Gå till innehåll

Varvtalsregulator


Gäst Runristaren

Rekommendera Poster

Gäst Runristaren

4 liter milen i 912'an, kan det ha något att göra med den pneumatiska vartalsregulatorn? Plomberingen sitter kvar på förgasaren, är den från Volvofabriken eller plombades de efteråt också? Kan man tänka sig att motorn går bättre och snålare utan varvtalsregulatorn? Jag är inte ute efter att köra fort utan bara att få motorn att arbeta optimalt och ofta brukar "tillbehör" skapa oreda...PDT_Armataz_02_04.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag tycker att du ska plocka bort regulatorn, jag hade ingen på min startjeep TL12a, den gjord mätaren ut och lite till, 105+. TL12an har samma motor och axlar som 912an. PDT_Armataz_02_44.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Runristaren

Hehe nää, min undran gäller endast om bränsleförbrukningen påverkas av den?

Att köra fortare än 80 km/t, tycker jag är djurplågeriPDT_Armataz_02_18.gif

 

Jag vet att det går...Jag har för mig att det var någon som drog upp en 934'a i 105 km/t vid sin militärtjänst...

Denne har i dag växt upp å ser mer värde i varsam behandlig för att på så sett maximera förutsättningarna för ett långt mekaniskt livPDT_Armataz_02_02.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst volvopower

Tror det var militären som varvbegränsade, å plombade. mins att det var absolut förbjudet att röra den,,, de var nedställda för att inte gå så fort,, väghållningen...  värnpliktiga...  bus....

 

Var på repgrupp i lumpen...

 

 Hare  ! volvo p.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Runristaren

Hehe, jaa den sista repis jag gjorde så parkerade jag 934'an mitt på torget i Luleå, framför systembolaget, med många "bränsletörstiga" värnpliktiga på flaket. Givetvis, allt med den medföljande kaptenens, goda minnePDT_Armataz_02_05.gif

LV7's storchef och tillika major, förevigade mig med ett speciellt riktat tal, vid grundtjänstens avslutningPDT_Armataz_02_07.gif

 

Undrans hur regulatorn fungerar, om den jobbar med tröghet och om dess funktion ökar förbrukningen?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligtvis om du plockar bort varvtal begrännsnings spjället som sitter under förgasarfoten att man kan få ett bättre gasflöde. Men att bara plocka bort varvtalsbegränsare och låsa spjället i fullt öppet läge minskar inte bränleförbrukningen snarast tvärtom. Eftersom man då kan gasa mera.

m.v.h

JP
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...