Gå till innehåll

Hydrogen generator??


Gäst Aksel

Rekommendera Poster

 

 

 

 

Dette er noe jeg oppdaget på nettet og som skal spare bensin og penger. Noen som har prøvd? Virker som ren svindel for meg, men kan jo hende noen har oppdaget noe lurt?

 

http://video.google.com/videoplay?docid=-3575974568536159878

http://www.wonderhowto.com/how-to/video/how-to-build-a-hydrogen-generator-167536/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag fattade rätt påstår han att han har en vätgasgenerator i bilen och pytsar in en blandning av syrgas och vätgas direkt in i insuget och kör på det. Vätgas som blandat med luft smäller för den allra minsta gnista vid en blandning mellan 4 och 96%.

 

Min kemilärare demonstrerade en gång. Han gjorde en kanon av ett ganska litet rör och en gummikork. Sen pytsade han dit lite vätgas och tände på. Korken flög genom hela klassrummet och slog i väggen så det blev ett märke efer den.

 

 

Sorry, men jag tror inte på det. Killen borde skjutit delar av bilen i luften för länge sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

Skulle tro att det går att få en bensinbil att gå på vätgas,, i allafall tillfälligt, men en diesel,, njaä,,

Tror det är lite för mycket energi i vätgasen för att den ska gå och inte explodera,

sedan krävs ju ganska stora mängder vätgas för att driva en motor,,

//Danne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bløff kan det godt være likevel.

Det er en logisk brist her. Det er bilens el generator som lager strøm til hydrogen generatoren under kjøring. De produserer 1 liter eller to med hydrogen i minuttet. En bilmotor bruker ganske mange liter bensin/luftblanding og da blir det svært lite ekstra hydrogentilførsel. Kan så lite gass ha noen effekt på forbrenningen? Og det andre som ikke er logisk er jo at de får mere effekt av hydrogentilskuddet enn den energien som kreves for å produsere den. Skulle tro de har laget en evighetsmaskin.

Hadde håpet det var noen kloke hoder her som vet litt om forbrenning av bensin og hva tilførsel av hydrogen kan gjøre med effekten. De påstår at det skal virke bra på dieselbiler også. Hvis dette virker burde jo vi kunne kjøre en tgb 11 på ned mot en liter og under pr mil og ikke rundt 2 som er vanlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att åka på väte är väl som att åka på gasol, problemet är att gjutna ventilsäten sjunker, allt rostar fortare utblås mm är det en bensinare man bygt om så rostar stiften sönder.

var med och byggde om en cheva 327 till gasol på 80 talet , lät gasolen gå vanliga vägen genom förgasaren, men det som slog mig vad att man skulle istället byggt en gasol eller vätgasdirektinsprutning.

 

Men vi som åker diesel åker ju ändå gratis soppan hämtar man hos tex Mc donalds

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Limpan4all

Det bryter mot alla grundläggande fysikaliska principer.

Kort sagt jo det går att göra så men man vinner inget alls utan förlorar energi, rejält med energi.

En bensinmotor har en verkningsgrad på ca 20% en diesel kanske 35%. En generator har väl en verkningsgrad på runt 30% och el till vätgas+syrgas och sen in i motorn har väl ca 30% effektivitet som bäst.

Totalverkningsgraden i bensinfallet skulle bli runt 0,2*0,3*0,3=0,018 dvs 1,8% av energin i bensinen kommer ut som tillskott från väte+syre, det går men är inte vettigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Toolman

Teroin bakom detta är att det går att spjälka vatten till vätgas och syrgas med mindre energi än man sen kan utvinna när de sen slås samman till vatten igen. Detta menar man uppnås genom att skicka en ström genom vattenet med "rätt" frekvens. Vätgasen kan sen ledas in genom luftinsuget och förgasaren eller driva motorn direkt.

 

Det finns delade meningar om det fungerar överhuvudtaget och isåfall hur effektivt det är. Detta bryter mot regeln att energin är konstant som Eistein formulerade. Å andra sidan omkullkastade han också dåtidens verdertagna vetenskap... Att dela vatten med ström går aldeles utmärkt, den stora frågan är om det går åt mer eller mindre energi än den sen genererar. Om det fungerar går det att bygga en evighetsmaskin som spjälkar vatten slår ihop det och sen spjälkar det igen.....

 

Jag har ingen personlig erfarenhet om detta men har läst en hel del. Fungerar det är det revolutionerande, fungerar det inte kan det vara roligt att testa ändå :)

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Gunnarsson

I ett avsnitt av det halvvetenskapliga programmet Myth Busters testade de en konverteringssats för att köra bensinbilar på vatten på det här sättet. Den visade sig producera för lite vätgas för att det skulle funka, men bara för att se om konceptet var trovärdigt över huvud taget testade de att pysa i vätgas från en tub direkt i insuget, och motorn gick faktiskt. Åtminstone tills det blev en rejäl förgasarsmäll!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det som høres for godt ut til å være sant er som regel akkurat det.

Men det hadde vært flott å kunne kjøre med halve bensinforbruket bare med å lage litt gass underveis.

Sånne ting kalles "lurium" i Norge. Dere har sikkert et navn i Sverige også.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...