Gå till innehåll

Hva slags sveiseapparat?


Gäst Theodor

Rekommendera Poster

Gäst Theodor

Tiden er kommet for innkjøp, men hva skal man velge?I hovedsak er det snakk om platesveis på bil, samt rustfrie tanker til båt. Kanskje også litt vinkeljern osv. Med tiden kanskje litt på en TGB-ramme...PDT_Armataz_02_02.gif

Ser for meg at pristaket ligger på ca 10000 kr.

Selv er jeg rimelig fersk i faget. Hva blir det da? Hva har folk gode erfaringer med?

MIG? TIG? Har også sett på det som kalles rørtråd (MIG uten gass)? Fabrikat?

 

Har sånt som dette (3 in 1) noe for seg?

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=13306007

 

Kjør debatt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Theodor

Nei? Ingen?PDT_Armataz_02_06.gif Det er da tett av folk her som jeg ser både kan teori og praksis rundt sveising? Eventuelt svetsning, om det var noen tvil....PDT_Armataz_02_11.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst clas1113

Min erfarenhet av svetsar är att: köp en svets av god kvalitet Esab eller kempi.

: Är dom för dyra så köp begangnat ( GOD RESERVDELSTILLGÅNG)

: Köp en 380 volt svets då säkringarna inte klarar 220volt/ 16amp.

Börja med en standard svets sen kan man köpa till tig-tillsats senare.

Jag har en liten invertersvets  på 160amp/220VOLT men är försiktig med amp-styrkan för att går säkringen då tappar svetsen kylning och då går  svetsen sönder. Vilket har hänt två gånger! ( svets av känt märke).

Hälsningar Clas

 

clas11132009-04-04 21:50:15

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Christian

Har sånt som dette (3 in 1) noe for seg?

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=13306007

 

Kjør debatt...

 

 

Jeg er ikke smed, men leger lidt med at svejse...

I mine øjne kan du ikke bruge det anlæg, det er jo et  TIG, Plasma og elektrode. TIG er til fint arbejde såsom alu og rustfrit stål.

Du skriver godt nok at du skal lave rustfrie tanke til både, men det er bestemt ikke nybegynderarbejde!!!

Plasma er ikke en svejsemetode, men en slags skærebrænder. Den er rar at have, og jeg har også en, men jeg kunne sagtens leve uden.

Elektrodesvejs er KUN til grove ting, og rammen er måske endda for tynd til at du rigtig kan bruge det der.

Så alt i alt var det ikke et anlæg jeg vil sige er godt til at lave biler med!

 

MIG er klart at foretrække til både chassis og pladearbejde som nybegynder.

I min øjne er det du skal bruge et CO2 værk på minimum 180 Ampere. Men det her kan måske bruges: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=87345
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
Gäst samlarsaker

Gammal tråd men,

Jag föredrar MIG svets... Eller pinnsvets om det är grövre plåt som ska svetsas.

Mig utan gas (med rör tråd)  går också bra till lite grövre plåt

Norge har väl ingen 3-fas 400Volt (380volt)

Ni har väl 3x230Volt.  Jag kan ha fel om detta...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gammal tråd men' date='

Jag föredrar MIG svets... Eller pinnsvets om det är grövre plåt som ska svetsas.

Mig utan gas (med rör tråd)  går också bra till lite grövre plåt

Norge har väl ingen 3-fas 400Volt (380volt)

Ni har väl 3x230Volt.  Jag kan ha fel om detta...
[/quote']

Jepp, der ta du fel PDT_Armataz_02_40.gif Alle nye bygg har vel nå 400 Volt....men i verden så er det kun Norge og Albania som har 230 volt ...Bra,he he PDT_Armataz_02_44.gif

Er du nybegyner så er vel Mig lettere enn pinne/elektrode sveis.

Jeg bruker også pinnesveis ved grøvere plåt og Mig ved karosseriarbeid feks....
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att den ena utesluter inte den andra.

Migsvets till tunnplåt och jag har under 25år haft två migsvetsar.

Den första en 150 amp sedan bytte jag upp mig till en 250amp. Båda  Esab.

Fördelen är att det går att få tag på  reservdelar efter lång tid. Så då är begagnat ett alternativ.

Till grövre svetsning använder jag en inverter svets 170 amp.

Lätt att bära med sig inne i maskiner och ute i fält ( DRAR LITE STRÖM).Bra att tänka på vid inköp  av svets då de drar mycket ström.PDT_Armataz_02_02.gif

Men trots allt är favoriten  en 35 år gammal Kemppi-svets. Likriktare såklart.

Jag använder mejselelektroder en del samt svetsar gjutjärn och då är en gammal likriktare oslagbar.PDT_Armataz_02_12.gif

/Clas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så bra at denne tråden våknet igjen. Det nærmer seg for både mørke og kulde, så det er straks tid for inforskaffning av utstyr til innesesongen. 

Mycket tacksam for alla svar her!PDT_Armataz_02_44.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå det som skrivs om spänning ovan. Jag har hört att man i Norge också har 120 volt, om det var nån del i trefasen som gev det resultatet? Jag har en 120 volts batteriladdare som jag inte kan lura någon svensk att köpa, men kanske nån norrman kunde gå på det? PDT_Armataz_02_23.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så bra at denne tråden våknet igjen. Det nærmer seg for både mørke og kulde' date=' så det er straks tid for inforskaffning av utstyr til innesesongen. 

Mycket tacksam for alla svar her![img']smileys/PDT_Armataz_02_44.gif[/img]

Theodor PDT_Armataz_02_38.gif.....nå må du få kjøpt deg bil snart PDT_Armataz_02_43.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå det som skrivs om spänning ovan. Jag har hört att man i Norge också har 120 volt' date=' om det var nån del i trefasen som gev det resultatet? Jag har en 120 volts batteriladdare som jag inte kan lura någon svensk att köpa, men kanske nån norrman kunde gå på det? [img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_23.gif[/img]

Kan vel være noen lukkede anlegg som har det....ellers får du jo 120 volt mellom fase og jord da, vet ikke om det er det du har hørt ?? speedy2009-09-29 13:49:17
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var nog jag som var ute och funderade lite. Att ni har 3x220V kände jag till men i samband med diskussion om Eriks laddare funderade jag på om använder fasspänningen 127V också men det gör ni altså inte. (Förutom att jorden ligger i nollpunkten men det är ju en annan sak.)

 

Har jag fattat rätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Theodor PDT_Armataz_02_38.gif.....nå må du få kjøpt deg bil snart PDT_Armataz_02_43.gif

Jadajada' date=' skal jo det. Men først kommer hus med stall og egen garasje. Stooooor garasje[img']smileys/PDT_Armataz_02_44.gif[/img]

Litt vanskelig å skru bil på tredje våningen...PDT_Armataz_02_06.gif Bare jeg kommer ned på bakkeplan og ut på landet,så man kan la bil stå ulåst og verktøy ligge framme en halvtime eller så. Da blir det TGB! Lover!

Men det var en avsporing...PDT_Armataz_02_40.gif

Nu, la oss diskutere svetsning.

 

PS. Erik, takk for tilbudet, I'll get back to you on that.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var nog jag som var ute och funderade lite. Att ni har 3x220V kände jag till men i samband med diskussion om Eriks laddare funderade jag på om använder fasspänningen 127V också men det gör ni altså inte. (Förutom att jorden ligger i nollpunkten men det är ju en annan sak.)

 

Har jag fattat rätt?

skal ikke påstå at dette ikke finnes i Norge' date=' men er ukjent for meg [img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_08.gif[/img]
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...