Gäst Ltgb912 Postad 28 Januari , 2009 Rapport Share Postad 28 Januari , 2009 Söker hjälp med fölgande frågor: -Hur stor är skilnaden mellan växellådan på en BV 202 och en C202/Valp? -Om man vil sätte hydraulisk drev på reduktionslådan (huvudlådan tänkas avmonterat), hur skulle man då göre? Som det syns på ritningarne i rep.handboken, måste där väre nån sorts lagring ved ingången i reduktionslådan. -Går det at köre permanent bakläns med reduktionslådan, äller måste man vände lådan, av hänsyn till belastningen på lager/kugghjul? På förhand tack Bent Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Dexxas Postad 28 Januari , 2009 Rapport Share Postad 28 Januari , 2009 BV202 och gamla Valpen (903) har samma fördelningslåda men olika växellådor, det skiljer sig i utväxlingen som är lägre på Valpen än BV202. C202 har helt annan växellåda/fördelningslåda. Valpens växellåda M40 har 3,13:1 som etta och BV202 M42 har 2,43:1 som etta....bandvagnslådan är tätstegad jfrt. med Valpens. Det sitter ett stödlager i ingången till fördelningsl. men jag misstänker att du kan få problem med en hydraulmotor pga. stor radiell belastning om du inte kan avlasta axeln med ett ytterligare lager, så det är ett ganska stort jobb som kräver en del bearbetning och härdning av axeln för att bli bra. Jag kan inte inse att rotationsriktningen på fördelningslådan spelar någon roll hållfasthetsmässigt... Mvh/Dex Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ltgb912 Postad 29 Januari , 2009 Rapport Share Postad 29 Januari , 2009 Tackar Dexxas. Vi har nu lämnat ideen med att använda mellanlådan, och istället sätter hydraulmotorer direkt på axlarne på hhv. framre- och bakre vagn, om notvändigt gennom en nerväxling direkt på hydraulmotoren. Dette gör ochså, att vi är mere frittstälda mht. placering av motor och hydrostat. Med vänliga hälsningar Bent Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Dexxas Postad 29 Januari , 2009 Rapport Share Postad 29 Januari , 2009 Du kommer att få ett enormt smalt hastighetsregister om du sätter hydrualmotorer direkt på drivaxlarna... De H-motorer jag har specar på har ett relativt lågt varvtal om dom har ett tillräckligt högt vridmoment för att orka med...... Det finns visserligen radialkolvmotorer som fixar både varvtal och moment men dom kostar multum, och kräver filtrering och kylning på proffsbasis....... Jag har anskaffat två hjulmotorer som passar direkt i drivhjulen på BV202 men kommer att få en topspeed på 14 kmh men i mitt fall spelar det mindre roll då jag bygger en liten skogsmaskin.... Om du vill kan vi fortsätta diskussionen via PM.... Mvh/Dex Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.