Gå till innehåll

Winsch-fästen


Gäst jockum

Rekommendera Poster

Då jag igår fick min nye wimsch, en T-max 11000 så ska den nu monteras. Först och främst valde jag T-maxen pga av priset då jag inte lägger massa extra för en Warn eller dylikt. Samt att hydrauliska varianter inte lockars så mycket, visst det är grymt bra men nu har jag den som jag har.....Det är en EW-11000, som enligt uppgift ska dra va 4800 kilo på enkel-wire. Ska dock så ofta som möjligt använda dubbelwire för att inte slita för mycket på sakerna. Visst det går dubbelt så långsamt, men den blir ju också dubbelt så stark. Detta är en sak som man också kan tänka på när man drar upp en fastkörd bil.

 

Min fäst-plan lyder som följer: Ska först och främst ha en tjock plåt i bak. Jag har ju en pickupad 11-bil så lastutrymmets golv är det som gäller nu, ville bara tla om det. Ska som sagt lägga en plåt i botten, främst för att ja behöver lite extra vikt då röven är lite lätt. Det som planeras är en dukrplåt, dock inte i aluminium. Finns ju ganska tjocka sådana med ett mönster på, det är en sådan jag ska satsa på. Planen är därefter att bulta fast denna i ramen som löper längsmed under golvet. Ska fästas med 3 bult på barje sida är planen. Därefter ska winschen bultas fast genom plåten samt genom golvet. Ska inte använda några taikonbult, utan rediga grejjer som håller. Så jag tror inte att hållfastheten ska vara några problem....

 

Vad tror ni om denna ideén, kvinnor och män, pojkar och flickor?? Kom gärna med synpunkter eller råd.......

 

//jocke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan stamma. annars har ju warn sin tabor-serie. Jag var intresserad av modellen tabor 12000, går lös på ungeför 8000, om ja inte minns fel. Dock finns ju de bara i 12v.

 

//jocke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst 666Racing

Jag har en Tabor 12k nu och är mycket nöjd me den då den aldrig saknar kraft har aldrig behövt blocka den då den alltid har orkat på enkel lina. Min tanke när jag köpte winch var att jag akdrig skulle komma till dagen då bilen satt fast så mycke så vinchen inte orkar dra upp den då jag sällan har någon till hands som kan dra upp bilen så orkar vicnhen inte så får jag sälja bilen på rotsmiley4.gif

Till din fråga angånde vinchfästet är väl att du bör tänka på att en vinch är fruktnsvärt stark jag har vinchat ramen lite sne på valpen vinchfästet höll men ramen gav sig lite smiley18.gif 

En enkel måttstock är ju at de winchen klarar av att lyfta på dubbel lina ska vinchfästet klara av utan att pajja något.

En till sak att tänka på är ju att ha ett riktit bra batteri och generator då en hyffsad vinch suger enormt med ström om nu inte minnet sviker så drar 12k ca 550 A vid 4000lb belastning å de är mycke kräm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer bra att en winsch drar mö ström. Dock så drar ju en 24-voltare mindre ampere än en 12-voltare. Synd som fean att inte 12k-modellen fanns i 24v, hade slått till på den utan tvivel, mycket prisvärd enligt mig.......Man fär riktigt mycket winsch för pengarna....

 

Seglarn: Stämmer bra att det är en 24-voltare. Jag skulle från början köpt en EW-12000. som skulle gått på ca 8000 minus ett par kronor. Fick dock satsa på en EW-11000 som gick lös på ungefär en tusing mindre. Från början skulle de haft 12000-modellen i 24v, men tydligen inte. Hade vart kul och ha fjärrstyrd wire-matning, men tror dock att de börjar krångla ganska snabbt.....

 

//jocke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

jag har för mej att valpen på tuna träffen hadde en T MAX som skulle sitta på en ATV som hadde kostat runt 4000 kr och han använde ett block som satt permanent på wiren, den var front monterad och han använde den ett antal gånger dels att dra upp en zuka som satt i ett dike och att dra sej själv till rätta samt hålla sej med då det lutade kraftigt i sidleds, är det något att satsa på om man inte vill vara huvud bärgarn på träffar och försöker att hålla ner kosnaderna lite?20061216_095612_107.JPG20061216_095651_88.JPG20061216_095714_86.JPG20061216_095738_87.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...