Gå till innehåll

BV 206 växellåda.


Gäst Vassbekken

Rekommendera Poster

Gäst Vassbekken

Har skaffat en BV 206 med 6 cyl diesel, i den sitter en Mercedes W4A-040 automatlåda, den skall efter boken växla på 4000 rpm, men tycks inte villa växla förän på ca 4500-5000 rpm. Finns det möjlighet att justera detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

Börja med att Kolla så att alla vakum slangar sitter riktigt( även att det finns vakum fram till reglerventilen på dieselpumpen, och kolla om kickdown vajern är justerad rätt så den inte spänner för tidigt

 

Om du tittar på lådan så finnas det ett växellåds nummer som börjar på 722, detta nummer är växellådstypen och med hjälp av det kan jag skaffa fram det mesta i servicelitteratur på lådan om det behövs
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Vassbekken

Jag trodde att det var elektrisk kickdown på den här lådan, eftersom det sitter en kontakt vid gaspedalen, men hittade en vajer som går från lådan till gasreglaget på dieselpumpen. Stripsad till denna vajer sitter en el ledning vars kontakt inte är kopplad  till någonting. I alla fall så justerade jag vajerhylsan kortare, och se, då gikk växelvarvet ned till 4000-4200 rpm. Jag vet inte om jag gjort rätt, men det funkade, om det inte kan tänkas leda till någon skada kanskje det är bra så här.

Jag har letat nummer, det finns flera, men det som är innslaget på höger sida på kanten mot oljetråget är:  720 270 1001 722 3910 321 2987.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L
720 270 1001 722 3910 321 2987.

 

jo men det stämmer nog, är en lite äldre låda än jag trodde först

 

ska söka info på måndag om den, chansen är rätt stor att det är en mer eller mindre standard w124 låda med lite plock ifrån andra modeller som tråget och filter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

Jag kollade lite snabbt idag och just 720.270 lådan finns inte till någon personbil, gelendewagen eller lätt lastbil så det är troligt en industri låda

ska kolla i ett annat program imorrn om var den kan tänkas använts till förövrigt
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...