Gå till innehåll

Övertryck....


Gäst OBELIX

Rekommendera Poster

Jag satt här och tittade runt på terränbil.net och hittade en riktigt fin modell av en 11 bil. Då kom jag att tänka på när jag själv körde radiostyrde bilar- jag gick över till skalariktiga båtar sen. En detalj jag kom på var att på mina bilar hade jag en tunn slang från ljuddämparen kopplad till slutväxeln, och det var tänkt att smörjningen skulle skötas på det sättet. Ricinoljan i bränslet förbrändes inte utan gick rakt genom motorn och vidare ut i slangen till växellådan. Detta skapade ett litet övertryck som höll damm och vatten ute, samt såg till att diffen smordes hela tiden.

 

Är detta inget som kan vara tillämpningsbart på våra bilar? Ett rör med ett filter på, och slang till båda axlarna? Att få ett litet övertryck som håller vatten och smuts ute.

 

MVH//ROB
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har faktiskt testat med mindre lyckat resultat...Övertrycket pressade ut oljan från diffen rakt ut i bromstrummorna.

Plockade i helt nya P-boxar i axlarna,provade igen med samma resultat.

En normal P-box verkar täta bra i en riktning, inte åt bägge hållen.....

Övertrycket var inte stort,nätt o jämt mätbart med manometern jag hade..
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Christian

Idéen er rigtig god, og jeg kender folk der har fået det til at virke, men med kompressorluft. Max tryk skulle vist være omkring 1,5 psi, altså næsten ingenting!

 

Problemet med diff- og gearkasseudluftninger er, at de er lavet til at slippe overtryk ud, og pakboxene er lavet til at holde olie inde. Når fx en aksel så er varm fordi man har kørt rundt

hele dagen, og så kører ned i et vandhul, så køler man akslen, og så opstår der negativt tryk i akslen. Udluftningen er en envejs ventil der som sagt er lavet til at lukke luft ud, og ikke ind, så den kan ikke udligne trykket. Desuden er den på dette tidspunkt nok under vand, hvis man ikke har flyttet den højere op. Da pakboxene sidder for at holde olie inde, vender de så akslen kan suge vand, mudder og sand ind den vej, så pakboxe, lejer og så videre bliver slidt meget hurtigt!

 

En mulighed er at sætte tynde luftslanger på aksler og gearkasser og føre alle slanger op på torpedopladen, gerne med et lille filter på, den anden er at sætte en trykregulator og koble det til ens trykluftsystem, hvis man har et altså!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Mikael S
Övertrycket pressade ut oljan från diffen rakt ut i bromstrummorna.

 

 

För högt tryck... Även om det knappt var så att det visade sig på manometern..

Det räcker med lite lite tryck så klarar du dig...

 

 

 

En normal P-box verkar täta bra i en riktning' date=' inte åt bägge hållen.....

 

[/quote']

 

Japp.. det är det den är byggd för.... PDT_Armataz_02_05.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...