Gå till innehåll

Vad är lämpligt att använda i en motortvätt


Gäst H.Hansen

Rekommendera Poster

Gäst H.Hansen

Hej skall fylla upp motor tvätten igen, då det är dags för att göra en motor renovering samt en del andra delar tex axeldelar som behöver lite omvårdnad och skall tvättas,

Jag har använt Diesel tidigare, och det funkar ju väldigt bra, bara en nackdel priset, det skall ju vara mellan 80 till 100 L rengörningsvätska i tvätten för att den skall fungera ordentligt, så då är det bara att räkna 100 l diesel för runt 11 kr litern drar ju i väg lite,

Någon som använder ett billigare allternativ och kan tippsa om det,

Ja såpvatten funkar ju inte, då kommer ju rosten som på beställning,

Lysfotogen ligger på 180 kr för 4 liter här i närheten,

Finns det något som lämpar sej bättre eller lika bra som diesel att använda sej av och inte kostar runt 1000 lappen att fylla upp tvätten med ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst larsa

förr i tiden använde man något starkt avfettningsmedel i pulverform som man blandade med vatten, sen var det var att spetsa med mera pulver när rengörningseffekten avtog.... har för mig att det var ganska billigt, men sånt kanske inte finns kvar idag... nån som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

skulle tro att det blir billigast med diesel,,

vi hade nått miljövänligt som späddes med vatten i vår tvätt på jobbet,, det slutade med att vätskan ruttnade i tvätten,, nu för tiden kör de med ånga i stället,

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

JA suger man upp skiten som hamnar på botten när det stått ett tag så går det ju tvätta på samma diesel länge, får satsa på det

 

Hm ånga då lär man väll ner med den i ett bad med något direkt ändå ?

vet att när jag ångtvättade (ja hetvatten tvätt var det väl) teddans motorblock utvändigt så var jag tvungen att blåsa den torr med varmluft fort och sedan smörja in hela motorn med olja invändigt, för att det inte skulle hinna komma rost på den direkt, sen tvättade jag den i motortvätten med diesel invändigt, det blev jäkligt rent och bra, torkade av dieseln utvändigt med rödsprit nar jag tog ur den ur dieselbadet

H.Hansen2009-03-03 21:16:31

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Dexxas

Funkar det med ett rejält lager vatten i botten på din tvätt så blir det billigare att byta, om den inte används dagligen så borde skiten fällas ut i vattenskiktet.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

Tvätten på jobbet är STOOR,, den består av ett bad i botten som det man vill tvätta läggs i en korg ovanför, sedan stänger man in alltihopa åsså börjar en massa munstycken spruta hetvatten från alla håll och vinklar,, skiten å fettet hamnar nere i badet och avskiljs med ett reningsverk,

den är ungefär lika stor som en audi A6 avant,, fast 3meter hög,, PDT_Armataz_02_44.gif

när grejerna kommer ut så är de redan torra,, åsså är de ca 90grader varma.

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja så stor är inte min.

Den är 25 cm djup 48 cm bred  70 cm lång, det är 2 cm från botten upp till filtret på pumpen så lite vatten kanske skulle gå,

den har bara ett munstycke med en extra slang med en typ av pensel längst ut på som rengörnings medlet paserar igenom, ett hyllplan att ställa delar på nästan längst upp och en låda som det går att lägga saker att tvätta i, eller så kör man helt utan hyllplanet eller lådan när man tvättar tex motorblock.

OF-90109.jpg

SMÅDELSTVÄTT

På stativ med hylla för rengöring av diverse maskindelar. Praktiskt flyttbart tvättråg. Med separat borste som kan

monteras på duschen. CE-godkänd pump för lösningsmedel 10 - 12 lit./min. 230V / 50 Hz. Tankvolym 75 l.

Behållarmått: B 48 x L 70 x D 25 cm. Totalhöjd 85 cm.

 

 

 

 

 

 

Pris 995,00  Art.nr OF-90109

Den är väldigt likt denna, mycket möjligt att det är samma

 

75 L som de anger är för lite om man skall ställa i ett motorblock, hälde i 80-90 L undertiden jag tvättade senast, Sög upp skräp med en pump och efterfylde med mer diesel

 

H.Hansen2009-03-04 09:03:33

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...