Gå till innehåll

Förstärkning och byte av skärmkanter


Gäst H.Hansen

Rekommendera Poster

Gäst H.Hansen

Hej under helgen har valpen fått sej en rejäl genomgång Av Rob/Obelix

All plåt på höger sidan nertill är bytt,

Då det var en hel del arbetet och dubbelt sådant då det även skulle svetsas fast förstärkning med fyrkantsprofiler bakom de nya skärmkanterna, så fick jag ta hjälp av Rob/ Obelix här på forumet.

Det är ju en hel del dubbel plåt som ställer till det vid byta ev skärmkanterna. Å det var ett atg sedan jag själv gjorde några större operationer med svetsen.

Så då kontaktade jag Robban efter jag sett hur fint det blir på hans blivande brandvalp,

 

En helg spikades och arbetsplaner smiddes, Robbans valp saknade helt bromsa samt en del andra små saker jag kunde sätta fingrana i och robban planerade plåt jobbet.

Så nu i fredags var det dags, jag åkte till Söderköping på fredags eftermiddagen och instalerade valpen i Robbans Smedja, och vi kunde på börja arbetet. En hel del timma på fredagen gick åt att fixa med instälningar på en ettförti för mej, medans robban satte slipen i valpen, ganska sen tog vi kväller och laddade för en lång helg med pizza på robbans favo ställe.

Lördagen var vi trots tidig uppstigning lete sena till smedjan däe åke skulle möta upp runt 9 snåret för att handla liote delar, men robb gick på ordentligt och när kvällen närmade sej 10 snåret gav vi upp för att avsluta det hela under söndagen.

 

Så upp tidigt på söndag och fortsätta det vi startat, det tog hela dagen , men sedan var höger sida klar.

 

Här är lite foton från jätte jobbet rob gjorde på min valp

Mitt utrymme på pixbox är nu fullt så bara några foton fick plats, men En liten hunt om vilket otroligt jobb som robban utförde syns i alla fall

 

http://www.pixbox.se/alb1032381

 

Tackar för ett fint jobb och trevlig helg H.Hansen PDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Toolman

Mycket snyggt!

Jag ska göra liknande jobb på min egen valp och har ett par frågor. Hur fick ni till bockningen på den nya påten bakom bakhjutet eller är det fyrkantsprofil mot hjulhuset? Har du höjd kanten på mitten? Jag har för mig att underkant bakom bakhjulet brukar liva med "kjolen" på mitten.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

 

Ja du Hasse, det blev några timmar- men roliga såna! Och jättetack för att du la dina heliga händer på min Valp en stund också- nu har jag ju broms på den!! Uffe hälsar och tackar också- vi måste göra om det här. Kanonidé med skruvarhalg nån gång ibland. Klart bättre än att spela fotboll och sånt....

 

 

 

 

Toolman,

 

Det stämmer, mittendelen är uppdragen till golvnivå, för att inte slå i när man kör i terrängen.

 

Allt du ser är reservdelsplåt till Volvo Valp, förstärkningarna som ligger bakom dom är gjorda i fykantsrör som snittats, böjts till rätt radie, och sedan svetsats ihop igen. Jag har gjort så på min Valp- men jag har bara fyrkantsrör som skärmkanter och trösklar.

 

MVH//ROB

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Kul att ni gillar det PDT_Armataz_02_39.gif

Ja det blev riktigt bra, nu törs jag sätta hi jacken efter hela sidan och hissa där det finns plats eller behövs,

visst det blir jäkligt bra och med lite spackel och färg kommer de nästan inte synas att det är bytt, men bli rädd att avända den blir jag tyvär nog inte trots robbans fina jobb så skall bilen brukas, där av förstärkningarna,

Så mej får ni dras med i skogen även i fortsättningen,

Nu är det bara att ladda batterina och inskaffa bryt block kenny, så vinschen kan dar loss mej från allt jag skall klättra över och fastna på PDT_Armataz_02_32.gif

nä det är en sida kvar innan skogen råkar ut för valp hjulen igen PDT_Armataz_02_30.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Jenik

Riktigt, riktigt snyggt och praktiskt. Blev direkt sugen på att göra samma sak på vår bil!

 

Obelix, vad kostar en omgång till en 11:a? PDT_Armataz_02_05.gif

 

Ser ut som på en amerikansk rockcrawler bil, fett och förberett för hårdkörning!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ola W

Snyggt jobbat! Önskar mig nog en svets till födelsedagspresent. Älskling? (går och letar efter frugan)

 

Btw, går och väntar till den 25:e då jag ska göra mig oskyldig till dig..  /Ola
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Tack för det! Jag tycker själv det blev bra, Jag har ju gjort samma jobb på min- men jag hade ju ingen originalplåt i reserv, så jag använde bara fyrkantsrör på min, 40x30x4, det blev nästan löjligt kraftigt. Med tanke på att jag inte kommer ha behovet av såna förstärkningar. Finns att se på min byggtråd här på forumet.

Jenik, som tur är går det inte in en elva i mitt garage.......PDT_Armataz_02_32.gif

 

MVH//ROB
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Toolman

Tack för förklaringen, då har jag en fråga till. Om det ligger fyrkantsrör bakom skärmkanten, är du inte bekymrad för att det ska komma vatten och smuts mellan rören och plåten med rost som följd?

 

Jag har främre delen av vänster fram hjulhus som ekonomiplåt men funderar på hur jag ska göra med resten (borde fixa till hela nederkanten runt om). Profilen på plåten gör att det  blir en liten kant där det samlas gegga. Den skulle försvinna om jag byggde med fyrkantsrör istället. Jobbigare och inte orgonal men hållbarare i längden. Jag har ännu inte bestämt hur mycket orginalare det ska bli.

 

/Anders
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen
Tack för förklaringen' date=' då har jag en fråga till. Om det ligger fyrkantsrör bakom skärmkanten, är du inte bekymrad för att det ska komma vatten och smuts mellan rören och plåten med rost som följd?

 
 

/Anders
[/quote']

 

Nä faktiskt .allt är målat med zinkfärg både mellan svetsningarna och efter, på det ligger det ett lager lättflytande rostskydd, alla skarvar skall spacklas med antingen glasfiber spackel eller zinkspackel

Så skall fyrkants profilen sprutas med rostskydd invändigt och sedan pluggas med gummipluggar,

Förg med rostskyddande egenskaper täcka plåten utvändigt och en massa rostskydd sprutas in mellan skärmkant och fyrkants profil, sedan spacklas  hela hjulhusen och skarven mellan skärmkant och fyrkantsprofil med tjock underreds massa,

Så rosten kommer nog inte fortare än vad det gjort tidigare. den bubbla plåten som sitter på många ställen specielt fram i hjulhusen, golv och skärmkanterna ställer till det sedan förut, tror att det är en anledning till att det ofta är mycket rost på valparna gemensamt med plåtkvaliteten som inte är den bästa, jag får lossa på gummipluggar med gämna mellanrum och spruta i ny rostskydd, det är nog bara att hålla efter precis som på vilken bil som helst.

Men det får väll tiden visa hur rosten kommer, jag skall då hålla ett öga på den PDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Toolman

När du lägger fram det på det sättet så har ju rosten inte en chans PDT_Armataz_02_03.gif Dessutom uppväger det en hel del att ha färre ställen som det kan sätta sig lera på. Jag spenderar en del tid med att göra väg i skogen så lite starkare skärmkanter skulle inte sitta fel.

 

Det ser ut som att ni gjort hål i skärmkanterna för att punkta fast dem i fyrkantsprofilerna, är det så eller ser jag i syne?

 

Slitsade ni rören inför bockningen med fast kap eller är det görligt på frihand med vinkelkapen?

 

/Anders
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Jo det är hål  borrade i skärmkanterna för att fästa dem i fyrkants profilen mitt på, det håller dem på plats bättre, vi hade inte tillgång till punktsvets som klarade av att bränna fast den på mitten av skärmkanterna utan att borra, men den lösningen fungerar bra tycker jag

 

Ja först slitsades fyrkants profilerna med ca 18 snitt och böjdes någorlunda rätt och alla spåren efter sågen svetsades igen, sedan fick några mindre justeringar göras när de skulle dit, de snitten gjordes med rondell och svetsades igen när de passade bra, så de är både slitsade i fast såg kap och på frihand, det är helt klart görligt att göra det på frihand,

jag passade på att ta sågen när jag hade tillfälle till det för att den av verkar mindre matrial, så körde robban med vinkleslipen när det sista justeringarna gjordes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

För att fyrkantsprofilen var redan inskaffad och kapad i små bitar för montering, och sedan kom jag över partiet med skärmkants plåt, och då fyrkants profilerna är 3x3  och skärmkanterna lite bredare, så fick fyrkantsprofilen agera förstärkning och skärmkants plåten täcker det hela och bilen ser mer ut som innan vi började byta , ja förutom att den inte är genom rostig nu då PDT_Armataz_02_30.gif

Sedan hade Robban en annan profil som användes mellan hjulhusen, den har samma yttre mått som resterande skärmkanter, där är det enbart fyrkantsprofilen och plåten är bytt ca 7,5 cm ovanför och mot den profilen,

Det såg helt enkelt bäst ut och ändå rejält förstärkt med de resurser jag hade tillgängliga

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...