Gäst qv Postad 8 Juni , 2009 Rapport Share Postad 8 Juni , 2009 varför inte ta en beg från närmaste rödblockare du finner? Amazon, 140, 240 Skall enligt uppgift passa och borde inte kosta mer än 150 beg..... /QV Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Toolman Postad 9 Juni , 2009 Rapport Share Postad 9 Juni , 2009 Jag har letat runt men inte hittat någon beg under 500:-. En ny solenoid till den jag har kostar 400 och då är det inte säkert att det är enda felet. Jag vill ha motorn till helgen och vara säker på att den fungerar så då känns biltema säkrast. Fokus just nu är att få motorn att starta och stoppa in den i bilen igen. Planen var till midsommar men det kommer bli väldigt svårt. Har du tips på var jag kan leta efter en billig beg så tar jag gärna emot det.Toolman2009-06-09 16:18:01 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 10 Juni , 2009 Rapport Share Postad 10 Juni , 2009 Oj ja var du säker på att det bara var solenoiden kunde jag skicka en mot fraktkostnaden, har några startmotorer liggandes men de kärvar i själva motorn efter för mycket lerbadande, de är inte som fruntimmer å gillar lerinpackningar Men själva Solinoiden är hel på några så en sådan har jag om du vill prova, den kan inte kosta många kr att skicka med post eller bussgods MVH H.Hansen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Toolman Postad 11 Juni , 2009 Rapport Share Postad 11 Juni , 2009 Det vore ju väldans snällt om du vill göra det. Jag tar och lägger in modellnumren på motorerna här så kan du kolla om vi kan få ihop ett par hela startmotorer. Det är lite synd att vi bor så långt ifrån varandra. Det skulle vara kul att få visa upp vad som går att åstadkomma med lite god handledning. Ni har alla varit ovärdelig hjälp! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Toolman Postad 14 Juni , 2009 Rapport Share Postad 14 Juni , 2009 Liket lever (nästan) jag har iallafall kommit så långt att det nu är en gnista på tändstiften. Anledningen till att solenoiden brann var antagligen att tändspolen stod lutad mot den. Tänspolen var strömsatt utan att startmotorn gick så ingen gnista distribuerades vilket ledde till att den blev väldigt varm. Hur som helst är allt klart för ett starttest med soppa i motorn. Tyvärr satte vädret stopp för utomhus aktiviteter. Min verkstad har brädgolv och lämpar sig inte för att leka med bensin...så det är paus tills vädrett bättrar sig. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 14 Juni , 2009 Rapport Share Postad 14 Juni , 2009 Härligt! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 14 Juni , 2009 Rapport Share Postad 14 Juni , 2009 Kanon! Då är du snart tillbaka på banan igen. Inte kul att ställa opp i pallbocks-SM, tro mej, jag vet! MVH//ROB Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Toolman Postad 14 Juni , 2009 Rapport Share Postad 14 Juni , 2009 Men om jag brummar riktigt högt blir det nästan samma sak.... Toolman2009-06-15 08:29:40 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst jim123 Postad 21 Juni , 2009 Rapport Share Postad 21 Juni , 2009 Trist Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Toolman Postad 22 Juni , 2009 Rapport Share Postad 22 Juni , 2009 Dags för en kort uppdatering. Montorn startade! På första försöket!! Lite hostande och svart rök men den startade. Till släktens stora förvåning verkar det kunna bli en hel bil igen... Nu har jag på alvar börjat göra rent motorblocket och ska måla den röd och fin igen. Nu till frågorna Gör det något om det kommer färg bakom grenrörspackningen? Bör jag maska där eller kan det bli rött utan att det gör något? Har någon testat att måla grenröret? Det är rätt trist nu och jag har en burk färg märkt 600 grader stående så jag tänkte slipa och måla det. Är det en dålig idé? På grund av brist på skjutmått lyckedes jag inte mäta insexbultarna som håller sprängkåpan till växellådan. Vet någon vilken dimension de är? Var hittar jag den typen av info annars. Har kollat båda böckerna utan att hitta men jag kanske letar dåligt. Hoppas midsommar varit bra. Det var min! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ola W Postad 22 Juni , 2009 Rapport Share Postad 22 Juni , 2009 På min kärra var insexbultarna i tum. Så tänk att, om det är original, att det kan vara så. Tyvärr kan inte kolla dimensionen. /OlaOla W2009-06-22 11:14:56 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Chrille Postad 22 Juni , 2009 Rapport Share Postad 22 Juni , 2009 Dags för en kort uppdatering. Montorn startade! På första försöket!! Lite hostande och svart rök men den startade. Till släktens stora förvåning verkar det kunna bli en hel bil igen... Nu har jag på alvar börjat göra rent motorblocket och ska måla den röd och fin igen. Nu till frågorna Gör det något om det kommer färg bakom grenrörspackningen? Bör jag maska där eller kan det bli rött utan att det gör något? Har någon testat att måla grenröret? Det är rätt trist nu och jag har en burk färg märkt 600 grader stående så jag tänkte slipa och måla det. Är det en dålig idé? På grund av brist på skjutmått lyckedes jag inte mäta insexbultarna som håller sprängkåpan till växellådan. Vet någon vilken dimension de är? Var hittar jag den typen av info annars. Har kollat båda böckerna utan att hitta men jag kanske letar dåligt. Hoppas midsommar varit bra. Det var min! Färg bakom' date='på,över,under,i grenröret är ingen bra ide känns det som, undvik detta. Vira ist sån där "vävtejp" som de tuffa killarna har på sina trimmade bilar så slipper du se rosten [img']smileys/PDT_Armataz_02_05.gif[/img] /Chrille Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst FormerMazda Postad 22 Juni , 2009 Rapport Share Postad 22 Juni , 2009 http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=142522 O här har vi produkten! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Toolman Postad 22 Juni , 2009 Rapport Share Postad 22 Juni , 2009 Hmm det är ju också en idé, men är det så smart att baka in rostbenägen metall i garn för att sen palska i vatten med den? Å andra sidan blir det svårare att bränna mig när jag pillar med förgasaren Hur varmt kan det bli egentligen, den har ju varken turbo eller tokhög effekt. Undrar om 600 grader räcker. http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=751&iItemId=82990. Å andra sidan hur illa kan det gå om det blir för varmt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Toolman Postad 22 Juni , 2009 Rapport Share Postad 22 Juni , 2009 Hmm jag tror att de är i tum som så mycket annat... Hade inget skjutmått och att mäta med tumstock var svårt... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Bruce Postad 23 Juni , 2009 Rapport Share Postad 23 Juni , 2009 Om jag inte minns fel är bultarna 3/8¨ Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 23 Juni , 2009 Rapport Share Postad 23 Juni , 2009 Hej Toolman, Till att börja med- Grenröret blir varmt så in i h-e! Så om du lindar det med isoleringsband och åker ner i ett surhål så har värmen brännt bort vattnet från isoleringen och röret på sekunder! Så nån rostbidragande orsak kan du nog inte räkna med. När vi renoverade Ettförtin så fick vi låna en burk färg- en halvlitersburk med vattning silver färg som kostade över tusen spänn för ett antal år sen! Jag blästrade hela grenröret och vi målade det med denna färg. efter två år ser den fortfarande nymålad ut. Den används till att måla turbinbladen i gasturbiner så den tål nog det mesta. ska kolla vad det var för märke och var man kan köpa den. Vad kul att du fick igång motorn igenDå är du igång snart igen! MVH//ROB Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Toolman Postad 23 Juni , 2009 Rapport Share Postad 23 Juni , 2009 Det låter inte orimligt. Jag köpte en sats med insexnycklar som bara gick till 5/16 Dyr färg låter snyggt men... dyrt. Avgasbandage kan vara en idé ändå. Tyvärr är det ju så att bilen inte rullar så ofta som jag vill så det kanske egentligen är ett större problem med fukt eftersom den står i en kall lada. Men det rostar nog inte av i första taget och isåfall är det ju inte omöjligt att byta Men jag ska nog testa med färgen som jag ändå har se vad som händer. Blir det fult får jag väl täcka det med bandaget. Såg på ett amazon forum att dom kört spissvärta på genröret med rätt bra resultat då kan man börja snacka spis Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Toolman Postad 14 Juli , 2009 Rapport Share Postad 14 Juli , 2009 Dags för en uppdatering. Efter en inte så spännande dag i sällskap med vinkelslipen är nu motorrummet slipat, grundat och målat. Först grundat med zinkfärg och målat med svart blank alcro "komplett täck och grundfälg metall" Hoppas att det ska bli lätt att hålla det någorlunda rent. Det visade sig även att det var lite sönderkexat bredvid förarstoeln så där får jag lappa i en liten bit. Över lag är det väldigt svårt att hålla rent kring stolarna, som på så många andra ställen... Även ramen fick sig en snabb avhyvling där underredsmassan släppt på grund av värmen. Drog även ett lager zinkfärg där stålborsten gick igenom färgen och ska komplettera med mer underrredsmassa. Här är motorn slipad och klar för lackning. Det är synd att den inte går att begålla så här. Jag tycket den blev riktigt snygg. Kanske fixa ett alu block istället Här är den målad och fin. Märkligt vad lite färg kan göra. Tråget tänkte jag ta loss och måla när motorn är på plats igen. Den kommer säkert släpas på marken och det känns trist att sabba sprillans ny färg. Är ventilhusavluftningen helt nödvändig? Slangen sitter stenhårt fast i vinkeln och jag funderar på att ta av hela paketet och plugga hålet. Fixade även rätt nyckel (3/8 tum) och delade växellåda och sprängkåpa. Det är inte så kontigt att den gnisslade på kopplingen, utrampningslagret har skurit helt men nu är det ju enkelt att byta i alla fall. Det visade sig även att axeltätningen i bröstkåpan inte alls var en filtpackning utan en packbox  Så det blir till att hitta en sån istället. Är det någon som behöver två filtpackningar så kan jag skicka dem med posten, bättre att de kommer till nytta. Jag hade inte tid att montera av kopplingen och kolla packningen i den änden men jag antar att det är troligt att det är en packbox där också. Verkar som att mekonomen kommer få ett till besök. Min valp är ju från 1962, hade man packboxar då eller kan det vara så att den nån gång fått en ny motor? /Anders Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 15 Juli , 2009 Rapport Share Postad 15 Juli , 2009 Hej Toolman, Ja- du måste ha vevhusventilation på motorn, annars bygger du upp tryck inuti motorn som skadar packboxarna, som är eftermonterade då det var filtpackningar -62. Om själva motorn är utbytt så kom dom nog med den motorn. MVH//ROB Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Toolman Postad 15 Juli , 2009 Rapport Share Postad 15 Juli , 2009 Sorry fel av mig. Jag menar slangen som kommer ut tillhöger om oljefiltret på bilden till höger. Det är inte vevhusventilation utan slangen till oljetrycksgivaren. Slangen sitter med en gängad nippel i en 90 graders vinkel av mässing som i sintur är gängad i blocket. Vinkeln går att vrida lite i blocket men slangen sitter beghårt i vinkeln. Eftersom crimpningen på slangen tar emot så att vinkeln inte går att gänga ur blocket är jag rädd att dra sönder mässingen. Har någon sett vinkeln till salu eller vet vilken gänga den har så att jag åtminstånde kan plugga hålet om den går sönder? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 15 Juli , 2009 Rapport Share Postad 15 Juli , 2009 Okej, Ja det är bra att plugga den om du inte ska använda den- när vi renoverade motorn i Uffes bil glömde vi sätta i givaren- och det blev fort tomt på olja i motorn och heltäckningsmattan i garaget blev kladdig! Vad ska du ha för oljetrycksgivare då, om du inte vill använda originalet? MVH//ROB Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Toolman Postad 15 Juli , 2009 Rapport Share Postad 15 Juli , 2009 Tanken är att använda orginalet men om jag lyckas dra sönder den där mässingsvinkeln så måste ju hålet pluggas tills jag kan ersätta delarna (så att jag kan lära av era misstag och inte kleta ner golvet.). Jag har letat på nätet men har inte hittat någon annan volvo med samma typ av oljetrycksmätare. Tror det sitter elektrisk i nån bil men ingen mekanisk. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Yoggi Postad 15 Juli , 2009 Rapport Share Postad 15 Juli , 2009 Jag har dragit av mässingmojängen en gång . Ringde till Altyco som hade sådana liggande, så det är ingen katastrof om den går av. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Toolman Postad 15 Juli , 2009 Rapport Share Postad 15 Juli , 2009 Det var ju skönt att höra. Bytte du slangen också eller vet var man får tag på en slang med vad jag gissar är 5/16 eller 3/8 tumgängad nippel. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.