Gå till innehåll

Limma bromsbelägg


Gäst mattias

Rekommendera Poster

Gäst mattias

Jag undrar om man kan limma fast bromsbelägg som har släppt ifrån stålet.?

Eftersom jag nära på körde i diket vid inbromsning häromdagen(det drog snett som bara denPDT_Armataz_02_28.gif) så plockade jag av bromstrummorna fram.

Vid inspektion fick jag se läckande(fuktiga med bromsolja) bromscylindrar.Men även att ett belägg hade släppt lite i framkant ca 3cm och bakkant ca 3cm.

Fixar man att limma själv, isåfall med vad eller är det skrot?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det limmet som används måste brännas i ugn för att härda, Kolla om du hittar en firma som kan limma om beläggen åt dig, då får du fina belägg. Se till att du har omlimmade belägg på båda sidor annars kan du få ojämn bromsverkan p.g.a olika typ av bromsband

// Jens

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...
Gäst samlarsaker

Bäst att låta någon bromsfirma limma beläggen... Som Jens skrev.

Om man har indränkta belägg (bromsvätska eller olja) på ena sidan på en axel så kan man "fuska" lite genom att göra följande...

Värm beläggen som är indränkta försiktigt med gasol (platt skidvallningsmunstycke fungerar fint) Oljan kommer då att svettas ur beläggen torka av beläggen genast med en trasa, upprepa några gånger. OBS värm ej för mycket... ta sedan 180korns slippapper och putsa av beläggen, tvätta de sedan med rödsprit, thinner eller bromsrengörning. Tvätta även trummorna...

Om bromsana tar ojämt efter detta, Skifta då ETT belägg från vardera sida av axeln. Så det blir ett "indränkt" belägg på var sida...

 

Bäst är att byta indränkta belägg mot nya, men detta fungerar, har provat detta självPDT_Armataz_02_30.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...