Gå till innehåll

Stötdämpare till C202, tips önskas


Gäst Rookien

Rekommendera Poster

Gäst Rookien

Stötdämparna har börjat läcka och det är dags att byta. Någon som har tips på passande dämpare? Monroe M4441 kostar ca 1300 kr st. så ett billigare alternativ vore önskvärt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Frippe

Pajeros bak dämpare på biltema passa helt perfekt tror de kosta 189.00 kr styck. de är lite längre än orginal, men blev super bra när jag montera hjälp spiraler från volvo s40 bakfädrar på min framaxel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Rent tekniskt är det galet att montera en annan bilmodells dämpare. Att det gör en klar skillnad mot gammel utsliten dynga kan ju så klart bli ett bra resultat, men en dämpare skall vara anpassad till fjäderns och bilens gemensamma egensvängningsfrekvens. Man ska ha helt vansinnig tur om dämpkonstanten på den främmande NYA dämparen råkar överensstämma med en trettio år gammal fjäder. Men som sagt, det KAN ju vara så pass i närheten att grejorna gör nytta ihop.

 

Detta är även fallet när man monterar en extrafjäder för att kompensera för utmattnning i originalfjädern. Man sätter en ny fjäder med en viss egensvängningsfrekvens ihop med den gamla som har sin egensvängningsfrekvens. Den gamla dämparen kan jag lova stämmer inte ett dugg ihop med det ny-gamla kombinerade system man skapat. Resultatet blir en ganska struttig gång, med en hel del studs.

 

Detta sagt om det rent tekniska. En ny fjäderuppsättning kräver egentligen en ny dämparuppsättning med på en gång, men om det känns ekonomiskt vettigt är ju givetvis en helt annan sak. Är man ute efter framkomlighet och frigångshöjden börjar bli ett problem är ju några hundralappar på Biltema en trevlig lösning. Ringlar, bullrar och studsar på landsväg gör det ju ändå och de fagra tusenlappar en rejäl omgång kostar, kanske känns som bättre investerade nån annanstans.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Frippe

JAG VET INTE VAD NI HÅLLER PÅ MED MEN NÄR JAG VILL ÅKA PÅ BANA OCH DET SKA GÅ FORT MED BRA VÄGHÅLNING SÅ ÄR DET INTE C202 JAG TAR UT DET LOVAR JAG. SKULLE JAG SEN HA EN BIL MED BRA TERÄNG EGENSKAPER SÅ SULLE JAG KAPA BORT BLADFJÄDRARNA HELT O ERSÄTTA MED K LÄNKAR O SPIRALER. C202 ÄR EN ROLIG GREJ SOM ALDRIG BLIR BRA MED ORGINAL SETUP.

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du bara åka i skogen eller klara besiktningen så köp det billigaste. ska du flyga tillmånen och spekulera vilken hänsyn du ska ta till konstruktörernas beräkningar på svängningar i fjäderpaketen, vilket jag förövrigt inte tror man lade någon tid på så köp försäkerhet skull orginal om inte annat för att blidka orginalfolket.

 

Ska du använda 202 som vardagsbil eller långväga resefordon och vill få någorlunda komfort då kommer det att kosta.  dämparna jag tippsade om ska enl ryckten tagits fram när vissa japanare hade för mycket tendenser att vingla.  Men när du slår fram vilka bilar de går in på såfinns ju till dessa bilar även billigare alternativ vilket då monteringsmässigt bör passa lika bra.

 

Jag har åkt med orginal dämpare köpta från altyco visst det funkade, har åkt med kraftigare dämpare från lätta lastbilar iveco eller om det var lt det funkade också bra med den fördelen att de har längre slaglängd. Fick sen tipset om gasdämparna och 4 st åkte dit vilket jag inte ångrat tror t.o.m  kombinationen vida överträffar konstruktörernas beräkningar om de nu verkligen gjorde några sådana. Men min går inte terräng längre utan är en ren landsvägsmaskin.

60-70 tals vanliga volvo hade dämpare identisk lika sachs,  som troligen var underleveratör på volvo märkta orginaldämpare. 

 

Vill man vida överträffa konstruktörenas ider om vägegenskaper är det nog enklast att ordna till rätt styrgeometri att ha en bil som åt ena hållet ökar på toeinnen och sen istället skapar toeout åt andra hållet är ingen bra lösning varken väghållningsmässigt eller för plånboken.

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Rookien

Ojdå, här blev det heta diskussioner. Jag ska mestadels ha min C202 till landsvägskörning, men det blir mest korta sträckor på högst några mil oftast bara ett par km om dan. Hämta barn i skolan och dagis. Några ggr per år blir det terrängkörning, men det är högst 1 gång i månaden mer troligt varannan månad alltså 6-8 ggr per år.

 

Jag borde köpa dom dämpare som eile pratar om, men har inte råd med dom utläggen just nu.

 

Kanske skulle man testa Pajero dämparna tills jag har pengar nog att köpa riktiga grejor. Blev lite fundersam bara angående längden - om dom är längre än original så finns det väl risk att dämparna bottnar före gummit tar emot?

 

Oavsett egensvängnisfrekvens eller ej så tycker jag inte vi behöver TA I SÅ OCH SKRIKA, det funkar fint med en lugn diskussion. Alla tycker olika, teori och praktik är inte alltid samma sak. Det kanske funkar utmärkt med delar från andra fordon även om teorin säger något annat.

 

Dessutom kan jag säga att min C202 går mycket stadigare på vägen än den Renault Kangoo jag har som firmabil.

 

PS! @ErikC304 - försökte skicka PM till dig angående ditt motorjobb, men din inbox var full. Men i korta drag - det hade kanske varit trevligt, men tiden räcker inte till. Familj, små barn och husbygge tar all tid. Ungefär varannan månad blundar jag för det en lördag och åker till Rollsbo i Kungälv. DS!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag åker med kortade gummin och dämparna bottnar ej.  de längre jag hade bottnad inte heller men alla beg som låg på hyllan såldes förra året för "ge mig ett bud pris" till en här på forumet.  tror nog du klarar dig med det billigaste du kan hitta om inte annat handla beg på skroten från tex en pajero.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Jag ber om ursäkt för tonen i mitt inlägg ovan, jag ser nu att det inte var vidare välformulerat. Jag skäller på andra som inte kan hålla vettig samtalston här på forumet så då bör jag kunna se vad jag skrivit själv. Sorry! Inlägget var bara skrivet för att förmedla nåt jag inte hade den ringaste aning om innan jag pluggade och då fick studera teorier bakom fjäder-dämpar-system. 

 

tråkigt att man inte kan kopiera texten och posta om ett inlägg med bild utan att textsnittet ändras på detta sätt

 

Medhålles. Vete f.. vad det beror på. Man får editera igen och ändra storlek och snitt för att få allt lika.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry! Inlägget var bara skrivet för att förmedla nåt jag inte hade den ringaste aning om innan jag pluggade och då fick studera teorier bakom fjäder-dämpar-system. 

 

Lite nyfiken bra på vad som kommer att hända efter att du studerat klart teorierna bakom fjäder-dämpar-system? Förmedla gärna några erfareheter eller teorier , något man kan ha nytta ut av.PDT_Armataz_02_43.gif

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snillen spekulerar

kunde vara en lämplig rubrik med tanke på Admins dräpande inlägg. PDT_Armataz_02_23.gif oxå en smajlis för säkerhet skull så ingen blir stött.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst Rookien

Nu var det inte i första hand admins inlägg jag tänkte på utan det var någon annan här som var lite SKRIKIG i hela sitt inlägg. I alla fall - idag satte jag dit 2 nya Pajero stötdämpare fram från Biltema och dom satt som en smäck! Passar direkt utan någon modifikation alls, men har inte kört något speciellt så jag kan inte uttala mig om kvalitét eller köregenskaper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Frippe,

 

Hur blev din Valp när du monterat spiraler fram? Blev den stötig och hoppig? Jag är ju inne på att ta bort några blad i paketen fram för att få den mjukare i bladfjädrarna när spiralerna kommer på plats.

Vet att Hansen också har funderingar i ämnet. Pajero stötdämpare blir det i alla fall.

 

MVH//ROB
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick priset för tgb ägare på monroe dämparna men trots rejäl rabbat är det mycket pengar en tusing per st går att hämta ut nästan var som helst i landet eftersom det blir en större bildelskedja som kommer att tillhanda hålla dem. ett tips kan vara att lägga bra dyrare gas dämpare fram och billigare standar bak.

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...