Gäst Mikael S Postad 3 Februari , 2009 Rapport Share Postad 3 Februari , 2009 Ja.. nu har jag hållt på nästan ett år med det här..... Köpte bilen utan att sätt den (förutom på ett svart vitt kort på lååååångt avstånd) Lånade kompisen Mats (har för mig några av er härifrån var där o handlade grejor för inte så länge sedan) lastbil, en scania 80 super o åkte 60 mil enkel väg.. Tog sin lilla tid men man hinner ju se sig om lite... När jag kom upp så var var väl först tanken.. oj.. så gul! Viserligen hade ägaren sagt att den var gul... men ja ja.. Baxade upp den på scanian o for hem.. Motorn låg isär plockad på flaket, med muttrar o delar i en stor låda.. Veven hade skurit ett par år tidigare o sen hade den blivit ståendes... Hem kommen: Petade in den i garaget o packade in alla grejor, sen var det jobb en vecka... Helgen efter började jag plocka isär den.. O började slipa... Färgen var helt förfärlig att försöka få bort! Penselmålad industri färg utan härdning... Efter ett par helgers slipande tröttnade jag... Åkte till Mats o beklagade mig lite.. o fick tippset om varmlufts pistol o skrapa! Uj.. nu gick det mycket lättare! Plåten är ju väldigt tjock så det är inte någon risk att den slår sig. Mitten av sommaren började jag lite på motorn.. Veven såg inte rolig ut... Mätte överfallen så att dom inte hade slagit sig av värmen. Men dom var jämna o fina. Oktober! Vid det här laget är jag ganska trött på att slipa o skrapa färg.... Lagat lite rost i bakersta hörnet... Men det var det ända på hela bilen. Slipat, spacklat, slipat, spacklat, slipat, spackalt.. ja.. osv... Första lagret grund färg: Veven kom tillbaka under oktober (dom hade glömt o ringa mig) Motorn på börjades lite smått.... Hela motorn har blåsts flera gr med varmvattens högtryckstvätt.. alla oljekanaler osv.. varvat med avfettning... Givetvis var motorn inte rätt färg heller... den var spygrön.... Blocket delvis målat: Alla lager o överfall rengjorda o redo för att plockas i... Sprutad två gr: November kom det en massa godis från england.. Förut nämnda Mats hade varit över o spenderat mina pengar. Orginal skyltar: (oftast ser man kopior i plåt) O lite annat.. 4 st reflexer, toolbar, baklucka, lampor framåt, mörkerlyckta, hastihetsmätar wier, fäste för antenn, anten, hållare för bensin dunk, bensindunk.. o en ny kopling! Flaket börjar se normalt ut igen... December! Bakslag.... (massa fula ord i garaget...)Bultarna till svänghjulet måste sättas dit INNAN man sätter dit vevaxelen... Så nu har jag rivit motorn igen... lossat vevaxelen.. satt dit 4 st bultar... o satt ihop motorn igen... Har även målat en sista gång... Fått dit nya koplingen o växelådan.. Passade även på o byta urtrampningslager medans allt ändå var nere... Då har motorn funnit sin plats....Lite pysel var det att få ner den.. Men till slut gick det.... Fick ta bort främre fästet på motorn och hela bromspedalen med fäste för att den skulle slinka ner... På sin plats. Mer detaljer på och runt motorn... Lådorna på sin plats oxå... Sista lådan gjordes i kväll. Det är väl så långt jag hunnit... Kommit lite i mellan under året.. Valpen... willysen.. Ja.. Motorn är inte prov startad än... Saknar bränsle ledning mellan pumpen o förgasaren... o elen.. Mikael S2010-01-25 15:17:04 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 3 Februari , 2009 Rapport Share Postad 3 Februari , 2009 Saknar ord! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Guests Postad 3 Februari , 2009 Rapport Share Postad 3 Februari , 2009 jag håller på med en WC52 -43 på jobb med.. 36" pro comp däck o orbitrol styrning ville han ha på men jag gör det på mitt vis så det går att bygga tillbaka till orginal igen utan problem Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Guests Postad 3 Februari , 2009 Rapport Share Postad 3 Februari , 2009 Jag, Bajon1, karl XI är dom skyldiga till inhandlandet av diverse bra att ha hos mats....och han har fler saker man måste ha på både 11:an och valpen innan dom kan räknas som klara.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Seglarn Postad 3 Februari , 2009 Rapport Share Postad 3 Februari , 2009 Otroligt!!! bara att buga inför en sådan tåga! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 3 Februari , 2009 Rapport Share Postad 3 Februari , 2009 Jag lyfter på hatten och ler!!! MVH//ROB Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Dexxas Postad 3 Februari , 2009 Rapport Share Postad 3 Februari , 2009 Kul att se nån RENOVERA en Dodge WC, Modifieringar har jag sett ett antal med både bigblock och annat. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 3 Februari , 2009 Rapport Share Postad 3 Februari , 2009 Härligt Härligt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 4 Februari , 2009 Rapport Share Postad 4 Februari , 2009 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Andreas.E Postad 4 Februari , 2009 Rapport Share Postad 4 Februari , 2009 Har ju glädjen att se flera WC på träffarna här i Norge, men har nog inte sett en så fint renoverad som din. Väldigt kul att du tog dig tid att skriva ner renoveringen. Väldigt intressant!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Mikael S Postad 4 Februari , 2009 Rapport Share Postad 4 Februari , 2009 Tackar o bockar för alla positiva komentarer. Det är alltid trevligt! Lägger upp mer efter hand. Förhopnings vis så är den i alla fall kör bar till sommaren... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Puppe Postad 4 Februari , 2009 Rapport Share Postad 4 Februari , 2009 Mycket kul att se bilddokumentation av ditt idoga arbete. Lycka till med resten och vi ser fram emot fortsatt uppdatering! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Mikael S Postad 17 Februari , 2009 Rapport Share Postad 17 Februari , 2009 Ja... så här ser flaket ut nu.. Båda sidorna klara... Mats var över till England o fixade lite grejer... Bla nya tändkablar som har det "rätta" utseendet.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Mikael S Postad 17 Februari , 2009 Rapport Share Postad 17 Februari , 2009 Ja.. Bränsle ledningen har hittat dit oxå! Elen dragen... Ska bara våga vrida på nyckelen någon dag oxå... Mikael S2009-02-17 21:03:04 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Christian Postad 17 Februari , 2009 Rapport Share Postad 17 Februari , 2009 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Puppe Postad 17 Februari , 2009 Rapport Share Postad 17 Februari , 2009 Jösses vad det börjar klia i fingrarna!!! Härligt att se! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Guests Postad 17 Februari , 2009 Rapport Share Postad 17 Februari , 2009 du menar vrida på vredet o stampa till på starten Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Mikael S Postad 18 Februari , 2009 Rapport Share Postad 18 Februari , 2009 Hehehe ja.. men hur många vet att man startar med foten? Lättare att skriva nyckel... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Guests Postad 18 Februari , 2009 Rapport Share Postad 18 Februari , 2009 jag vet hehe Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Mikael S Postad 21 Februari , 2009 Rapport Share Postad 21 Februari , 2009 I´ts alive!!!!!!!!! Går som en klocka! Olje trycket är lite si o så med.. så jag får riva olje pumpen igen... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Guests Postad 21 Februari , 2009 Rapport Share Postad 21 Februari , 2009 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Terfelt Postad 21 Februari , 2009 Rapport Share Postad 21 Februari , 2009 Efter att ha hängt på terrängbil så länge sidan har funnits var det så dags att bli medlem! Blev ju bara tvungen att kommentera att Stenbergs dodge är igång! Grattis!!!!!!!!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst tassen Postad 27 Februari , 2009 Rapport Share Postad 27 Februari , 2009 hei det er helt vanlig med lavt oljetrykk på disse motorene, oftest fra null og litt oppover... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Mikael S Postad 28 Februari , 2009 Rapport Share Postad 28 Februari , 2009 hei det er helt vanlig med lavt oljetrykk på disse motorene' date=' oftest fra null og litt oppover...[/quote'] Jo.. jag vet.. men jag har hittat felet... det är så urlöjligt så det finns inte! Efter 3 oljepumps byten.... MYCKET SVÄRANDE...... Eftersom jag kunde få tryck med en el pump.... Så kom svaret.... En kugghjuls pump kan inte trycka eller suga 10-40 olja.... Den måste vara tjockare.... 20-50 olja häldes i.. och vips! fullt olje tryck..... Löjligt enkelt..... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Guests Postad 28 Februari , 2009 Rapport Share Postad 28 Februari , 2009 Hehe! ibland är det dom enkla felen som blir dom svåraste att lösa Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.