Gäst H.Hansen Postad 6 April , 2009 Rapport Share Postad 6 April , 2009 Hej nu håller humöret och tålamodet på att tryta, I dagarna 3 har jag vämt försiktigt med gasol använt avdragare, slägga spett, kofot och massor av verktyg, allt för att få los naven på bak axeln, Med en om borrad trumbroms avdragare har båda jag och veronika förlängnings rör spett och en kofot som låser kuggen på kronhjulet provat dra loss naven , det slutade med att gängorna till hjulbultarna gick sönder och muttrarna försvan in i ett hörn på hobbyrummet, nu är jag nästan på nivå att använda vilkelslipen och kapa bort de jäkla naven på reserv axeln, Så har jag ju min ordinarie axel som behöver schimsas både vid lagrena och lammelbromsen, Ok jag har extra trummor så på ordinarie kan jag kapa bort trummorna om det inte går att knacka bort dem, men jag kan ju inte kapa bort naven på den jag har provat lite med avdragaren men är rädd att även gängorna på de hjulbultarna går sönder, Jag har även extra broms sköldar så även dessa skulle kunna få smaka på vinkelslipen för att komma åt att slägga bort naven Men går det att på något vis få in hela axeln i en hydral press och pressa bort naven ??? utan att kapa bort broms sköldarna , utrymmet mellan är ju inte allt för stort så att få in något mot håll kanske inte är det lättaste, Hur han ni gått till väga när det sitter som on det var gutet i ett stycke ??? Måste ju få ordning på skiten snart jag har ju en lång lista på sakar som skall ordnas, känns lite meningslöst att lägga all energi på detta utan resultat. SÅ kom gärna med bra tipps det behövs verkligen nu Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Calle Postad 6 April , 2009 Rapport Share Postad 6 April , 2009 Mina nav satt också som berget. Gasol räcker inte, du måste ha acetylen! Jag drog så mycket jag orkade/vågade med verktyget du också använt, värmde ordentligt med acetylen och så en rejäl smäll med slägga så släppte det. Lycka till! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst valplinus Postad 6 April , 2009 Rapport Share Postad 6 April , 2009 kommer inte riktigt ihåg om ja använde en bromstrumsavdragare eller en vanlig tvåarmad avdragare(hade både och, en till den med skivor och en till den med trummor) men spände så mycket som ja orkade med lite hjälp av handslägga, värmde med gasol och slog sen på själva skruven på avdragaren Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Mikael S Postad 6 April , 2009 Rapport Share Postad 6 April , 2009 vet att det är jävligt jobbit att byta om man inte har orginal special verktygen att jobba med... Vart bor du? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 6 April , 2009 Rapport Share Postad 6 April , 2009 I Skänninge, Östergötland Söder om Linköping, Nä jag har borrat nytt bultmönster i en biltema bromstrume avdragare och den ger sej inte, utan det är gängorna på hjulbultarna, så nu är jag nog så illa tvungen att använda 2 eller 3 armad avdragare, man kommer ju inte åt att byta dessa hjulbultar utan att ta av navet heller, ja då skall man kapa bort broms skölden då. och gör man det då åker stor släggan fram så man kan knacka bakifrån med allt mar rår på, så åkte det av på andra sidan visst navet och lagret sitter kvar på drivaxeln men då går det att få ur axelklumpen från rerservaren och få in drivaxlarna med nav i en hydlalpress. Hur jag törs göra på axeln som sitter på bilen och skall bara få sej lite justerningar, de vete tusan, jag har provat lite på den men tordes inte gå lös riktigt så jag blir stående helt utan axlar Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst kenny_69 Postad 6 April , 2009 Rapport Share Postad 6 April , 2009 är det din lösa axel??? ta med den till mej på jobbet så ska vi värma med gassvetsen brukar släppa det mesta Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 6 April , 2009 Rapport Share Postad 6 April , 2009 HEHEHE båda axlarna ligger lösa nu. blästrade ju de nya bladfjäderpaketen, men nu skulle jag byta bultar och rör till till hänkorna på dem. och i rena farten plockade jag ner dem helt och slipar alla bladen rena, nu skall de målas innan de hängs på, F+N jag skapar bara mer jobb tror jag. men visst kan jag komma med axlarna så får du hjälpa till att jobba några timmar på dem du har ju lite bättre bättre verkstad, funkar inte det så åker vi vidare till jonas Gå vi bet där får jag köpa ny axel Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst qv Postad 6 April , 2009 Rapport Share Postad 6 April , 2009 om nu gängorna redan är paj på trumman så kan du väl svetsa fast hjulmuttern! då blir det iallfall något annat som ger sig. /janne en riktigt fulmeck knep är att lossa på centrummuttern och sedan åka och sladda lite....qv2009-04-06 20:41:49 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 6 April , 2009 Rapport Share Postad 6 April , 2009 Ja det har farit genom tanken, men jag är lite rädd att lagrena skall få stryk då Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Johan Postad 6 April , 2009 Rapport Share Postad 6 April , 2009 Stackas dej. Min bror hade samma problem som du har. Han kapade bultarna till bromsskölden på baksidan och drog ut axlarna, han tog dom till mitt jobb och vi satte dom i hydralpressen, 100 ton, small som f****n. Trummorna blev lite skeva men det gjord inget, han skulle monterade dit skivor. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 6 April , 2009 Rapport Share Postad 6 April , 2009 Ja skall jag klara grejorna hel verkar det som om hydralpress är det bästa alternativet. Tänker lite på hur det är med vinschning, kontra rycka loss en bil , där en tung 13 bil går bet på att rycka upp en valp som sitter mot en stubbe i en myr, så koplade vi in vinschen på 13 bilen, satte den runt ett träd och drog med enkelhet upp både valp och 13 bil på enkel wire, det segar upp på ett sätt man alldrig får vid ryckning, ungefär detssama blir det i en hydral press, det går sakta men med ett konstant tryck och grejorna släpper, vilket de inte gör när man släggar på dem, trummorna får jag bort bromsköldarna har jag råd att ofra då begagnade finns på hyllan hemma, värre med lagrena går de på båda sidor så är bara där en kostnad på runt 800 st samt ca 250 kr för packboxen + frakt per sida, det vill jag gärna klara mej utan, Får jag loss dem skall jag se till att fetta in axle och nav ordentligt sedan och släppa på dem någon gång per år så de alldrig fastnar på detta viset igen. H.Hansen2009-04-06 23:06:00 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst qv Postad 7 April , 2009 Rapport Share Postad 7 April , 2009 det skall vara torrt mellan drivaxel och trumma! Fettar du in detta områdde så förfyttar du slitaget till kilen och förstör både trumma och axel....... Tyvärr så skall trummor sitta fast. /Janne Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst eile Postad 7 April , 2009 Rapport Share Postad 7 April , 2009 Sitter trummorna extra hårt på tgb bilar? Har aldrig genom åren gått bet på att få väck trummor på gamla bilar. Så här brukade jag göra: Bulta det den gamla hemmabyggda avdragaren med mittbulten lagom justerad så hjulbultarna tar med lagom gänga. Sen dra in hjulbult efter hjulbult något knacka till dra in hjulbulten något mer knacka till och sen när all hjulbultar är hårt indragna och då lär trycket passerat något ton klappa till rejält på avdragarens bult. Men det hela bygger på att avdragaren inte är för vek och bara jämnar ut slägg stöten. Funkar inte detta funkar ju alltid värme. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 7 April , 2009 Rapport Share Postad 7 April , 2009 Ja tyvär verkar det som om naven på bakaxlarna har en förmåga att sitta något så fruktansvärt, fram är det inga bekymmer, Kan ha att göra med att man oftare är in och gör service på fram axlarna, trummorna kan nog sitta både bak och frm men de kommer man åt att knacka med tex don och slägga bakifrån så de släpper, det gör man inte med naven, broms skölden sitter i vägen då , verkar som det inte blir tillräkligt varmt med enbart gasol för att metallen skall utvidga sej, en gas svets är nog att före dra Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 12 April , 2009 Rapport Share Postad 12 April , 2009 Nä nu ger jag upp detta med naven för denna gång och överlämmnar det till nästa som står på tur. I dag åkte bakaxeln + framaxeln bort, de skall tillsammans med mitt renoverings objekt till fördelningslåda ge någon annan huvudbry och lastas på släp i morgon, Jag skruvar på robbans resevares bak axel som är i lite bättre skick, visserligen skulle en lager schimsning inte skada på bak axeln där heller, Även fram axeln byts den med så det kommer på axlar från samma bil, och då i ungefär lika skick både fram och bak, de nya lagrena till fördelningslådan kommer nog till nytta, då trots ägaren före robban påstog att den var nyrenoverad, har ett litet glapp som skulle behövas kollas på, bromstrumman till handbromsen byts ut mot skivbromsar, en lite finurlig anordning som säkert fungerar bra. Får väll börja skruva tillbaka lite delar nästa vecka om jag får tid mellan allt annat som måste göras på hus och trädgård jag skall ta och pressa ur navet på reservaxeln när tid finnes och jag glömt ut jag hållt på med den dessa dagar Friden så länge, Mvh H.Hansen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 12 April , 2009 Rapport Share Postad 12 April , 2009 Kör hårt! Skönt att grejerna kommer till användning!!! MVH//ROB Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.