Gå till innehåll

Ändra utväxling i lådan


Gäst Rookien

Rekommendera Poster

Gäst Rookien

Jag har ju varit ute efter att få in en 5 vxl låda i min C202 för att få ner motorbullret och bensinförbrukningen när man kör landsväg. Men det har väl visat sig att det inte är så lätt för att man måste flytta hela motorpaketet och antagligen orkar inte en original B20 med 5 växlat i en C202. Det i sin tur innebär att man måste byta motor och då ändå måste flytta motorfästen och allt vad det innebär med att koppla ihop det med fördelningslådan.

 

Igår slog det mig att man kanske kunde byta utväxling på 3:e och 4:e växeln istället och bara trimma B20:n lite. Vad tror ni, är det möjligt att byta ut drev och få en högre utväxling på 3an och 4an? Vad kan sådant gå på?

Jag har lämnat in en Subaru med automat på ett ställe i GBG för renovering och det gick på ynka 26000krPDT_Armataz_02_13.gif

Ska fråga dom om dom tror att det är möjligt och om dom kan ge ett prisförslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Hej,

 

Möjligtvis kan du byta utväxling på trean, men fyran är omöjlig att ändra på- fjärde växeln är ingen utväxling. När den är i så går kraften rakt igenom lådan då främre och bakre axlarna är ihopkopplade med varandra.

 

MVH//ROB
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, du är mycket nära. 6,17 är det, så byta till 90x axlar är säkert den enklaste vägen att gå om man vill växla upp en C202. Nackdelen blir ju att även lågen växlas upp men det får man väl ta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Rookien

Låter som ett hyfsat alternativ faktiskt. Kan vara trevligt med diffbroms på en axel.

Men jag kommer skynda långsamt med den här idén så vi får se om det blir i år.

Har "bara" haft bilen ett år snart så jag håller fortfarande på och samlar på mig och gallrar bland alla idéer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Dexxas

Har själv gått andra vägen, hade C202 vxl låda/fördelningslåda i en 3314.

B20 standard orkade fint,att snitta 100 på landsväg med 38" var ingen omöjlighet.

Hörselskydd rekommenderas dock med mudders 38" i hundra....=)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

byt du till både 5 vxl och sv valpens axlar, får du nu upp den i 120 så ger lådan nästan 20% och axlarna 15% bör väl bli 165km/h gör du sen som jag åker på lite högre däck så passerar du 175 sträcket.

Lycka till du lär behöva det  PDT_Armataz_02_44.gif

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Rookien

byt du till både 5 vxl och sv valpens axlar' date=' får du nu upp den i 120 så ger lådan nästan 20% och axlarna 15% bör väl bli 165km/h gör du sen som jag åker på lite högre däck så passerar du 175 sträcket.

Lycka till du lär behöva det  [img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_44.gif[/img]

 

 

 

Nja, jag är inte självmordsbenägen så 110-120 med lite tystare och snålare gång räcker bra för mig. PDT_Armataz_02_23.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...