Gå till innehåll

Valpdäck+kedjor


Gäst Cen

Rekommendera Poster

Kör man i lös snö så är det okej. Ska man ut på väg där det är bra grepp så bör du lägga ur 4wd för att inte fresta på axlar och kraftöverföring i onödan. Själv hade jag i första hand lagt på kedjor på alla hjulen. I andra hand framhjulen för att det skall styra bättre. Men har man mycket last och/eller vagn med last så drar det nog bättre med kedjorna på bakhjulen, men då får man leva med sämre styrning.

 

 

 

// KlasKlas_B2008-12-11 09:23:37

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Mr_Smurf

Jag har alltid fått höra att man antingen ska ha både fram å bak eller så bara fram.

För vad spelar det för roll om du har bra drivning om du inte kan svänga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid fått höra att man antingen ska ha både fram å bak eller så bara fram.För vad spelar det för roll om du har bra drivning om du inte kan svänga.

 

 

 

 

Helt rätt. Har man bara 2 kedjor så sitter dom nog bäst på framhjulen.

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för info! Jag blev med valp i somras så det blir min första (civila) vinter med 4WD. Det ingick 4 kedjor vid köpet men det är ju lite pyssel med av-och-på.

Hälsn. Cen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Arne Karlsson

Köp en omgång hjul m gamla slitna däck o lägg på kedjorna på dessa så byter du hjul istället när du vill ha dessa på, har praktiserat detta många ggr o det går mkt fortare att skifta än att lägga på kedjor. Spänn upp kedjorna med bläckfisk eller liknande så sitter de rejält på samtidigt som det kan flexa.

MVH Arne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Mr_Smurf
Köp en omgång hjul m gamla slitna däck o lägg på kedjorna på dessa så byter du hjul istället när du vill ha dessa på' date=' har praktiserat detta många ggr o det går mkt fortare att skifta än att lägga på kedjor. Spänn upp kedjorna med bläckfisk eller liknande så sitter de rejält på samtidigt som det kan flexa.

MVH Arne
[/quote']

 

När man fått in swungen på att lägga på kedjor så tar det inte längre tid än att skifta hjul.

Jag brukar dock inte körapå kedjorna utan jag lyfter upp med domkraften och slänger på dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg på kedjan uppe på däcket så att den nuddar backen i framkant på 2 däck samtidigt, kör fram så pass långt så att du nu har båda ändarna bakåt så att säga, häkta upp dom och spänn så gott du kan så jämt du kan. Kör 30 m, spänn igen och sen brukar det funka fint.

 

/Chrille

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kjede på alle fire er klart rett valg, även på bilar uten 4wd, men om man bare har to, er valget variabelt. Skal man opp bratte bakker, er kjeder på framhjulene selvfølgelig best, (om man ikke bare har bakhjulsdrift). Men om man kjører det samme på flatmark eller ned bakker, kan man få plutselige overraskelser. Om det er rejält halt, eller man bromsar, vil bilen vende seg mycket snabbt 180 grader. Jeg har testet...

 

Konklusjon: Skal du IKKE klatre oppover, sett kjedene BAK. Bedre med sakte fart og dårlig styring enn å plutselig vende kjøreretning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv så har jag prövat med kedjor fram. Det slutade med drivaxelbrott. För står man å slirar med endast kedjor fram så påfrestas axlarna mycket med det ryckand som blir. Därav axelbrottet. Sen vet jag att endel frihjulsnav inte tycker om det hellar. För det slutar med att de går i tusen bitar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Tommy Westman

Hej på er, jag skickade in en bra beskrivning med bilder hur man på ett bra sätt lägger på kedjor påen terrängbil. Hoppades att den skulle komma in någon gång men Andreas kanske har tappat bort den...PDT_Armataz_02_06.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Jodå, Tommy, din artikel blev inlagd och den var väldigt bra. Jag lyckas bara inte navigera fram till artiklarna nu när jag letat efter din, så jag vet inte var den tagit vägen. Andreas vet säkert svaret. Har artikelrubriken försvunnit på nåt vis, eller är jag hum i duvet? Annars ligger de fem senaste artiklarna på framsidan, www.terrangbil.net, vilken nås genom att klicka på

 

terrangbil_forum_logo.jpg

 

högst upp på sidan.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Hahaha ja du Per-A jag har suttit och letat efter just dessa länkar i dag jag med.

Verkar som jag är lika bortkolrad som Erik då jag ej heller hittade dem.

Tur vi har hjälpsamma medlemmar PDT_Armataz_02_02.gif.

 

Ett tips som jag kan dela med mej av är.  När man skall lyfta på kedjorna på däcken, sätta ett spänband med kroken på spänbandet i kedjan, lägga spänbandet över hjulet och in under mot det igen, sedan köra så man kör över spänbandet, då dras kedjorna upp på hjulet och man spar lite på ryggen, samt kedjorna ligger snart på däcket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Jag ska påvisa artikelfunderingarna för Andreas så får han titta på vad som hänt.

 

Beträffande att skifta hjul istället för kedjor så har jag också praktiserat den metoden. Det fungerar alldeles utmärkt, men istället för att lyfta 40 kg hjul från mark till flak, så blev det 40 kg hjul + 20 kg kedja. Hjulet självt klarar jag, men med kedja på höll jag på att göra i byxorna i mina försök att lasta. Fördelen är helt klart att i blött och kallt väder går det ganska smidigt ändå att byta hjul, betydligt mera meck att byta kedjor. Men det har säkert med vana att göra också.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slirskydd av och på kanske är en bortglömd tävlingsgren utanför det militära? Hur som helst körde vi gruppvis tävlan i denna ädla idrott (?) när det var tid "över". Då klockades 4 grupper mot varann med 4 varsina 13-bilar. Faktum var att det sedan sällan var några problem med att snabbt lägga på kedjorna efter tävlandet, förutom att det var tråkigt och kladdigt att göra när man redan satt fast... i lera eller myr...

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

"Tävlingsgren" PDT_Armataz_02_23.gif vilken bra ide! Vi får införa det på nån träff framöver! Och hu ja, blött och kladdigt kring nollan på termometern, då FRYSER man... Utan chans att tvätta av sig kletet inom de närmaste timmarna efter är man ju inte så pigg på att ge sig på´t...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...