Gäst mattias Postad 20 December , 2008 Rapport Share Postad 20 December , 2008 En fråga.Jag är nyfiken.. Inom snar framtid så kommer jag att bli tvungen att byta ut skärmkanter och diverse plåtbitar, pga rost och bucklor ,gamla skruvhål .m.m. Jag har ju tänkt att behålla volvovärstingen ett tag till. Då fick jag tanken att byta ut hela karossen !!! till rostfrittstål. Efter en stunds tanke så såg jag mig själv sittandes på en öde bakgård i en blank tgb11. Utan själva hjärtat i det hela,(ram,axlar,motor,m.m.)Resten rosta bort.Öhööö. Men hur svår/stor skillnad är det i stål vs rostfrittstål i skillnad i bearbetning/pris igentligen? Den frågan kanske blev fyra i ett svep på något sätt. Läste igenom mitt snack och blev själv tveksam på vad jag är på väg att göra.hmm Snacka med en kompis om aluminium som alternativ,men det var tydligen hälsovådligt att svetsa med på hobbynivå ,även för proffs åxå antar jag. Jo det stämmer, sa en annan. Så efter en stunds tanke så får jag nog låta det komma som det kommer efter hand. Dock,bara tills jag når upplysningen nivå . Bilen går hur bra som helst ,så där finns inga fel.,utom dom små av typen åldern 30 +år som alltid finns där. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Blaser338 Postad 20 December , 2008 Rapport Share Postad 20 December , 2008 Jag har inte en aning om pris men kan tänka att det är betydligt dyrare med rostfritt. Tanken är däremot beundransvärd. Fan vad snyggt att komma med en helkaross i rostfritt "Tillbaka till framtiden" och DeLorean är definitvt inte fräckare. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Dexxas Postad 20 December , 2008 Rapport Share Postad 20 December , 2008 Ett pris på 24:- kilot plus moms talar emot RF i karosserisammanhang,och RF är mera sprickbenäget än svart då det vibrerar eller rör på sig... Men fräckt skulle det vara i alla fall... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst gasten Postad 21 December , 2008 Rapport Share Postad 21 December , 2008 ja sedan har du nästa grej med rostfritt. den är betydligt hårdare än vanlig plåt= svår att knacka till med mera. men det klart det beror ju på vilken tjocklek vi pratar om. har du inte funderat på galvad plåt och punktsvetsa i stället. är ju kanse inte så lätt att svetsa i galvat och röken är giftig. men den rostar inte. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst eile Postad 21 December , 2008 Rapport Share Postad 21 December , 2008 I asien rullar mängder med ny tillverkade jeepar i både polerad alu och rostfritt. Sen har det funnits några vanliga bilar tex Delorean. Rostfritt blir något styvare och innebär att du kan gå ner i material tjocklek. Alu är mjukare. Svetsningen är bara en vana, tigar du får du dessutom lätt snygga svestsar och slipper allt efterarbete. Byggt om en större alu båt för en tid sen och alu är riktigt roligt att jobba med. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 21 December , 2008 Rapport Share Postad 21 December , 2008 Eile har rätt, fast jag gillar att kalla rostfritt för sprött. Inte riktigt bra jämförelse, men det är lite som att banka på ett knäckebröd istället för en mjukmacka. Mjukmackan blir knölig, medan knäckan spricker. En annan sak med rostfritt är vad man ytbehandlar den med sen. Blankpolerat ar rasande ballt, men då syns det ju verkligen vad knöligt allt är. Och efter en bula spelar det ingen roll hur man riktar och grejar, det kommer FÖR ALLTID vara knöligt där. Ska man ändå lacka på plåten tror jag man sparar radikalt med pengar, rygg och andra besvär med att skaffa en aluzink-kaross och skifta. Inomhusförvarad och rentvättad efter användning så tror jag inte en sån kaross kommer se speciellt anfrätt ut ens när vi ligger i graven allihopa här... Ska man knacka skärmkanter själv så funkar vanlig plåt utmärkt. Rostskyddsmålar man och kletar ner allting noga efteråt och uppdaterar rostskyddet inför saltsäsongen varje år, så ska det ändå ganska mycket till för att man ska få rostskador snart igen. Vill man lära sig svetsa karosseriplåt så är egentligen en C3 bästa objektet att öva på. Knölig från fabrik och nästan bara plana ytor överallt = enkel att ersätta med bara vanlig plåt klippt direkt ur sjok. Flyttar man inte bilen under tiden man grejar med den, så funkar det alldeles utmärkt att göra mall mellan hjulnav och skärmkant i vanlig kartong. Ta av hjulet, pressa på en kartongbit på navet, kartongen ska täcka hela den del av skärmen som du tänkt byta. Sen skär du kartongen så att den precis passar in i skärmkanten och använder den som mall när du bygger den lodräta skärmkanten. Därefter skär du ut en remsa en centimeter bred och svetsar den 90 grader inåt i skärmen. Enkelt va? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst eile Postad 21 December , 2008 Rapport Share Postad 21 December , 2008 skulle jag bygga helt nytt hobbyfordon skulle jag nog överväga rostfritt, snyggt underhållsfritt och man slipper risken för lackskador mm. men bara laga lite rost så är det heltokigt att blanda material. http://www.vogtclan.ch/jeep/index.html eile2008-12-21 12:16:34 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 21 December , 2008 Rapport Share Postad 21 December , 2008 Japp. Men klar fördel med vanlig stålplåt, enkelt att knacka tillbaka, spackla och måla över, svetsa om det behövs. Rostfritt är ju inte svår att svetsa med vanlig MIG, men om man tycker det är bökigt att inte ge plåten för mycket värme så det slår sig, så ska man inte fundera på rostfritt. För RF ger sig iväg ordentligt med värme. Minns jag siffrorna rätt nu så ökar vanlig stålplåt 0.8mm längd per meter vid 100 graders uppvärmning, medan rostfritt ökar 1.8. Och då slår det sig... Raka plåtytor bular sig. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst eile Postad 21 December , 2008 Rapport Share Postad 21 December , 2008 Jo enklast är ju att göra kaross i vanlig plåt och när man ändå bankar plåt kan man ju ändra lite på linjerna. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.