Gå till innehåll

Stötdämpare


Gäst Beau

Rekommendera Poster

Jag har fått tag på ett par Monroe orginal stötdämpare till Suggan. Dom är lätt begagnade men i bra skick enl. säljaren. 

När jag drar ut dämparen i hela sin längd är det kraftigt motstånd hela vägen, men när jag trycker ihop dämparen är det nästan inget motstånd alls. Jag har dragit ut och skjutit ihop bägge två 5 - 6 gånger utan förbättring. Nu har jag ställt bägge två helt utdragna rättvända, har hört att det kan hjälpa.  Hjälper det eller är dämparna slut? Någon som vet vad man skall göra? Eller skall dom stå ihopskjutna, halvt utdragna eller upp och ned? Hjälp mottages tacksamt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

När jag drar ut dämparen i hela sin längd är det kraftigt motstånd hela vägen' date=' men när jag trycker ihop dämparen är det nästan inget motstånd alls.

[/quote']

Ja det låter ju rätt normalt för en standard oljedämpare (ja det är ju olja i gasdämpare också...), så vad är problemet?PDT_Armataz_02_38.gif

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter glädjande att det är normalt. Jag trodde att stötdämparna skulle göra motstånd åt bägge hållen. Är det verkligen så att stötdämpare (olja) bara gör motstånd åt ett håll?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Chrille

Det är klart att dämparna (olja som gas) skall dämpa åt båda hållen, dämpar det dåligt/inget åt ena hållet så är den troligtvis kass tyvärr. Jag har också hört nått liknande att man med lite tur skall kunna "pumpa" liv i dom men inget jag testat själv.

 

/Chrille

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Vanliga dämpare ska väl som skrivet dämpa i båda riktningarna- men det finns också racingdämpare som är betydligt lättare att trycka ihop, men i stort sett omöjliga att dra isär- skälet ska vara att vid extremt hård körning så hinner dom inte trycka isär fjädrarna och på så sätt får man en progressiv fjädring. Men jag tror inte att det praktiserades på en terrängbil från den tiden.

MVH//ROB
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt rep handbok tgb11 Avd7 sid 76:3 skall dämparen luftas genom att hållas upprätt och skjutas ihop och dras isär tills man känner att den dämpar i bägge riktningar. Där stod det 4-5 ggr.

Ska prova själv imorgon då kommer speditören med ett par nya (nästan) till mig.

PK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För en tid sedan var jag inne på Biltema för att ev. köpa Pajero bakdämpare till Valpen. Vet att dom passar eftersom en kompis har köpt. Men när jag öppnar kartongen och testar dämparen fungerar den bara åt ena hållet! Så det blev inget köp.

Vore kul om Fmek ovan kunde förtydliga sitt svar med att det låter normalt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter glädjande att det är normalt. Jag trodde att stötdämparna skulle göra motstånd åt bägge hållen. Är det verkligen så att stötdämpare (olja) bara gör motstånd åt ett håll?

De dämpar betydligt mer vid isärdragning' date=' ja. Har hittills inte stött på någon (olje)dämp som dämpat lika åt båda hållen. Den som någon gång bytt fjäder/dämpare på/i ett mc-Phersonben har nog upplevt hur dämparstången sakta glider neråt, oftast strax innan muttern tar gäng...[img']smileys/PDT_Armataz_02_25.gif[/img] /A.E

 

Edit: Ja att den glider sakta har väl iofs inte med dämpförmågan vid snabba rörelser att göra, men hur som helst vanliga dämpare går lätt att trycka ihop och trögt att dra isär.

Fmek2009-04-16 21:16:39

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ingen större erfarenhet av oljedämpare så jag ger mig ut på djupt vatten nu men de jag har träffat på har betett sig på samma sätt som Fmek beskriver. Jag fick också förklarat för mig en gång att det eftersom släpkärror ofta har stötdämparen monterad så att den går isä när kärran fjädrar ner så ska man inte montera en bildämpare där, och det var just därför att släpvagnsdämparen ska gå tvärt om (tungt ihop och lätt isär).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som fick mig bekymrad var läsning av beskrivning del 2 för Suggan. På sidan 104 "Provning av stötdämpare" står det: "Stötdämparen dras ut och skjutes ihop några gånger. Härvid skall motståndet vara lika under hela slaget. Under provningen skall stötdämparen hållas i lodrät läge med skyddskåpan uppåt. Om stötdämparen gör ojämnt motstånd eller inget motstånd alls skall den bytas ut eller renoveras."

Alltså motståndet lika under hela slaget är det under utdragning.  Men om man skall tolka det som att motståndet är lika när man trycker ihop den lätt och snabbt med två fingrar för det är det ju.

Men avslutningsvis står det: "Om stötdämparen går ojämnt eller inget motstånd alls skall den bytas ut eller renoveras."  Kan man tolka texten ovan som att motståndet skall vara lika oavsett om man man drar isär eller skjuter ihop dämparen?

 

Sedan följer tre helsidor om hur man tar isär stötdämparen med specialverktyg, kapar skyddskåpan 15 mm vid behov, byter olja rengör osv.

 

Är det fler som har erfarenhet av stötdämpasre så hör gärna av er.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick nu två dämpare med posten. (Org 11:a)

Motionsdrog dessa upprätt 5 ggr.

Första dragen gick de väldigt lätt ihop men vart lite tyngre på femte draget.

Dock går de fortfarande ihop lättare än utdragandet.

Så helt lika är nog riktningarna inte.

 

PK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dämpare ska luftas dvd dras ut och in några gånger innan man sätter dit dem, vill man ha lika motstånd åt båda håll handlar man 50-50 dämpare.

vet inte om de är 50-50 eller 40-60de jag tipsade om tidigare och som tgb åkare fick specialpris på, kolla den andra stötdämpartråden.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Kom precis från biltema där jag skulle inhandla pajerodämparna, stog och drog och trykte i hop dem länge, men i hop gick de lättare än i sär även efter ca 15 utdragningar och hoptryckningar,

Nu  blev det inga då det saknas gummin och hylsan som man skruvar fast dem med, måste kolla om det går att få ur de hela ur de gamla dämparna först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Närvi köpte dämpare på Tema till komoisens Ettförti så var inte gummina (heter det så i pluralis?) inte monterade. Dom låg i kartongen löst- rörhylsan fanns däremot inte med. fiick pressa själva, men det gick bra.

 

MVH//ROB
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst monkysa

min lärare babbla ngt om att stötdämpare som förvaras liggande, inte funkar helt 100 om man sätter på dem monterar dem direkt, utan man ska typ dra i dem så det blir motstånd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...