Gå till innehåll

metall


Gäst mattias

Rekommendera Poster

En fråga.Jag är nyfiken..

Inom snar framtid så kommer jag att bli tvungen att byta ut skärmkanter och diverse plåtbitar,

pga rost och bucklor ,gamla skruvhål .m.m.

Jag har ju tänkt att behålla volvovärstingen ett tag till.

Då fick jag tanken att byta ut hela karossen !!! till rostfrittstål.

Efter en stunds tanke så såg jag mig själv sittandes på en öde bakgård i en blank tgb11.

Utan själva hjärtat i det hela,(ram,axlar,motor,m.m.)Resten rosta bort.Öhööö.

Men hur svår/stor skillnad är det i stål vs rostfrittstål i skillnad i bearbetning/pris igentligen?

Den frågan kanske blev fyra i ett svep på något sätt.PDT_Armataz_02_41.gif

Läste igenom mitt snack och blev själv tveksam på vad jag är på väg att göra.hmm

Snacka med en kompis om aluminium som alternativ,men det var tydligen hälsovådligt att svetsa med på hobbynivå ,även för proffs åxå antar jag. Jo det stämmer, sa en annan.

Så efter en stunds tanke så får jag nog låta det komma som det kommer efter hand.

Dock,bara tills jag når upplysningen nivå PDT_Armataz_02_11.gif.

Bilen går hur bra som helst ,så där finns inga fel.,utom dom små av typen åldern 30 +år som alltid finns därPDT_Armataz_02_15.gif.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Blaser338

Jag har inte en aning om pris men kan tänka att det är betydligt dyrare med rostfritt. Tanken är däremot beundransvärd. Fan vad snyggt att komma med en helkaross i rostfritt "Tillbaka till framtiden" och DeLorean är definitvt inte fräckare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett pris på 24:- kilot plus moms talar emot RF i karosserisammanhang,och RF är mera sprickbenäget än svart då det vibrerar eller rör på sig...

Men fräckt skulle det vara i alla fall...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja sedan har du nästa grej med rostfritt. den är betydligt hårdare än vanlig plåt= svår att knacka till med mera. men det klart det beror ju på vilken tjocklek vi pratar om. har du inte funderat på galvad plåt och punktsvetsa i stället. är ju kanse inte så lätt att svetsa i galvat och röken är giftig. men den rostar inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I asien rullar mängder med ny tillverkade jeepar i både polerad alu och rostfritt.

Sen har det funnits några vanliga bilar tex Delorean.

 

Rostfritt blir något styvare och innebär att du kan gå ner i material tjocklek.

Alu är mjukare. Svetsningen är bara en vana, tigar du får du dessutom lätt snygga svestsar och slipper allt efterarbete.

 

Byggt om en större alu båt för en tid sen och alu är riktigt roligt att jobba med.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Eile har rätt, fast jag gillar att kalla rostfritt för sprött. Inte riktigt bra jämförelse, men det är lite som att banka på ett knäckebröd istället för en mjukmacka. Mjukmackan blir knölig, medan knäckan spricker. En annan sak med rostfritt är vad man ytbehandlar den med sen. Blankpolerat ar rasande ballt, men då syns det ju verkligen vad knöligt allt är. Och efter en bula spelar det ingen roll hur man riktar och grejar, det kommer FÖR ALLTID vara knöligt där.

 

Ska man ändå lacka på plåten tror jag man sparar radikalt med pengar, rygg och andra besvär med att skaffa en aluzink-kaross och skifta. Inomhusförvarad och rentvättad efter användning så tror jag inte en sån kaross kommer se speciellt anfrätt ut ens när vi ligger i graven allihopa här... Ska man knacka skärmkanter själv så funkar vanlig plåt utmärkt. Rostskyddsmålar man och kletar ner allting noga efteråt och uppdaterar rostskyddet inför saltsäsongen varje år, så ska det ändå ganska mycket till för att man ska få rostskador snart igen.

 

Vill man lära sig svetsa karosseriplåt så är egentligen en C3 bästa objektet att öva på. Knölig från fabrik och nästan bara plana ytor överallt = enkel att ersätta med bara vanlig plåt klippt direkt ur sjok. Flyttar man inte bilen under tiden man grejar med den, så funkar det alldeles utmärkt att göra mall mellan hjulnav och skärmkant i vanlig kartong. Ta av hjulet, pressa på en kartongbit på navet, kartongen ska täcka hela den del av skärmen som du tänkt byta. Sen skär du kartongen så att den precis passar in i skärmkanten och använder den som mall när du bygger den lodräta skärmkanten. Därefter skär du ut en remsa en centimeter bred och svetsar den 90 grader inåt i skärmen.

 

Enkelt va? PDT_Armataz_02_10.gifPDT_Armataz_02_23.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Japp. Men klar fördel med vanlig stålplåt, enkelt att knacka tillbaka, spackla och måla över, svetsa om det behövs. Rostfritt är ju inte svår att svetsa med vanlig MIG, men om man tycker det är bökigt att inte ge plåten för mycket värme så det slår sig, så ska man inte fundera på rostfritt. För RF ger sig iväg ordentligt med värme. Minns jag siffrorna rätt nu så ökar vanlig stålplåt 0.8mm längd per meter vid 100 graders uppvärmning, medan rostfritt ökar 1.8. Och då slår det sig... Raka plåtytor bular sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...