Gå till innehåll

Motorbrand L3314SU med B18


Gäst Toolman

Rekommendera Poster

varför inte ta en beg från närmaste rödblockare du finner? Amazon, 140, 240

Skall enligt uppgift passa och borde inte kosta mer än 150 beg.....

 

/QV
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Toolman

Jag har letat runt men inte hittat någon beg under 500:-. En ny solenoid till den jag har kostar 400 och då är det inte säkert att det är enda felet. Jag vill ha motorn till helgen och vara säker på att den fungerar så då känns biltema säkrast. Fokus just nu är att få motorn att starta och stoppa in den i bilen igen. Planen var till midsommar men det kommer bli väldigt svårt.

 

Har du tips på var jag kan leta efter en billig beg så tar jag gärna emot det.
Toolman2009-06-09 16:18:01
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Oj ja var du säker på att det bara var solenoiden kunde jag skicka en mot fraktkostnaden, har några startmotorer liggandes men de kärvar i själva motorn efter för mycket lerbadande, de är inte som fruntimmer å gillar lerinpackningar PDT_Armataz_02_39.gif Men själva Solinoiden är hel på några så en sådan har jag om du vill prova, den kan inte kosta många kr att skicka med post eller bussgods

 

MVH H.Hansen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Toolman

Det vore ju väldans snällt om du vill göra det. Jag tar och lägger in modellnumren på motorerna här så kan du kolla om vi kan få ihop ett par hela startmotorer.

 

Det är lite synd att vi bor så långt ifrån varandra. Det skulle vara kul att få visa upp vad som går att åstadkomma med lite god handledning. Ni har alla varit ovärdelig hjälp!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Toolman

Liket lever (nästan) jag har iallafall kommit så långt att det nu är en gnista på tändstiften. PDT_Armataz_02_07.gif

 

Anledningen till att solenoiden brann var antagligen att tändspolen stod lutad mot den. Tänspolen var strömsatt utan att startmotorn gick så ingen gnista distribuerades vilket ledde till att den blev väldigt varm. Hur som helst är allt klart för ett starttest med soppa i motorn. Tyvärr satte vädret stopp för utomhus aktiviteter. Min verkstad har brädgolv och lämpar sig inte för att leka med bensin...så det är paus tills vädrett bättrar sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Toolman

Dags för en kort uppdatering. Montorn startade! På första försöket!!  Lite hostande och svart rök men den startade. Till släktens stora förvåning verkar det kunna bli en hel bil igen...

Nu har jag på alvar börjat göra rent motorblocket och ska måla den röd och fin igen.

 

Nu till frågorna :)

 

Gör det något om det kommer färg bakom grenrörspackningen? Bör jag maska där eller kan det bli rött utan att det gör något?

 

Har någon testat att måla grenröret? Det är rätt trist nu och jag har en burk färg märkt 600 grader stående så jag tänkte slipa och måla det. Är det en dålig idé?

 

På grund av brist på skjutmått lyckedes jag inte mäta insexbultarna som håller sprängkåpan till växellådan. Vet någon vilken dimension de är? Var hittar jag den typen av info annars. Har kollat båda böckerna utan att hitta men jag kanske letar dåligt.

 

Hoppas midsommar varit bra. Det var min!

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ola W

På min kärra var insexbultarna i tum. Så tänk att, om det är original, att det kan vara så. Tyvärr kan inte kolla dimensionen. /Ola

Ola W2009-06-22 11:14:56
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Chrille
Dags för en kort uppdatering. Montorn startade! På första försöket!!  Lite hostande och svart rök men den startade. Till släktens stora förvåning verkar det kunna bli en hel bil igen...

Nu har jag på alvar börjat göra rent motorblocket och ska måla den röd och fin igen.

 

Nu till frågorna :)

 

Gör det något om det kommer färg bakom grenrörspackningen? Bör jag maska där eller kan det bli rött utan att det gör något?

 

Har någon testat att måla grenröret? Det är rätt trist nu och jag har en burk färg märkt 600 grader stående så jag tänkte slipa och måla det. Är det en dålig idé?

 

På grund av brist på skjutmått lyckedes jag inte mäta insexbultarna som håller sprängkåpan till växellådan. Vet någon vilken dimension de är? Var hittar jag den typen av info annars. Har kollat båda böckerna utan att hitta men jag kanske letar dåligt.

 

Hoppas midsommar varit bra. Det var min!

 

 

Färg bakom' date='på,över,under,i grenröret är ingen bra ide känns det som, undvik detta. Vira ist sån där "vävtejp" som de tuffa killarna har på sina trimmade bilar så slipper du se rosten [img']smileys/PDT_Armataz_02_05.gif[/img]

 

/Chrille

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Toolman

Hmm det är ju också en idé, men är det så smart att baka in rostbenägen metall i garn för att sen palska i vatten med den? Å andra sidan blir det svårare att bränna mig när jag pillar med förgasaren 

 

Hur varmt kan det bli egentligen, den har ju varken turbo eller tokhög effekt. Undrar om 600 grader räcker.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=751&iItemId=82990. Å andra sidan hur illa kan det gå om det blir för varmt :)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Hej Toolman,

Till att börja med- Grenröret blir varmt så in i h-e! Så om du lindar det med isoleringsband och åker ner i ett surhål så har värmen brännt bort vattnet från isoleringen och röret på sekunder! Så nån rostbidragande orsak kan du nog inte räkna med.

 

När vi renoverade Ettförtin så fick vi låna en burk färg- en halvlitersburk med vattning silver färg som kostade över tusen spänn för ett antal år sen! Jag blästrade hela grenröret och vi målade det med denna färg. efter två år ser den fortfarande nymålad ut. Den används till att måla turbinbladen i gasturbiner så den tål nog det mesta. ska kolla vad det var för märke och var man kan köpa den.

 

Vad kul att du fick igång motorn igenPDT_Armataz_02_44.gifDå är du igång snart igen!

 

MVH//ROB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Toolman

Det låter inte orimligt. Jag köpte en sats med insexnycklar som bara gick till 5/16 PDT_Armataz_02_06.gif

 

Dyr färg låter snyggt men... dyrt. Avgasbandage kan vara en idé ändå. Tyvärr är det ju så att bilen inte rullar så ofta som jag vill så det kanske egentligen är ett större problem med fukt eftersom den står i en kall lada. Men det rostar nog inte av i första taget och isåfall är det ju inte omöjligt att byta :)

 

Men jag ska nog testa med färgen som jag ändå har se vad som händer. Blir det fult får jag väl täcka det med bandaget. Såg på ett amazon forum att dom kört spissvärta på genröret med rätt bra resultat då kan man börja snacka spis  PDT_Armataz_02_12.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Gäst Toolman

Dags för en uppdatering. Efter en inte så spännande dag i sällskap med vinkelslipen är nu motorrummet slipat, grundat och målat. Först grundat med zinkfärg och målat med svart blank alcro "komplett täck och grundfälg metall" Hoppas att det ska bli lätt att hålla det någorlunda rent. Det visade sig även att det var lite sönderkexat bredvid förarstoeln så där får jag lappa i en liten bit. Över lag är det väldigt svårt att hålla rent kring stolarna, som på så många andra ställen...

 

Motorrum-halvmålat.JPG

Även ramen fick sig en snabb avhyvling där underredsmassan släppt på grund av värmen. Drog även ett lager zinkfärg där stålborsten gick igenom färgen och ska komplettera med mer underrredsmassa.

 

Här är motorn slipad och klar för lackning. Det är synd att den inte går att begålla så här. Jag tycket den blev riktigt snygg. Kanske fixa ett alu block istället  PDT_Armataz_02_10.gif

motor_slipad.JPG

 

Här är den målad och fin. Märkligt vad lite färg kan göra. Tråget tänkte jag ta loss och måla när motorn är på plats igen. Den kommer säkert släpas på marken och det känns trist att sabba sprillans ny färg.

 

motor_målad_1.JPG

 

Är ventilhusavluftningen helt nödvändig? Slangen sitter stenhårt fast i vinkeln och jag funderar på att ta av hela paketet och plugga hålet.

 

Fixade även rätt nyckel (3/8 tum) och delade växellåda och sprängkåpa. Det är inte så kontigt att den gnisslade på kopplingen, utrampningslagret har skurit helt men nu är det ju enkelt att byta i alla fall.

 

Det visade sig även att axeltätningen i bröstkåpan inte alls var en filtpackning utan en packbox PDT_Armataz_02_13.gif Så det blir till att hitta en sån istället. Är det någon som behöver två filtpackningar så kan jag skicka dem med posten, bättre att de kommer till nytta. Jag hade inte tid att montera av kopplingen och kolla packningen i den änden men jag antar att det är troligt att det är en packbox där också. Verkar som att mekonomen kommer få ett till besök.

 

Min valp är ju från 1962, hade man packboxar då eller kan det vara så att den nån gång fått en ny motor?

 

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Hej Toolman,

 

Ja- du måste ha vevhusventilation på motorn, annars bygger du upp tryck inuti motorn som skadar packboxarna, som är eftermonterade då det var filtpackningar -62. Om själva motorn är utbytt så kom dom nog med den motorn.

 

MVH//ROB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Toolman

Sorry fel av mig. Jag menar slangen som kommer ut tillhöger om oljefiltret på bilden till höger. Det är inte vevhusventilation utan slangen till oljetrycksgivaren.

Slangen sitter med en gängad nippel i en 90 graders vinkel av mässing som i sintur är gängad i blocket. Vinkeln går att vrida lite i blocket men slangen sitter beghårt i vinkeln. Eftersom crimpningen på slangen tar emot så att vinkeln inte går att gänga ur blocket är jag rädd att dra sönder mässingen.

 

Har någon sett vinkeln till salu eller vet vilken gänga den har så att jag åtminstånde kan plugga hålet om den går sönder?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Okej,

 

Ja det är bra att plugga den om du inte ska använda den- när vi renoverade motorn i Uffes bil glömde vi sätta i givaren- och det blev fort tomt på olja i motorn och heltäckningsmattan i garaget blev kladdig!PDT_Armataz_02_10.gif

Vad ska du ha för oljetrycksgivare då, om du inte vill använda originalet?

 

MVH//ROB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Toolman

Tanken är att använda orginalet men om jag lyckas dra sönder den där mässingsvinkeln så måste ju hålet pluggas tills jag kan ersätta delarna (så att jag kan lära av era misstag och inte kleta ner golvet.). Jag har letat på nätet men har inte hittat någon annan volvo med samma typ av oljetrycksmätare. Tror det sitter elektrisk i nån bil men ingen mekanisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Toolman

Det var ju skönt att höra. Bytte du slangen också eller vet var man får tag på en slang med vad jag gissar är 5/16 eller 3/8 tumgängad nippel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...