Gå till innehåll

Hjälpfjädrar


Gäst Beau

Rekommendera Poster

Ironman 4x4 Suspension säljer hjälpfjädrar så att slitna fjädrar klarar bilens totala lastförmåga. Skall vara mycket enkelt att montera endast 20 min.

Kan det hjälpa t.ex. en tgb 11 eller Sugga med trötta fjädrar som börjar närma sig genomslagsgummit? Load Plus kallas dom.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ser ut att vara en väldigt vettig lösning i mina ögon.

Tar du bort en av de mindre längst ner borde de ganska lätt gå att få dit, om det behövs, tänkte på utrymmet (längden) på u bultarna.

Men på din Sugga tror jag de skulle kunna göra en del, har för mej att det ända på den som såg lite trött ut var just bladfjädrarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Jag har funderat på detta och undersökt olika möjligheter. Min första kontakt med Altyco gav vid hand att endast toppbladen fanns tillgängliga. Kanske till våren kunde han ta in men $$ kurs etc förbjöd nog det. Studerade Andreas spiralfjäderbygge men det passar inte lika bra på en Sugga. Hjälpfjädrar av olika fabrikat studerades.

Ringde Altyco igen och han hade varit och rotat i sina gömmor och han hade nog de flesta bladen visade det sig. Och till mycket bra pris också.

Började med att riva en bakfjäder. Suggor med chassienummer lägre än 241 har 8 blad och senare Suggor har 9 blad. Min Sugga hade 9 blad trots chassie nummer 219. Troligen bytt någon gång.

Det blev 7 nya blad av nio. Blad tre tillverkat av ett nytt blad 2 (som jag köpte 6 st av och skall användas på framaxel också). Endast de små bladen 8 & 9 återanvänds.

P3220058old_spring.jpg

 

Det nybyggda fjäderpaketet har mera böj, men framförallt är det inte uttröttat.

P3240004new_spring.jpg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Härligt Jonas PDT_Armataz_02_02.gif kul att du har hittat på fräscha blad att byta ut med, det är nog finast på din bil då den är så väldigt nära orginal, skulle kanske se konstigt ut om du började bygga om för mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...