Gäst H.Hansen Postad 3 April , 2009 Rapport Share Postad 3 April , 2009 Hej jag har ett par bladfjädrar som skall sättas på min valp, detta är ju inga bekymmer. Men nu är det så att dessa är förstärkta, de skall enligt förra ägaren ha satts på för att använda valpen som (borr riggbärare) har jag för mej, ja något tungt i alla fall, Trodde först att det satt extra blad i dem, men i stället så har bladet under huvudbladet förlängts och går ut och runt fäst örona, vilket innebär att det är 2 st helt bäranade blad överst och sedan börjar de bli kortare som det är på original fjädrarna, de är helt (oslitna alltså gämna och fina hela vägen ut i ändarna), samt att de är ca 2 cm längre än orginal bladen,, provade att mäta böjen på dem, lite snabbt i mörktert i går kväll, och enligt ögat så är de lite mer böjda än det begagnade originalpaket jag även har liggandes, ca 5mm på mitten Så till min fråga då, tror ni de blir för stumma att sätta på med alla blad på eller skall jag plocka av ett eller två av de kortaste bladen för att få lite extra flex i dem, eller gör det ingen skilnad ? Jag hat ju planer på att sätta in spiraler mellan fjäderpaketen och genomslags gummi hållarna för att försöka pressa upp ramen lite extra, kan allt för stumma bladfjädrar vara en nakdel då ? Jag vill ha det till att de skall vara lite rörliga så att spiralerna kan hjälpa till att jobba som tänkt.. Skall ta några foton under dagen så ni ser skilnaden på de förstärkta och original fjädrarna, och kanske förstår lättare vad jag menar MVH H.Hansen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 3 April , 2009 Rapport Share Postad 3 April , 2009 En annan sak som är att tänka på när man tar bort blad ur fjäderpaketet är att man får en större momentkänning i axeln när man bromsar och accellererar. Men i ditt fall har du ju dubbla blad som håller runt hänkena och det ska väl gå. Men jag som vill ha upp min lite i nosen får kanske problem om jag tar bort några av dom kortaste bladen i paketet för att få den mjukare då jag sätter i spiraler för att få upp nosen lite. Säger som Hasse, alla tips och erfarenheter ni har mottages tacksamt. MVH//ROB Rättning! Momentet i axeln är ju naturligtvis konstant oavsett om man har 9 eller 5 blad i paketet. Vad jag menar är att med färre blad som håller emot vridmomentet i axeln, så kan axelen vrida sej lättare när man gasar och bromsar. Min Brand.Valp är betydligt högre bak än fram och jag vill ha den lika hög fram, så med hjälpspiraler fram kommer den troligtvis bli väldigt hård och studsig om jag inte tar bort några blad. MVH IGEN//ROBOBELIX2009-04-03 10:45:09 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Beau Postad 3 April , 2009 Rapport Share Postad 3 April , 2009 Jag gick ut och kollade på min Valp 9033 hur det ser ut. Blad 2 går i framkant helt runt blad 1. Detta gäller både främre och bakre fjäderpaketen. För övrigt håller jag på med liknande jobb fast på Suggan. Har bytt ut ett bladfjäderpaket bak och idag skall det andra bakre på plats. Det blev sju nya blad av nio bak, endast de små bladen 8 och 9 återanvänds. Därefter väntar de främre bladfjäderpaketen på renovering. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 3 April , 2009 Rapport Share Postad 3 April , 2009 Ja jag ser att på 9032 och 9033 sitter det de kraftigare fjäderpaketen på, Av de andra fjäderpaketen som jag har eller bytt har dessa 2 blad ej gått runt blad ett utan slutar strax framför örat. De är nog förstärkta så för att klara den tunga robot bestyckningen alt radioutrustningen som satt i dem.(spekulation) Det behövdes nog inte på de andra valparna där av att man inte springer på den på varje valp, jag har då inte sett den modellen tidigare, Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 15 April , 2009 Rapport Share Postad 15 April , 2009 Såg även som jonas skriver att fram fjädrarna på samma bil som de bak kommer i från hade de (förstärkta) nu trode jag ju att jag inte set dem tidigare,men i bland sitter näsan för nära ögonen, och man missar det som finns närmast, jag bytte ju bladfjädrar fram efter min senaste välta för något år sedan,, och nu när jag plockade ner fram axeln för byte ser jag ju att det fjäderpakatet jag satte på då ochså har dessa dubbla övre fjädrar, lustigt att jag har nipplat dem så många gånger och inte tänkt på det tidigare , Ja nu blir det då sådana både fram och bak, Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 15 April , 2009 Rapport Share Postad 15 April , 2009 Hasse, det blir en kanonbil! Lite skydd här och var som vi spånat kring- sen finns det inget som stoppar dej. MVH//ROB Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.