Gäst Cen Postad 11 December , 2008 Rapport Share Postad 11 December , 2008 Har någon insikt/åsikt om att köra med 4-hjulsdrift men endast kedjor på bakdäcken. Tacksam för svar. Hälsningar Cen , Sundsvall Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klas_B Postad 11 December , 2008 Rapport Share Postad 11 December , 2008 Kör man i lös snö så är det okej. Ska man ut på väg där det är bra grepp så bör du lägga ur 4wd för att inte fresta på axlar och kraftöverföring i onödan. Själv hade jag i första hand lagt på kedjor på alla hjulen. I andra hand framhjulen för att det skall styra bättre. Men har man mycket last och/eller vagn med last så drar det nog bättre med kedjorna på bakhjulen, men då får man leva med sämre styrning. // KlasKlas_B2008-12-11 09:23:37 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Mr_Smurf Postad 11 December , 2008 Rapport Share Postad 11 December , 2008 Jag har alltid fått höra att man antingen ska ha både fram å bak eller så bara fram. För vad spelar det för roll om du har bra drivning om du inte kan svänga. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klas_B Postad 11 December , 2008 Rapport Share Postad 11 December , 2008 Jag har alltid fått höra att man antingen ska ha både fram å bak eller så bara fram.För vad spelar det för roll om du har bra drivning om du inte kan svänga. Helt rätt. Har man bara 2 kedjor så sitter dom nog bäst på framhjulen. // Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Cen Postad 11 December , 2008 Rapport Share Postad 11 December , 2008 Tack för info! Jag blev med valp i somras så det blir min första (civila) vinter med 4WD. Det ingick 4 kedjor vid köpet men det är ju lite pyssel med av-och-på. Hälsn. Cen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Arne Karlsson Postad 11 December , 2008 Rapport Share Postad 11 December , 2008 Köp en omgång hjul m gamla slitna däck o lägg på kedjorna på dessa så byter du hjul istället när du vill ha dessa på, har praktiserat detta många ggr o det går mkt fortare att skifta än att lägga på kedjor. Spänn upp kedjorna med bläckfisk eller liknande så sitter de rejält på samtidigt som det kan flexa. MVH Arne Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Mr_Smurf Postad 11 December , 2008 Rapport Share Postad 11 December , 2008 Köp en omgång hjul m gamla slitna däck o lägg på kedjorna på dessa så byter du hjul istället när du vill ha dessa på' date=' har praktiserat detta många ggr o det går mkt fortare att skifta än att lägga på kedjor. Spänn upp kedjorna med bläckfisk eller liknande så sitter de rejält på samtidigt som det kan flexa. MVH Arne[/quote'] När man fått in swungen på att lägga på kedjor så tar det inte längre tid än att skifta hjul. Jag brukar dock inte körapå kedjorna utan jag lyfter upp med domkraften och slänger på dom. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Chrille Postad 11 December , 2008 Rapport Share Postad 11 December , 2008 Lägg på kedjan uppe på däcket så att den nuddar backen i framkant på 2 däck samtidigt, kör fram så pass långt så att du nu har båda ändarna bakåt så att säga, häkta upp dom och spänn så gott du kan så jämt du kan. Kör 30 m, spänn igen och sen brukar det funka fint. /Chrille Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst steinv Postad 11 December , 2008 Rapport Share Postad 11 December , 2008 Kjede på alle fire er klart rett valg, även på bilar uten 4wd, men om man bare har to, er valget variabelt. Skal man opp bratte bakker, er kjeder på framhjulene selvfølgelig best, (om man ikke bare har bakhjulsdrift). Men om man kjører det samme på flatmark eller ned bakker, kan man få plutselige overraskelser. Om det er rejält halt, eller man bromsar, vil bilen vende seg mycket snabbt 180 grader. Jeg har testet... Konklusjon: Skal du IKKE klatre oppover, sett kjedene BAK. Bedre med sakte fart og dårlig styring enn å plutselig vende kjøreretning. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Cen Postad 11 December , 2008 Rapport Share Postad 11 December , 2008 Tack för alla inlägg. Det kanske är någon där ute som vet var man kan hitta ett sommardäck. Bakdörren gapar tom efter ett reservdäck. / Cen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst putte Postad 11 December , 2008 Rapport Share Postad 11 December , 2008 Själv så har jag prövat med kedjor fram. Det slutade med drivaxelbrott. För står man å slirar med endast kedjor fram så påfrestas axlarna mycket med det ryckand som blir. Därav axelbrottet. Sen vet jag att endel frihjulsnav inte tycker om det hellar. För det slutar med att de går i tusen bitar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Tommy Westman Postad 12 December , 2008 Rapport Share Postad 12 December , 2008 Hej på er, jag skickade in en bra beskrivning med bilder hur man på ett bra sätt lägger på kedjor påen terrängbil. Hoppades att den skulle komma in någon gång men Andreas kanske har tappat bort den... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 14 December , 2008 Rapport Share Postad 14 December , 2008 Jodå, Tommy, din artikel blev inlagd och den var väldigt bra. Jag lyckas bara inte navigera fram till artiklarna nu när jag letat efter din, så jag vet inte var den tagit vägen. Andreas vet säkert svaret. Har artikelrubriken försvunnit på nåt vis, eller är jag hum i duvet? Annars ligger de fem senaste artiklarna på framsidan, www.terrangbil.net, vilken nås genom att klicka på högst upp på sidan. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Bajon1 Postad 14 December , 2008 Rapport Share Postad 14 December , 2008 Här finns en: http://www.terrangbil.net/v2_artikel.asp?id=182 Och här e den andra: http://www.terrangbil.net/_content/_upload/snokjedjor.pdf Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 14 December , 2008 Rapport Share Postad 14 December , 2008 Hahaha ja du Per-A jag har suttit och letat efter just dessa länkar i dag jag med. Verkar som jag är lika bortkolrad som Erik då jag ej heller hittade dem. Tur vi har hjälpsamma medlemmar . Ett tips som jag kan dela med mej av är. När man skall lyfta på kedjorna på däcken, sätta ett spänband med kroken på spänbandet i kedjan, lägga spänbandet över hjulet och in under mot det igen, sedan köra så man kör över spänbandet, då dras kedjorna upp på hjulet och man spar lite på ryggen, samt kedjorna ligger snart på däcket. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Cen Postad 14 December , 2008 Rapport Share Postad 14 December , 2008 Tack ALLA för utmärkta tips. Nu är det bara att invänta rejält med snö och få testa. Hälsningar Cen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Tommy Westman Postad 15 December , 2008 Rapport Share Postad 15 December , 2008 Jag gjorde som du tipsade om Erik, men den måste ha komme bott Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 16 December , 2008 Rapport Share Postad 16 December , 2008 Jag ska påvisa artikelfunderingarna för Andreas så får han titta på vad som hänt. Beträffande att skifta hjul istället för kedjor så har jag också praktiserat den metoden. Det fungerar alldeles utmärkt, men istället för att lyfta 40 kg hjul från mark till flak, så blev det 40 kg hjul + 20 kg kedja. Hjulet självt klarar jag, men med kedja på höll jag på att göra i byxorna i mina försök att lasta. Fördelen är helt klart att i blött och kallt väder går det ganska smidigt ändå att byta hjul, betydligt mera meck att byta kedjor. Men det har säkert med vana att göra också. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klas_B Postad 16 December , 2008 Rapport Share Postad 16 December , 2008 Slirskydd av och på kanske är en bortglömd tävlingsgren utanför det militära? Hur som helst körde vi gruppvis tävlan i denna ädla idrott (?) när det var tid "över". Då klockades 4 grupper mot varann med 4 varsina 13-bilar. Faktum var att det sedan sällan var några problem med att snabbt lägga på kedjorna efter tävlandet, förutom att det var tråkigt och kladdigt att göra när man redan satt fast... i lera eller myr... // Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 16 December , 2008 Rapport Share Postad 16 December , 2008 "Tävlingsgren" vilken bra ide! Vi får införa det på nån träff framöver! Och hu ja, blött och kladdigt kring nollan på termometern, då FRYSER man... Utan chans att tvätta av sig kletet inom de närmaste timmarna efter är man ju inte så pigg på att ge sig på´t... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.