Gå till innehåll

Hyttskåp av och på?


Gäst Jens S

Rekommendera Poster

Finns det någon som har ide om hur man smartast monterar av och på hyttskåpet på en TGB 1314?

 

Eftersom jag planerar ett flak till mitt ekipage men samtidigt vill kunna"slänga" på caminghytten funderar jag på om det finns enkelt sätt att hantera detta utan kran.

Har sett att vissa lastbilar ställer ifrån sig flak på stödben kan detta vara en väg?

 

Alla ideer välkommnas!!smiley1.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Till min camper har jag vevade stödben. Campern är tillverkad av S-Karosser i Dorotea www.skarosser.se. Jag pratade med en säljare från dem på husvagnsmässan i Jönköping i höstas och han sade benen går att förlänga, det skulle de hålla för. Du kan ju kontakta dem och kolla vad sådana ben kostar. Annars finns liknande stödben fast betydligt kortare på Jula.

 

Min camper skall upp på ett flak som är metern högre upp än på den bil campern är avsedd för, så jag ska göra en adapter med tre fästlägen att flytta benen mellan. Detta för att jag ska slippa förlänga benen och också kunna sänka campern såpass att jag kan ställa ner den på pall på marken. De fästena skulle du utan vidare kunna göra direkt i hörnen på sjukvårdshytten på din, det håller den för. Kolla under tråden "Hyttuppbyggnad 13xx" eller vad jag kallade den för, där finns bilder på hur stommen är uppbyggd.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant! Har tu tänkt använda din camper på tgb´n ?  Det finns något som uttag på eller rättare sagt under hytten en på var sida fram och två bak. Kanske dessa är tänkta för dylika operationer? Ska kolla på dina bilde så att man får en uppfattning hur stabilt dessa är infällda i stommen. Annars finns lyftöglor högs tupp på hytten och dessa skulle jag självklart använt om jag hade en liten travers i garaget, nu har jag ju inte ens ett garage ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

jag har samma tankar med stödben, men har inte bestämt mig vad som ska användas i bygget och vill ochså kunna sänka ner hytten närmare marken för stabilitet om man sover i den

 

men jag funderade på att hitta kolvar till tex motorlyft och modifiera dom men blir det för dyrt så får det bli en annan lösning.

 

alla förslag är välkommna
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Kika i min tråd "Projekt Camper" under Bilder och Filmer. Där finns två bilder på ben och infästningar med. Den hålbilden går utan vidare att sätta in en plåt i vart hörn med på 13xx-skåpen. Förlänger man benen, kan man komplettera med en hålbild till lite längre upp, så flyttar man upp benet på skåpet när man vevat ner det så långt det går. Man får ju parkera hörnet på ett stöd under tiden man flyttar upp benet så klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mej att det finns Original stödben till skåpen med vev...?

Har själv byggt 4 fasta stödben. Lyfte ett hörn i taget med hi-liften o tryckte i ett ben i hållaren. sen var det bara att köra fram bilen.

Annars kan du köpa 4 billiga stödhjuls vevar till släpvagn som du förlänger.

 

MVH/Kim
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...