Gå till innehåll

Kola-halvö resa


Gäst Micked

Rekommendera Poster

Gäst Micked

Hej

 

 

 

Håller på att göra en resa till Kola-halvön. Jag var där för några år

sedan och fick lite blodad tand. För tillfället är vi 3-4 bilar som

skall åka men det skulle finnas plats för 2-3 till.

 

 

 

Resan kommer att start den 13.7 från Helsingfors och tar två veckor. Vi

kommer att stanna i några ryska byar som är skyddade av världs

arvfonden...Så heter den visst.

 

Som planerna nu ser ut kommer  vi att köra längs med den södra

kusten från Kandalaksja mot Vurzugen och därifrån norrut mot Apatit.

Det kommer att vara mycket väg köra. Väg köra betyder c.800km med

asfalt som är i samma skick som en potatisåker (där 2 däck av sex tar

samtidigt i marken) och sandväg men också terrängkörning. Mycket vara

vyeer samt ställen dit man inte kanske kommer att åka så enkelt ensam.

 

 

 

Resenkassan för t ex min del består av visum+maten+bränsle (13-bil) =

c.10 000kr. Förra resan för ett par år sedan blev och kosta c7500kr.

 

 

 

Bilarna som nu är på väg med är min 13-bil, Ford pick-up, J-20, Range

rover. (3 finnar o en svensk) Bilarna behöver inte vara i perfekt skick

men sådana att man kan lita på dem. Ingen speciel utrustning behövs.

Men det som är bra att ha är bla: 2 reservringar winch(inte ett måste),

bränsle för minsta 700-800km, Kylskåp( vi tar alla kött etc hemifrån),

bra nerver o tålamod samt säkert en hel del annat.

 

 

 

Det finns säkert mer att berätta och säkert mycket jag glömt men om nån är intresserad så fråga eller ringa +358505430708

 

 

 

Mvh, Micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej jag skulle vilja göra en sådan resa Kola halvön är ett resmål som man önskar få komma till.

Murmansk osv .

Men det skulle vara bra med en längre framförhållning.

Då man har barn och familj så krävs det en hel del planerande.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E
Hej jag skulle vilja göra en sådan resa Kola halvön är ett resmål som man önskar få komma till.

Murmansk osv .

Men det skulle vara bra med en längre framförhållning.

Då man har barn och familj så krävs det en hel del planerande.

 

Även jag skulle gärna gjort en sådan resa... men... behöver nog tipsas ca 365 dagar innan, så att jag får planerat det samma som Kurtz skriver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Japp, här finns en intressent till på ettårsbasis. Kan vi med denna gemensamma röst önska oss en resa även nästa år (efter er rapport att inte ha blivit uppätna av björnar och lynchade/skjutna av galna radioaktiva ryssar) och kunna ha möjlighet att förbereda oss?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad roligt försrta gången man får respons.......

Kanske Mr researangör snickrar i hopp ett paket med en handpenning så det inte trillar av så mycket.

Givetvis så får han behålla den om resan blir av och man hoppar av.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst pv-jeep

Vore det något för er att dra till Karelska näset och kolla bunkrar och skyttevärn i 3-4 dagar nästa vår?? En liten tripp till Viborg samt ställen som Kexholm(svensk historisk plats typ pang pang me jättegamla kungen) ev Tali-Ihantala,Där det största slaget i norden utspelade sig underWW2. Det finns massor att se och uppleva samt att naturen är vacker och DET FINNS KNAPPT NÅN TERRÄNGKÖRNINGSLAGPDT_Armataz_02_07.gif.. Man får nästan köra vart man vill. Kan kanske vara något för dom som inte kan dra iväg en längre tid.. Micked här har säkert massor av bilder och info att delge. Vår bilder från resan dit finns ju på www.portal.team.pro Mvh Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Karl XI
Vore det något för er att dra till Karelska näset och kolla bunkrar och skyttevärn i 3-4 dagar nästa vår?? En liten tripp till Viborg samt ställen som Kexholm(svensk historisk plats typ pang pang me jättegamla kungen) ev Tali-Ihantala' date='Där det största slaget i norden utspelade sig underWW2. Det finns massor att se och uppleva samt att naturen är vacker och DET FINNS KNAPPT NÅN TERRÄNGKÖRNINGSLAG[img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_07.gif[/img].. Man får nästan köra vart man vill. Kan kanske vara något för dom som inte kan dra iväg en längre tid.. Micked här har säkert massor av bilder och info att delge. Vår bilder från resan dit finns ju på www.portal.team.pro Mvh Daniel

 

För j#veleln Jag är med på det. Lät som himmelriket.PDT_Armataz_02_02.gif

 

Men kan nog hålla med dom flesta lite framförhållning.

 

Mvh Arnberg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst pv-jeep

Vi vet att framförhållningen inte var den bästa så det förstår vi om många tycker..Sorry för detta men hoppas det finns någon eller några som kan tänka sig att åka i vår.. Mvh Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E
Vore det något för er att dra till Karelska näset och kolla bunkrar och skyttevärn i 3-4 dagar nästa vår?? En liten tripp till Viborg samt ställen som Kexholm(svensk historisk plats typ pang pang me jättegamla kungen) ev Tali-Ihantala' date='Där det största slaget i norden utspelade sig underWW2. Det finns massor att se och uppleva samt att naturen är vacker och DET FINNS KNAPPT NÅN TERRÄNGKÖRNINGSLAG[img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_07.gif[/img].. Man får nästan köra vart man vill. Kan kanske vara något för dom som inte kan dra iväg en längre tid.. Micked här har säkert massor av bilder och info att delge. Vår bilder från resan dit finns ju på www.portal.team.pro Mvh Daniel

 

JA ABSOLUT PDT_Armataz_02_44.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Micked

Jo det kom med ganska kort varsel. Om en möjlig resa i nästa år är ju

ganska svårt att veta ett år innan. Men... Jag har lite planner eller

snarare drömmar om att besöka Arkangel som förefaller att vara ett

intressant område. Men det kan vi ju ta senare....

 

 

 

Och jag tror att det kan komma att bli en höst resa till Karelen, om

inte tidigare. Egentligen tror jag att jag kan lova en... Speciellt om

det finns ett intresse. Hänger du med Daniel?

 

Mvh Micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Micked

Om vi skulle ta Junanvarsi-reitti. Den borde vara passligt lerig och vått på hösten. Tar ungefär en dag att köra/winch. Och där är lätt att ymppa med lite historia o kultor om man känner för det.

Micke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

För min egen del är jag lite gnällig vad gäller bada i lera i för stor mängd, så jag föredrar en tidsperiod när det i alla fall är HYFSAT torrt utan att utmaningen försvinner helt. Jag är gärna med på en tripp! En vecka från hemma till hemma är säkert lagom, men jag är öppen för andra förslag.

 

Historia från 1900 och framåt tillhör mitt intresse, så Karelen och de områden ni kommer köra genom till Kola innehåller mycket som är intressant att kika på.
ErikC3042009-04-28 14:22:12
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Micked

Det ju det som är det fina med "paradiset". Där finns allt. dåliga asfaltsvägar och sännu sämre asfaltsvägar, skogsvägar vägar över kärr och mark..

Micke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja blir det tal om detta nästa år när jag vet att bilen är ok och man hinner samla i hop lite resepengar, skulle jag vara väldigt intresserad, det blir ju nästan som en tur hem för mej då jag på faderns sida kommer från Båtsfjord som ligger långt ovanför kirkenes,

så därifrån sett blir det ju att åka syd öst för att komma ner till kola halvön, Har bara varit in och vänt i ryssland en gång då ca 10 m med gränsvaktens överseende,

Så en tur där skulle vara väldigt spännande och säkert riktigt givande

men håller med erik det blir nog strapats rikt ändå så mitt i värsta blötan  behöver man inte åka,

Höst säger ni vintern kan komma jäkligt fort där, höst ena dagen och vintern är på storbesök nästa, och jag kan lova att man inte vill snöa in där uppe,

Juli tror jag skulle vara den lämpligase månaden att genomföra en tur på de bredgraderna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Micked

En resa till Kolahalv-ön 2010 kommer att ske i juli-augusti. Höstresan kommer att vara till det Karelska-nästet som alltså befinner sig mellan St:petersburg, Viborg och Kexholm området. Om vi vet området vi reser i kan vi nästan säga hurdant undarlaget är om det är område vi inte besökt innan kan vi inte vet vad kommer emot. Vad jag kan säga är att om vägen/terrängen blir för besvärlig för nån är praxisen att vi svänger eller söker en omväg. Vi brukar försöka sätta ett mål på våra resor. Vanligtvis nån gamal finska by el herrgård.

 

Micke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...