer jag inte i håg utväxlingen exakt men det gör tydligen en hel del på alla växlar uppåt. Min M 40 låda skulle behöva en renovering efter helgens körning, men det blir ett låd byte för mej i stället Det vart prat angående lådor när jag var där i ett annat ärende så när han nämde denna drev sattser blev jag först lite intresserad, men snart förstog jag att de inte vart lägre växlade å då var det inte så intressant för mej då jag vill ha möjlighet att växla ner min låda så den går lite saktare på låg ettan. Någon annan som vet mer om dessa M42 lådorna, de hängde tydligen med till 1965 om jag förstog rätt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fugavi Postad 2 December , 2008 Rapport Share Postad 2 December , 2008 Man växlar ju rallybilarna i veteran mm så att dom går saktare? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 2 December , 2008 Rapport Share Postad 2 December , 2008 Nja skilnade på ettan var tex 3.13:1 på M40 lådan Och 4.??:1 något på M42 lådan så det blir väll att den går lite fortare på ettan och om det var 1:25 på 4an på M42 lådan mot 1:1 på M40in så lär den ju varva mindre på 4an i samma hastighet Eller var det jag som tänkte helt fel Då kanske jag skall ta en tur och förhandla om en sådan drevsats i stället för att byta låda Hm jag skulle ha skrivit upp de exakta sifrorna Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klas_B Postad 2 December , 2008 Rapport Share Postad 2 December , 2008 Om M42 har 4.??:1 nånting så blir den att gå saktare på 1:an än M40 som har 3.13:1. Ju större siffra på utväxlingen, desto större skillnad i hastighet i nedväxlingen, alltså går det långsammare... // Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst pv-jeep Postad 2 December , 2008 Rapport Share Postad 2 December , 2008 Läste lite om BV202 och hittade denna sida med utväxling på M42 lådan. Orsaken att man i rally tar M42låda måste ju vara att få en lång etta..Dvs kunna dra långt på den .www.aecmilitant.co.uk/bv202/info.html .Mvh dhttp://www.aecmilitant.co.uk/bv202/info.html H.Hansen2008-12-02 10:37:07 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 2 December , 2008 Rapport Share Postad 2 December , 2008 FN att jag hade så brottom i går när jag var där, blev ju lite ivrig när det skulle letas fram lager mm till fördelningslådan. Jag får ta en sväng dit igen och få uppgifterna och pris på vad han tar för en sådan drevsats det var ju i närheten så ingen fara att åka dit igen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 2 December , 2008 Rapport Share Postad 2 December , 2008 Lite lustigt att det inte förekommit något prat om de här lådorna förut, (Eller har jag missat det helt ?) Då det varit en hel del snack om lådor och en del förfrågningar angåend dem och olika drevningar Skall bli intressant att ta reda på hur det ligger till med drevsatser som passar i M 40 Lådorna, ja som finns serietilverkade redan alltså Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst eile Postad 2 December , 2008 Rapport Share Postad 2 December , 2008 är inte m42 en ZF låda isåfall finns än längre tråd på forumet ang 5vxl i 11'or mm. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 2 December , 2008 Rapport Share Postad 2 December , 2008 Du jag vet ärligt inte om det är en ZF låda allt jag vet i dag är att den har samma hölje som M 40 lådan. det som skiljer är innanmätet Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klas_B Postad 2 December , 2008 Rapport Share Postad 2 December , 2008 M42 som sitter i BV-202 har: 1:an 2.64:1 2:an 1.82:1 3:an 1.30:1 4:an 1:1 Alltså ligger ettan högre i M42 jämfört med M40 som har 3.13:1, och går därför snabbare vid samma varvtal. // KlasKlas_B2008-12-02 12:10:52 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 2 December , 2008 Rapport Share Postad 2 December , 2008 Skillnader: Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 2 December , 2008 Rapport Share Postad 2 December , 2008 Nu blir jag fundersam varför plockar han då i hop drevsatser som ligger på 4 något på ettan och kallar dem M42 sedan. Jag måste ha missat något väsentligt eller så fick jag helt fel siffror av han. Ja byta låda eller fixa den är ett måste nu efter helgens körning ändå, så det blir att sätta i en fräsch M 40 låda nu, så får jag kolla upp detta med 4, ?? på de drevsatser han pratade om H.Hansen2008-12-02 13:28:32 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fugavi Postad 2 December , 2008 Rapport Share Postad 2 December , 2008 (Nu blir jag fundersam varför plockar han då i hop drevsatser som ligger på 4 något på ettan och kallar dem M42 sedan. Jag måste ha missat något väsentligt eller så fick jag helt fel siffror av han) det stämmer nog bra om han syslade med rallylådor då vill man ha en tätstegad låda med låga utväxlingar någon skrev lång etta det vill man inte ha man vill ha en kort etta i rally Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Dexxas Postad 2 December , 2008 Rapport Share Postad 2 December , 2008 M42 är tätstegad jfrt. med M40, M42 satt bla. i BV202 och är inte en ZF....Helt identisk stomme som M40 fast med en annan drevsats och ändrad smörjning/kylning..i bandvagnen har växellådan och fördelingslådan gemensamt oljebad och en kugghjulspump som cirkulerar oljan genom en oljekylare. BV 202 hade en enorm utväxling i diffen, 6,38:1 och ett drivhjul på endast 345 mm diam..... Det behövs med en momentsvag B18 sport och 4 ton fordonsvikt i en bandvagn... Mvh/Dexxas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst pv-jeep Postad 2 December , 2008 Rapport Share Postad 2 December , 2008 Nån som vet om utväxlingarna från BV202 passar i C202hus??? Mvh D (det kan vara som så att ha lång etta är något som vissa vill ha och andra inte.ska låta det vara osagt men den jag prata me ville ha lång etta i sin 142a) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst pv-jeep Postad 2 December , 2008 Rapport Share Postad 2 December , 2008 Menar axelutväxlingarna i förra inlägget. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Dexxas Postad 3 December , 2008 Rapport Share Postad 3 December , 2008 Nej. Bakaxelhuset på BV 202 är betydligt större,åtminstone i yttermåtten än C202 och 903 som jag har att jämföra med... Jag undersökte saken då jag har ett BV-bygge som jag ville ha lite snabbare med en lägre axelutväxling men såvitt jag kan se är det inte kompatibla detaljer... Axlarna heter Salisbury 5HA i BV och Salisbury4HA i 903 serien... Jag misstänker att det borde finnas Salisbury 5 i någon Engelsk Transit eller nått sånt, om någon vet nått så släng gärna in en rad då jag fortfarande är intresserad av andra utväxlingar till mitt bygge... Mvh/Dex Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fugavi Postad 3 December , 2008 Rapport Share Postad 3 December , 2008 Dexxas transit använder väll dana axlar & har väll gjort så sen välldigt länge hur et är med moderna transiter vet jag inte Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst pv-jeep Postad 3 December , 2008 Rapport Share Postad 3 December , 2008 Är det samma axelhus på C202 och 903??? Det skiljer ju ganska mycket på 5,38 och 6,13 i utväxling.. har inte kollat detta men tänkte se om man kunde ta sina 202 utväxlingar och sätta i valphusen eller om jag måste flytta över kompletta axlar. Nån kanske vet om dana 44 lockright passar i C202 diffarna? Min kommer nog gå lite för fort i skogen med dom stora däcken på. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Dexxas Postad 3 December , 2008 Rapport Share Postad 3 December , 2008 Salisbury=Dana under licens.....Tillverkade i England men en US konstruktion.. Många påstår ju att det sitter Dana på Valparna, och på sått o vis så stämmer det nock....=) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Nucken Postad 3 December , 2008 Rapport Share Postad 3 December , 2008 Bakaxlarna på volvos personbilar är också licensbyggda dana axlar. 1030 på 240-740 är en dana 30. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 1 Februari , 2009 Rapport Share Postad 1 Februari , 2009 Volvos prestige bil på -80 talet, 264 och 262c hade även manuella lådor, och vissa av dem levererades med ZF lådor. dom hette M51 på volvos språk och hade 1:1 på femte växeln. ettan låg till vänster och bakåt på den. ZF har även leverarat automatlådor till 700:a serien. Den var fyrstegad och hade lock-up funktion. Den lådan var först och främst till polis och ambulanser då den tålde mer motoreffekt än Asian-Wagner lådan. MVH//ROB Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 1 Februari , 2009 Rapport Share Postad 1 Februari , 2009 Rättning av mej själv. Det ska vara -70 talet när det gäller 264 och 262c. Och inget annat! MVH//ROB Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst danneape Postad 1 Februari , 2009 Rapport Share Postad 1 Februari , 2009 Volvos prestige bil på -80 talet' date=' 264 och 262c hade även manuella lådor, och vissa av dem levererades med ZF lådor. dom hette M51 på volvos språk och hade 1:1 på femte växeln. ettan låg till vänster och bakåt på den. ZF har även leverarat automatlådor till 700:a serien. Den var fyrstegad och hade lock-up funktion. Den lådan var först och främst till polis och ambulanser då den tålde mer motoreffekt än Asian-Wagner lådan. MVH//ROB[/quote'] Den automatlådan hade jag i en 244 från 86, en fd postbil som hade nästan 50 000 mil på mätarn,, gick som en klocka,, //Dannedanneape2009-02-01 17:36:39 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 1 Februari , 2009 Rapport Share Postad 1 Februari , 2009 Jo, jag hade den i min 744, 86:a. Betydligt bättre respons vid start, och vid 90 Km/h varvade motorn 2200 rpm. helt suverän låda. MVH//ROB Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.