Gå till innehåll

BV202 kontra C202


Gäst Ltgb912

Rekommendera Poster

Gäst Ltgb912

Söker hjälp med fölgande frågor:

 

-Hur stor är skilnaden mellan växellådan på en BV 202 och en C202/Valp?

 

-Om man vil sätte hydraulisk drev på reduktionslådan (huvudlådan tänkas avmonterat), hur skulle man då göre? Som det syns på ritningarne i rep.handboken, måste där väre nån sorts lagring ved ingången i reduktionslådan.

 

-Går det at köre permanent bakläns med reduktionslådan, äller måste man vände lådan, av hänsyn till belastningen på lager/kugghjul?

 

På förhand tack

 

Bent
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BV202 och gamla Valpen (903) har samma fördelningslåda men olika växellådor, det skiljer sig i utväxlingen som är lägre på Valpen än BV202. C202 har helt annan växellåda/fördelningslåda.

Valpens växellåda M40 har 3,13:1 som etta och BV202 M42 har 2,43:1 som etta....bandvagnslådan är tätstegad jfrt. med Valpens.

Det sitter ett stödlager i ingången till fördelningsl. men jag misstänker att du kan få problem med en hydraulmotor pga. stor radiell belastning om du inte kan avlasta axeln med  ett ytterligare lager, så det är ett ganska stort jobb som kräver en del bearbetning  och härdning av axeln för att bli bra.

Jag kan inte inse att rotationsriktningen på fördelningslådan spelar någon roll hållfasthetsmässigt...

 

Mvh/Dex

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ltgb912

Tackar Dexxas.

Vi har nu lämnat ideen med att använda mellanlådan, och istället sätter hydraulmotorer direkt på axlarne på hhv. framre- och bakre vagn, om notvändigt gennom en nerväxling direkt på hydraulmotoren. Dette gör ochså, att vi är mere frittstälda mht. placering av motor och hydrostat.

Med vänliga hälsningar

Bent
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kommer att få ett enormt smalt hastighetsregister om du sätter hydrualmotorer direkt på drivaxlarna...

De H-motorer jag har specar på har ett relativt lågt varvtal om dom har ett tillräckligt högt vridmoment för att orka med......

 

Det finns visserligen radialkolvmotorer som fixar både varvtal och moment men dom kostar multum, och kräver filtrering och kylning på proffsbasis.......

 

Jag har anskaffat två hjulmotorer som passar direkt i drivhjulen på BV202 men kommer att få en topspeed på 14 kmh men i mitt fall spelar det mindre roll då jag bygger en liten skogsmaskin....

 

Om du vill kan vi fortsätta diskussionen via PM....

 

Mvh/Dex

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...