Gå till innehåll

Kjetting Volvo valp


Gäst speedy

Rekommendera Poster

Gäst speedy

Mann hører så mye om mangt....har fått høre at mann ikke skal kjøre valp med kjetting kun på to hjul. Skal da kunne ødelegge girkassse/fordelingskasse. Er det noen som vet med sikkerhet noe ang dette ?PDT_Armataz_02_38.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Jag vill minns att motorbefälet sa nåt om att kedjorna ska ska gå först över hindren- men han behövde ju nte ha ta något ekonomiskt ansvar i form av sönderkörda drivknutar eller så.

 

MVH//ROB
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst steinv

Dette har vært diskutert i nån annan tråd. Fann den inte, men mener man då sa som her, at om man ha kjädjor bara framme, kan man slita av aksler etc.

 

En annen sak man skal komma i håg er at når man bromsar, specielt i nedförbakke, og har kädjor bara framme, kommer bilen vändas bak fram mycket snabbara än man trodde var mulig. Jag har provat! (Med en WV Transporter og med god plass.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst speedy

Det vi har fått høre er at med kjetting kun på to hjul, vil hjul med kjetting få en større rullediameter enn de uten. Og som en følge av dette vil fordelingkasse gå i stykker.

Beau, er du sikker på at kjettingen da skal sitte fram når du kun kjører med to ?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Speedy!

Vintern 2006 skulle jag besöka Trond i Bjurbäcken och var lat  och tänkte att det räcker nog med två snökedjor. Jag monterade dom på bakhjulen. Det är en sträcka på 26 km varav hälften är på skogsvägar med mycket uppför och nedförsbackar genom skogen. Resan dit var en mardröm, men jag kom fram och berättade om min problematiska resa. Trond, Rune och övriga närvarande sa genast att kedjorna skall sitta på framhjulen. Hemresan var om möjligt ännu värre med kedjorna på bakhjulen hade jag sladd på framhjulen hela tiden. Om jag får välja på sladd på framhjulen eller sladd på bakhjulen väljer jag sladd på bakhjulen.

Väl hemkommen skiftade jag kedjorna till framhjulen och körde till Bjurbäcken någon dag senare utan problem. Kändes väldigt tryggt. Teoretiskt så blir det lite extra belastning på transmissionen, men inte mer utan att bilen klarar det. Dessutom skulle det ju bli samma belastning på transmissionen om kedjorna vore monterade på bakhjulen.

Allra bäst är naturligtvis att lägga kätting på alla fyra hjulen, men det var inte det frågan gällde.

Jag minns också att Trond sa att när han var och körde på Trandum vintertid fick han lära sig att skall endast två kedjor användas så skall dom monteras på framhjulen. Jag har provat och vet svaret.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...