Gå till innehåll

Motorbrand L3314SU med B18


Gäst Toolman

Rekommendera Poster

Gäst Yoggi
Det var ju skönt att höra. Bytte du slangen också eller vet var man får tag på en slang med vad jag gissar är 5/16 eller 3/8 tumgängad nippel.

Jag minns inte riktigt, men jag har för mig att jag köpte slangen av altyco också...men som sagt är lite osäker. Jag kan kolla hemma på bilen om den ser ny ut :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Toolman

Åter till packningarna. Min plan är att byta allt som kan läcka när jag ändå håller på. Bytet av främre genomföringen av vevaxeln saboterades av att det inte alls satt någon filtpackning utan en packbox istället. Frågan är nu vad som kan tänkas sitta i bakänden av vevaxeln?

 

Jag missade helt att kolla sist jag höll på att mecka. Det verkar finnas satser för att byta bakre gaveln till packbox http://www.websitefolder.net/VPAUTOPARTS/art-1.asp?id=597&iPageID=433 så det kan ju vara vilket som där också.

 

Är det vanligt att filtpackningen börjar läcka? Är det värt att byta till packbox? Fanns det packbox bak som orginal på någon b18/b20 så att det finns en standard packbox eller är storleken helt beroende på vem som gjort den nya gaveln (om det sitter en ny gavel)? Förhoppningen är att få allt klart nästa helg och då måste jag ha rätt delar med mig.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Det fanns väl något skäl till att dom bytte till packbox. men jag har inte nån uppfattning om vilket som är bäst. Kan tänka mej att filtpackningen funkar lika bra- men KAN suga åt sej vatten i ett surhål så det försämrar motståndskraften mot nötning.

 

MVH//ROB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

(REN SPEKULATION och lite erfarenheter av dessa motorer säger mej )

Det var någon gång under B 20ins utvekling som de bytte till packboxar i stället för filtringar om jag ej misstar mej,

Har sett dem på en del B 20 motorer bakom svänghjulet, och även på B 18 vid transmisionskåpan, men aldrig vid svänghjulet på en B 18,

Skulle tro att det var lite enklare att byta transmisionskåpan och få en med pack box där än det är att skruva loss lådan-svänghjul för att komma åt att byta där bak, där av dessa B 18 hybrider.

Har även sett B 20 motorer med filtring bak och packbox fram,

Men fördelen med packboxar måste ju  vara överlägsen i längden, visst de blir gamla och spricker de med men en gammal filt ring har ju i regel inget kvat som håller det ena ute och det andra inne, så har du kåpor för packboxar använd dej av dem specielt nu när du ändå har motrorn nere så är det ju bara 6 eller 8 bultar på svänghjulet beroende på vilken modell du har, så kommer du ju lätt åt den bakre med sen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Toolman

"Problemet" är att jag inte vet hur det ser ut bakom svänghjulet och inte kan ta reda på det innan det är dags att mecka igen. Å andra sidan kostar en bakgavel med packbox 360:- så det är kanske inte så blodigt för att slippa tänka på den i fortsättningen. Jag har tänkt behålla valpen länge så det kan det ju vara värt. Fast beställer jag en kommer det redan sitta en på plats grrr.

 

En annan fråga är kopplingen, som vore enkel att byta nu men jag tror inte att den är så sliten. Det kommer ju självklart visa sig att den är helt slut och förskjuter motormonteringen med en vecka men det kanske jag får leva med PDT_Armataz_02_13.gif

 

En fråga om ljuddämpning när jag ändå håller på. Jag har ju målat om motorrummet och slet då bort den "papp" som satt monterad. Bör den ersättas med dämppapp eller kanske till och med bitumenmatta för att få ner vibrationerna i plåten.

 

Det är irriterande att ha bilen så långt bort, gör arbetet svårt att planera. PDT_Armataz_02_33.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Gäst Toolman

Dags för en uppdatering, tyvärr utan bilder. Finns en massa fina i kameran men sladden har gömt sig så de sitter fast där. De kommer upp så snart sladden visar sig igen.

 

Detta är gjort:

Hålet vid förarstolen är igensvetsat (svårt tunn metall att svetsa i, många brännhål blev det)

Filtpackning vid svänghjulet är nu utbytt till packbox med hjälp av en ny gavel.

Kopplingen är utbytt.

Utrampningslagret är bytt.

Styrlagret i svänghjulet är utbytt.

Alla packningar utom den mellan M40 lådan och adapterplattan är bytta (den kom jag inte på hur jag skulle komma åt utan att bygga isär hela växellådan)

 

Växellådorna är målade röda med motorfärgen som blev över. Balken till födelningslådan blev svart med ett tjockt lager underredsmassa på. Jag undrar hur konstruktören av den balken tänkte, den är ju en geggsamalare av sällan skådat slag.

 

Det enda som kvartsår innan motorn kan sättas i igen är de 5st M10 bultarna som håller i hop växellådorna. De har på något märkligt sätt försvunnit. Mycket störande att en sån struntsak sätter käppar i hjulen. För övrigt är det mesta på plats.

 

Innan motorn ska i ska följande göras:

Montera Generatorn

Montera kylare

Montera kylartunnel

 

Några småsaker återstår men de kan göras när motorn är i:

Chokewire

Måla luftfilter

Plasta hastighetsmätarwiren (branden gick hårt åt plasten och eftersom altyco tar 800:- för en ny är det lika bra att vara noggrann så den inte rostar fast)

Bygga ihop kylsystemet igen

Montera av och måla oljetråget på motorn, det kommer sabbas vid monteringen så det är lika bra att vänta.

Byta packning på täcklocket där kraftuttaget från fördelningslådan kommer ut

Måla oljetråget på fördelningslådan.

Fylla på oljor.

Ersätta oljetrycksslangen

Bygga om elsystemet (kanske inte en så liten uppgift)

 

Det har tagit sin tid att bli klar men varit mycket lärorikt. Nu har jag mer koll på hur allt sitter ihop nästa gång något havererar.

 

/Anders

 

 
Toolman2009-08-20 10:23:52
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Toolman

Jag trodde i min enfald att det bara skulle vara att byta packboxarna men de som satt var av någon helvetisk modell med en hård stålkant ytterst som var stört omöjligt att få tag i. Efter mycker svordommar och en del bankande gav de dock med sig.

 

Packbox fram

packbox_fram.jpg

 

Packbox bak

packbox_bak.jpg

 

Behöver någon en gavel för filtring så har jag nu en över, komplett med två extra filtringar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

För att citera Gert Fylking "ÄNTLIGEN!"

 

monterad_motor.jpg

 

Efter många timmars jobb är motorn äntligen tillbaka i bilen igen.

 

För den som ska montera motor kan jag rekomendera att först lossa motorkuddarna från fästena i ramen och låta dem hänga löst i motorns fötter. Det går då någorlunda att pilla in sprintarna i ramnens avlånga hål. Att göra tvärt om är näst intill omöjligt, tro mig....

 

Det kommer lite mer bilder ikväll från den riktiga kameran. Den här stackars suddiga är från mobilkameran.

 

Är det föressten någon som vet vad "gaffeln" på fördelningslådan som här syns till höger om växellådan är till? Den fyller ju ingen funktion i valpen vad jag har kunnat klura ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer de utlovade bilderna

 

hastighersmätarwire.JPG

Hastighetsmätarwirens hölje blev uppeldat och behövde bytas ut för att den inte skulle rosta ihop helt och hållet. Jag letade först efter krympslang som skulle kunna krympa tillräckligt för att först kunna trä den över hylsan och sen krympas tiill att passa wiren. Det visa sig dock vara svårt att hitta så det fick bli vulktape istället. Jag klarar tydligen av att linda 1,6 cm wire i minuten för det tog 1,5 timmar att linda 1,5 meter wire PDT_Armataz_02_12.gif. Hoppas nu bara att den håller för jag har ingen bättre idé.

 

oljetrycksrör.JPG

Jag lånade en idé härifrån och valde att byta ut det rostiga oljetrycksröret mot ett bromsrör i koppar istället. Ett 6mm rör var tillräckligt nära 3mm invändigt för att funka att löda på plats. Klart lättare att löda med blåslampa än med min 80w lödkolv. Kopplngsröret får vänta tills allt annat fungerar, det har en dragning som gör att det inte kräver att kylaren monteras ur för att få det på plats.

 

oljetrycksnippel.JPG

Även oljetrycksslangen brann av och behövd bytas. Jag fick inte loss den gamla kopplingen föränn jag grävde djupt i verktygslådan och hittade en riktig klassiker.

 

bachohaj.jpg

Vet inte vad den kallas och jag har aldrig använt bakänden förut men den var klockren till fastärjad runddragen mässing.

 

När jag väl skaffat en ny koppling på svedol till det facila priset 16 riksdaler fick jag naturligtvis ut den gamla ur slangen. Med två kopplingar i handen och mer än lite ivrig att montera motorn så lödde jag ihop den ena för att slippa göra klart oljetryckskopplingen vid mätaren. Den kan nu vänta tills allt rullar.

 

Här står tillslut hela härligheten redo för insläpning och ilyftning 

 

motorbredvidbil.JPG

 

Att montera motorn själv är veerkligen inget jag rekomenderar. Det hade gått på en tredjedel av tiden med ett par händer till. Men det gick!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir ju kalasfint det där, förstår om du är sugen att få igång den igen.

Fördelningslådans utseende kommer väl av att den härstammar från Willys-jeeparnas låda.

Skiftnyckelns bakände kallas förövrigt alligatorkäft.

M.v.h. Anders, legitimerad besserwisser... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skiftnyckelns bakände kallas förövrigt alligatorkäft.

M.v.h. Anders legitimerad besserwisser... :)

 

Skiftnyckelns bakände kallas förövrigt Haj.

M.v.h. Jan-Olof, legitimerad betterwisser...PDT_Armataz_02_43.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En precis likadan alligator-haj-käft har jag på min med! Funkar bra i vissa lägen.

 

Vad bra att du monterade oljetryckskontakten/uttaget när du hade motorn urplockad! På Uffes 142:a gjorde vi på ett annat sätt. Eller rättare sagt- vi gjorde det inte alls! Och vad vi undrade varför vi inte fick nåt oljetryck i motorn? Och vad vi undrade varför heltäckningsmattan oi garaget blev så kladdig för? Det var inte kul att montera den givaren när grenrör och avgasrör var monterat kan jag säga!

 

Men tillbaka till tråden nu.

 

Vilket snyggt jobb du gjort- jag lyfter på hatten och joddlar en stund. Minns att du skrev nåt om vad du skulle få för den som den stog med brunnen motor och motivationen på semester! Jag är glad för din skull att du la öronen bakåt och kämpade på. Nu har du ju en genomgången motor och all "kringutrustning" är bytt eller renoverat! Måste kännas skönt? Då kan du ju fortsätta med karossen som du tänkte och få det resultatet du önskar. Har det löst sej för dej med mek-plats?

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Obelix, jag läste om er fadäs och lärde av ert misstag  PDT_Armataz_02_02.gif

 

Jo det gänns riktigt bra att ha gått igenom motorn framförallt för att jag nu har bättre koll på hur allt fungerar och siter ihop så att jag lättare kan lösa framtida problem.

 

Som sagt, nu återstår "bara" karossen. Det är väl inte meningen att man ska se marken genom flaket PDT_Armataz_02_08.gif

 

Det har löst sig någorlunda med mekplats, valpen står under tak men tyvärr på en blandning av grus och gammal halm så det är rätt smutsigt att ligga på golvet. Till nästa renovering blir det ett golv av skivor på marken, formplyfa eller liknande. Har också en bod att jobba i men den har itätt golv så det är lite läskigt att köra svets eller vinkelslip där inne. Ska åtgärda det i helgen med ett par skivor masonit, inte så snyggt men det får funka tillsvidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det dags för en av mina frågor igen.

Har storleken betydelse? I mitt fall har den det för jag vill byta bultarna som håller fördelningslådan i U balken. De är tre till antalet och i skrivande stund är det en UNC en UNF och en M gängad PDT_Armataz_02_18.gif Det är med andra ord helt omöjligt att få rätt mutter på rätt bult. Dessutom har en av bultarna rostat fast i sitt stödrör så den måste borras ut.

 

Så till den verkliga storleksfrågan.

Vilken dimension har dessa bultar och hur lång ska stödhylsan vara?

 

Tänkte även sätta i bultar som är en cm längre än orginal för att underlätta muttrandet. Det borde väl inte ställa till något problem.

 

Ps. Det är otroligt vad mycket knorrande man får stå ut med för att lite hjälp att hålla muttrar, kan aldrig tänka mig att jag låter likadant när det ska jobbas i trädgården PDT_Armataz_02_12.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland är det ett måste att ha lite hjälp när man skruvar, och då är det väldigt bra att ha riktigt goda vänner i garaget- då blir det aldrig något knorrande! För garagepolare förstår varandra på ett sätt som ingen kvinna kan förstå. Garagepolarna behöver inte ens be varandra om hjälp- för den där tredje handen kommer ändå i rätt ögonblick med rätt verktyg på rätt ställe.

 

Att se ett garageteam i en harmonisk symbios tillsammans jobba sej framåt till ett gemensamt mål är vackrare än det mesta! Att sen luta sej bakåt och betrakta vad man nyss åstadkommit och bara nicka instämmande på ett lite "Norrlands-aktigt" sätt ger en tillfredställelse som bara kan uppnås i ett garage. Skulle det mot förmodan träda in en o-invigd i detta heliga tempel som går under benämningen garage skulle hon inte se eller uppskatta den lyckliga känslan man får av ett väl utfört arbete på bilen.

 

Men gör som jag- slå sönder några tallrikar när du ska diska, "råka" öppna dammsugaren när du är på väg uppför trappen, OJ- var det en röd strumpa med i vittvätten, vilken jäkla otur! Skulle det inte vara fullt med vatten i blomkrukorna? Till slut blev jag förbjuden att hjälpa till hemma- så jag blev förpassad ut till garaget i stället.

 

SKREV OBELIX 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Så efter en tids stillesånd men allmänn höstdeppighet och snålblåst har jag tagit tag i projektet igen. Allt är tillbaka i bilen och motorn startar med det temporära elsystemet inkopplat. En av bieffekterna av att köra utan luftburk är att den baktänder med spektakulära eldslågor upp genom förgasaren som följd PDT_Armataz_02_44.gif

 

Ska bli lite mer intrimning när jag fyllt systemet med kylarvatten. Slangen mellan termostaten och kylaren var så illa bränd att det var hål i den. Då där måste det till nytt gummi....

 

Så nu till projektet att bygga ett riktigt elsystem, i vanlig ordning kommer lite lagom korkade frågor.

  • Det har gått en fyrpolig gummikabel från panelen till motorrummet. En av polerna måste vara till fördelaren och en till startmororn men vad kan de andra två ha varit till?
  • Jag har funderat på att ersätta gummikabelm med ett vp-slang och 4 lösa kablar, kan det vara en dålig idé?
  • När jag köpte valpen var det en hög med kablar som satt hopkopplade i motorrummet inbakade i eltape. All el borde väl vara skarvad och kopplad i anslutning till säkringarna?
  • Och tillslut. det enda som ska vara kopplat till batteriet är väl generator, startmotor och jordfläta? All annan el går från generatorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Hassefan is back

Du undrade vad "gaffeln" på fördelningslådan var till....den håller 2 spakar på pv bilen där en är till hög o låg och den andra kopplar in o ur framhjulsdriften PDT_Armataz_02_26.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...