Gäst ADMIRAL Postad 23 November , 2009 Rapport Share Postad 23 November , 2009 Bli kjempebra Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Toolman Postad 5 December , 2009 Rapport Share Postad 5 December , 2009 Nu händer det grejer! Kylsystemet är hop byggt och kranarna för extern värmare och fläkten på flaket är bortkopplade. De ska renoveras och monteras tillbaka när det finns tid. Som vanligt är det nån liten strunt detalj som saknas, den här gången är det bromsvätska till kopplingshydrauliken och glykol. Hade tre flaksor men de verkar inte vara kompatibla. Det är svårt att köra en bil utan koppling. Av någon anledning får jag heller inte i friläge på växellådan  Går det att montera länkaget fel? Jag har inte monterat isär växellådan utan bara lyft på locket så jag tycker inte att jag kan ha sabbat något, men det är ett område jag ständigt överträffar mig själv på En sak till föresten, Var sjutton ska fjädern som drar  i kopplingsarmen fästas i andra änden? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 5 December , 2009 Rapport Share Postad 5 December , 2009 Nu händer det grejer! Kylsystemet är hop byggt och kranarna för extern värmare och fläkten på flaket är bortkopplade. De ska renoveras och monteras tillbaka när det finns tid. Som vanligt är det nån liten strunt detalj som saknas' date=' den här gången är det bromsvätska till kopplingshydrauliken och glykol. Hade tre flaksor men de verkar inte vara kompatibla. Det är svårt att köra en bil utan koppling. Av någon anledning får jag heller inte i friläge på växellådan [img']smileys/PDT_Armataz_02_33.gif[/img] Går det att montera länkaget fel? Jag har inte monterat isär växellådan utan bara lyft på locket så jag tycker inte att jag kan ha sabbat något, men det är ett område jag ständigt överträffar mig själv på En sak till föresten, Var sjutton ska fjädern som drar i kopplingsarmen fästas i andra änden? Ja länkaget kan ju justeras så det är fullt möjligt att ställa det fel, men friläge borde du få i om du kan få i tex 1-2an eller 3-4an Det skall sitta en liten platta innanför kopplings cylindern (fastskruvad med samma skruvar som cylindern sitter med) med en uppstickande bit med hål i , dit skall fjädern gå från kopplingsarmen för att hålla det i spän och för att armen skall gå tillbaka ordentligt. hålet för fjädern sitter uppåt och ungefär ovanför den främre skruven sett framifrån bilen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Toolman Postad 5 December , 2009 Rapport Share Postad 5 December , 2009 Tack för svaret, jag har faktiskt  den biten liggande tillsammans med en annan bit som jag inte heller kommer ihåg var den ska vara. Då är det ett mysterium mindre  Den andra biten är cirkelformad på ena sidan så jag antar att den ska sitta fast i bultarna till sprängkåpan men jag har inte hunnit undersöka saken närmare. Hmm kan det vara så att handbromslänkaget ska sitta i den kanske... Morgondagen får utvisa var den hör hemma. Ska testa växlarna imorgon, kardanerna är bort kopplade så det är enkelt att se vad som händer. Det kommer hur som underlätta att kunna använda kopplingen. Koppas på bilder och en liten filmsnutt på premiärturen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 6 December , 2009 Rapport Share Postad 6 December , 2009 Har den andra cirkelformade biten en rak platta med ett eller 2 hål i som ser ut att passa på sprängkåpans bultar och bullthål ? Tänkte om det kunde var den som avgassytstemet skall gå original igenom, har för mej att jag plockat bort några sådana både på min valp och andra, då jag dragit ut avgasystemet på höger sidan och inte under hela bilen och ut på vänser sidan, gör man det tror jag att den ger stöd åt det längre systemet som krävs för att få det över till vänster sidan. Bara en fundering MVH Hasse Hansen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Toolman Postad 7 December , 2009 Rapport Share Postad 7 December , 2009 Du har nog helt rätt Hasse, den borde vara till avgassystemet. I nuläget sitter det skruvat i grenröret och efter ljuddämparen framför höger bakhjul där avgarröret mynnar ut. Det sitter en klammer mitt på röret som borde passa i den överblivna biten. Får se om jag orkar sätta den på plats, allt verkar fungera ändå. Kom på vad problemet med friläget var i alla fall. Det var så enkelt som att utgående från fördelningslådan snurrar väldigt lätt när de inte bromsas av kardanerna. Ett finger på handbromstrumman satte stopp för snurrandet så den biten är nu ok. Har monterat kardanerna så tanken var att flytta fanskapet till en mer ombonad lokal, om den bara hade startat ordentligt.... Det som återstår är att jag inte får motorn att gå mer än nån minut åt gången  Ett av problemen är att den lilla töntiga fjädern som håller chokespjället nere har hoppat ur ett fäste men ett finger på spjället funkar lika bra . Ska försöka få upp en filmsnutt på den spluttrande motorn också.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Toolman Postad 7 December , 2009 Rapport Share Postad 7 December , 2009 Här kommer den utlovade filmen. Hör så vackert den hackar Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst speedy Postad 7 December , 2009 Rapport Share Postad 7 December , 2009 Høres ut som min gressklipper jo Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 8 December , 2009 Rapport Share Postad 8 December , 2009 Å du det var inget skönt Ljud Väldigt svårt att säga vad det kan vara, Tyckte den rykte ganska Blått men det kanske har att göra med att du hällde i något i förgasaren ? ser ut som om du håller i en flaska med (bensin i ?) för start hjälp. Ja eller att den var kall. Men att något som inte är som det skall är ju helt utan tvivel, märktes väl när du stängde av den, då det ja inte knackande ljudet utan nästan bankande metall mot metall hördes väldigt väl Sen gick den ju inte speciellt rent, det tog ju en stund innan den gick på alla cylindrarna. Ja någonting sitter antingen löst eller åt skogen fel alternativt det blir ett generalras på den snart, Har du tillgång till en annan motor så stoppa i den och gå igenom denna ordentligt. Nästan så jag får för mej att det kommer bak från motorn vid svänghjul/koplingen/ sprängkåpan, för det hörs ju ett ordentligt bankande men det följer inte motorns varvtal fullständigt heller . dem motorn skulle vara intressant att plocka ner och försöka hitta det som jäklas, har inte hört en motor som startar och går men ändå låter lika jäkligt som din. Ja du vad jag skall ge dej för råd om vad det är nu när jag hört eländet, kan jag inte svara på det utan att prova eliminera vissa saker i tur och ordning MVH Hasse Hansen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Toolman Postad 8 December , 2009 Rapport Share Postad 8 December , 2009 Motorn var nog så kall som den kan vara vid +2 och rejält fukt. Det är bensin som åker rakt ner i förgasaren, tror att acc pumpen kärvar så att den får för lite soppa. Det knackande ljudet var nog tyvärr att jag i lyckan över att den stratade inte slog av startmotorn så den gick hela tiden. Så det är det som bankar från sprängkåpan, mycket observant att höra var det kom ifrån. Det "enda" som är gjort med motorn som borde kuna påverka är att top packningen är bytt, alla mjukdelar i fördelaren är bytta, ny tändspole, och en ny förgasare. Så min slutsats är följande -förgasaren strular så att det inte kommer tillräckligt med soppa -tändningen är felinställd -slå av startmotorn när mortorn väl startat tänndspolen är donerad från en 240 med insprutning så den kan kanske vara lite väl stark men det borde inte påverka annat än att bränna brytarspetsarna lättare. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 8 December , 2009 Rapport Share Postad 8 December , 2009 tänndspolen är donerad från en 240 med insprutning så den kan kanske vara lite väl stark men det borde inte påverka annat än att bränna brytarspetsarna lättare. Det har jag ofrivilligt provat och det tog inte lång tid. Brytarspetsarna blev så varma att den lilla plastnocken smälte ner och det bara på ett par mil. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Hassefan is back Postad 8 December , 2009 Rapport Share Postad 8 December , 2009 Det där bankandet kan jag säga är inte en startmotor..... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Toolman Postad 8 December , 2009 Rapport Share Postad 8 December , 2009 En annan orsak till bankandet är att den "baktänder" en hel del vilket get ett rätt skumt eko mot plåttaket. det slår upp lågor ur förgasaren då och då vilket borde betyda att ventilerna inte stänger som de ska. Kan det vara så att kolvarna touchar ventilerna och skapar oljud? Baktänding är ju lågor ut avgasröret, vad kallas lågor ur förgasaren? Att nåt inte stämmer kan vi vara överens om.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Hassefan is back Postad 8 December , 2009 Rapport Share Postad 8 December , 2009 Felaktigt ställda/kärvande ventiler ger bakslag genom förgasaren och kan orsaka mer skada än balla ljus o ljud effekter, jag hade plockat isär hela motorn efter en brand för att se så att precis allt hade gått lätt  Du har inte haft av backelit drevet till kamaxeln väl? isåfall kan man få det någon kugg fel och då blir det ljus show i förgaseriet Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 8 December , 2009 Rapport Share Postad 8 December , 2009 Kusinen bytte tängrejer och sedan blev det roligt... pang vilka avgassmällar... tjosan vilka poffar ur förgasaren... han bytte säkert 14 rotorer för det VAR felet... när han sedan fick till en smäll så det regnade ljudämpar ull över hela kvarteret var det dags att kolla vad han höll på med.... tändföljd 1 - 2 - 3 - 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Hassefan is back Postad 8 December , 2009 Rapport Share Postad 8 December , 2009 HAHA!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Puppe Postad 8 December , 2009 Rapport Share Postad 8 December , 2009 Pluttersmälla! Verkar som något sitter löst någonstans, kolla vemtilerna/toppen. Det där med tändspole kanske du ska kolla också! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Hassefan is back Postad 9 December , 2009 Rapport Share Postad 9 December , 2009 Tändspolen måste du byta till en vanlig för brytare Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Toolman Postad 9 December , 2009 Rapport Share Postad 9 December , 2009 Japp ny tändspole ska inhandlas, denna var dock den som fanns tillgänglig för att testa med. Kollade hovleverantören biltema men vad jag fattar har de bara "hög effekts tändspole" vilket jag tolkar som att det är för mycket kräm för brytare eller skulle en sån här funka http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=89449? Tändföljden är åtminstånde rätt... 1-3-4-2 Antar att du menar kamaxeldrevet under bröstkåpan Hasse? Kollade det när jag bytte packning och packbox och det verkade helt ok. Får jag inte ordning på det nu så blir det till att riva toppen även om jag inte är så sugen på det, fast så jävla svårt kan det ju inte vara. Med lite tålamod och noggranhet så borde det ju gå att få till. Det är ju trots allt mekanik och inte trolleri... Ska även ta och kolla förgasaren en vända till. Går det att mäta sig till en fungeradne zenith VN36 eller måste den provköras? Vill görna kunna utesluta felkällor. Just nu är det lite väl många varibaler. Ska ut till bilen igen 18/12 så alla tips/råd/prylar som jag kan smala på mig tils dess uppsattas mycket. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Toolman Postad 12 December , 2009 Rapport Share Postad 12 December , 2009 Hilfe!!!! Jag behöver verkligen hjälp med en liten detalj. Efter inrådan blir det nog till att riva toppen för att se om det är något som kärvar. När jag drog tillbaka pinnbultarna till grenröret så var det uppenbart att några av dem sjöng på sista versen. Om jag ska ta av toppen och därmed montera av grenröret så behöver bultarna bytas. Frågan är nu vilken längd det ska vara på bultskrällena. De finns i 38, 42, 45och 50mm längd. Jag har vad jag tror är "det vanliga" grenröret. Mycket tacksam för hjälp Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Hassefan is back Postad 12 December , 2009 Rapport Share Postad 12 December , 2009 De jäkliga är ju att det är tum gängor och längden på pinnbultarna "orginal" är samma som amazon mfl har, jag hade plockat av dom o sen kollat med mekonomen, volvo lastvagnar mfl om dom har några liggandes i gömmorna på lagret. längden på dom har jag ingen aning om men alla är lika långa......det är orginal röret du har på den Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Hassefan is back Postad 12 December , 2009 Rapport Share Postad 12 December , 2009 Plocka av toppen är en barnlek faktiskt, allt du demonterar lägger man i ordning när man sen kollat delarna mm o tvättat av allt "skall vara rent" så monterar du i baklänges ordning ..... 2 av topplocksbultarna ska du sätta permatex på gängorna då dessa går ner i vattenkanalerna. Dom andra fuktar du lätt med wd40 / 5/56 eller vad du har för kul ebja Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Puppe Postad 12 December , 2009 Rapport Share Postad 12 December , 2009 Angående pinnbultarna, kolla med Sifverts Skruv i Stockholm. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Toolman Postad 12 December , 2009 Rapport Share Postad 12 December , 2009 Min standart approach är "det är ju bara mekanik, hur svårt kan det vara" dock blir jag rätt ofta överlistad av mekaniken. Framförallt när det är flera fel som samverkar. jag kollade med vp-autoparts som har amazon delar, problemet är att de säljer 4 bult längder och inte vet vilka som ska vara till vilka grenrör. Får nog kolla med dem igen på måndag. Har kollat med siewerts men de har inte så mycket som är bilspecifikt tyvärr. Imorgon blir det till att mecka båt istället med en Penta AQ-130 så jag kan ju smygmäta lite på den efter som det är en marinkonverterad B20. Vilka två bultar är det som går in i vattenkanalerna? Är det nån som har mer än en kvalificerad gissning hur tjock godset är på grenröret mot tippen. Toolman2009-12-12 20:46:13 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Hassefan is back Postad 12 December , 2009 Rapport Share Postad 12 December , 2009 ska se om jag kan få fram reservdelsnumret på pinnbultarna, då kanske vp har lättare att hjälpa dig Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.