Gå till innehåll

Elfläkt


Gäst Henrik

Rekommendera Poster

Gäst Chrille

Hej Henrik!

 

Varför ska du byta till elfläkt, är den mekaniska trasig? Har du inga problem med den mekaniska fläkten så tycker jag du ska låta den vara. Den kyler som vanligt kylvattnet men även ser den till att vispa runt luft in vid motorn. Denna funktion försvinner vid elfläktsmontage, inte så viktigt på väg men en varm sommardag inne i skogen så gör det nytta!

 

MVH

Chrille

Chrille2006-12-07 13:04:10
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har åxå funderat på elfläkt till min TGB-13. Anledningen till detta är att när man kör i djupt vatten (ja, så djupt att det når upp till fläkten), så blir den mekaniska fläkten att gå så tungt. Det går ju lite sämre att vispa vatten istället för luft... Råkar man få motorstopp ute i vattnet så går det så tungt för fläkten att inte startmotorn orkar dra runt och återstarta motorn. En elfläkt stannar bara om det går för tungt.

 

 

 

Ett alternativ skulle kunna vara en lagom avpassad slirkoppling mellan motor och den mekaniska fläkten... Eller en urkopplingsfunktion på fläktaxeln så man kan koppla bort fläkten när det är dags att bada... Fler ideér?

 

 

 

// KlasKlas_B2006-12-07 08:22:50

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

Slirkoppling är ingen dum ide,,, har själv funderingar på det,

Har för mig att det diskuterades om en sådan från 240 med B20 ,,

eller om det var 164,,,

i vilket fall som helst var det troligen på ifokus jag såg det,,

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den mekaniska funkar bra, men vill hellre ha el fläkt den går ju bara när det behövs samt skovlar inte runt massa vatten heller. Visst blåser en mekansikt fläkt runt motorn med men är det så varmt så att det behövs så går ju elfläkten oxå plus att en elfläkt oftast e effektivare alltså blåser mera luft. Om inte kan man ju lätt montera en brytare så der går att tvångsköra fläkten om så upplevs att det behövs.

 

Problemet e ju att få tag i en 24V elfläkt i rätt storlek....
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Chrille

Om du upplever det som ett problem när du vadar och dyl. kan jag förstå att du vill byta. Men i övrigt är det ingen ide att byta.Tittar du på tempmätaren på din 11 (förutsatta att allt mår bra) så går den snabbt upp i temp från kall samt ligger stadigt på normal nivå även om det är varmt eller kallt ute samt att temperaturen kring grenrör mm ligger på en stadig nivå. Men en elfläkt går det upp & ner vilket KAN orsaka problem i längden. Det finns de grenrör som spruckit pga detta men det är säkert inte ett vanligt fenomen.

Det jag försöker säga är, gillar du hopp & lek i vatten eller kör mycket på kvistiga områden så kan det vara ide att byta,annars inte.

MVH

Chrille
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo visst funkar det kanon med mekaniskt, e ju det med vatten å kvistar som kan ställa till det ibland. Tror inte det blir några problem med för stora temp skillnader med elfläkt har ju mera att göra med hur bra/noggrann givare man sätter dit till fläkten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...