Gå till innehåll

Hjulinställning fram ???


Gäst H.Hansen

Rekommendera Poster

Gäst H.Hansen

Hej håller på för fullt att få bilen körbar tills den 2/5, och nu på morgonen sattes nya (bra begagnade) styrtag och P-ändar på, men jag hittar ingen info om hjul inställningen,

Nu är det ställt så att det är samma avstånd fram som bak på framhjulen, hängandes fritt i luften,

Men jag har något svagt minne om att det skall vara 2 mm skilnad fram och bak på insidan av bromsköldarna för att det skall bli rätt inställt när hjulen kommer ner på marken och har valpens tyngt på sej.

 

då det är kort om tid har jag inte tid att sitta och leta infon, så får jag inget napp här låser jag den som det är tillsvidare och kör så de 8 milen till Olerum samt en dags körning där och 8 mil hem igen, tycker inte att dessa 2 mm kan slita så jäkla mycket på hjulen på den sträckan,

 

är det någon som vet det exakta måtten skulle det hjälpa mej en hel del

 

MVH H.Hansen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

märke på på däcken vid horrisontalläge rulla ett halvvarv mät om igen sen är det en smaksak men jag brukar föredra 0 ev någon mm minus men endel vill ha toeout på 4x4 bilar obs bilen måste vara på backen rätt belastad annars blir allt helt fel på valpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Chrille

Generellt så skall du ha en smula toe-in, annars blir det slingrigt. 2mm låter bekant. Mät inte med hjulen i luften som Eile sa utan den skall stå på backen!

 

/Chrille

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja 2 mm toe-in har jag också för mej att det skall vara.

nä jag får göra en finjustering när den stor på hjulena igen, allt runt fram axeln är klart så där kan jag släppa ner den nu.

Ett nytt främrebladfjäderfäste höger bak är precis på plats och fjäderpaketet sitter på.

Hoppas hinna kapa bort det gamla på vänster sida och svetsa fast ett nytt även där innan det blir mörkt.

då borde jag hinna få på bak axeln växellådorna och kardarner under morgondagen, samt göra en finjustering av hjulinstälningen när den står på assfalt. sen är det bara ut och prova den i Olerum på lördag PDT_Armataz_02_39.gif

Nya motorn får vänta nu vill jag ju köra lite PDT_Armataz_02_44.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

förenkla det hela med kritstreck på hjulens innersida på backen och en vanlig talmeter, rulla fram och tillbaka men gör det några gånger eftersom lite framvangsglapp kommer att påverka millimetrarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

enklaste sättet att mäta ut det är i en asfalterad backe,,

mät och rita i bakkant, rulla fram så strecken du ritat på hamnar framför i stället,

OOOBBBSSS! bromsa ej!!! använd p bromsen eller kopplingen och en växel,,

använder du bromsen kan glappen i framvagnen ställa till det med mätandet,

//Danne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

Det är lättare om det lutar lite eftersom den absolut inte får rulla bakåt när man stannat,

då kan vinkeln ändras om det finns minsta glapp,, hade ett helsike när jag försökte ställa toe in på en pickis med delad framaxel på plant golv,, den ville hela tiden rulla tebax nå´n centimeter när jag släppte den,

å den va liiite glapp,

//Danne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

Glapp är väll egentligen fel ord,, men alla leder och stag som kopplar ihop allt fjädrar/glappar lite oavsett om de är nya,, det är det i allafall jag menar,

//Danne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fmek

Jo det är jag helt och hållet med på. Det jag skulle komma till var att det lilla spel som är kvar när man mekat klart i framvagnen och ska ställa toe-in, kan man bortse ifrån. Det ska gå att rulla bilen både framåt och bakåt och när den stannat mäta toe-in och få vettiga värden.

/A.E

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Jag kan ju säga att min inställning när den hängde i luften var helt åt skogen sedan, det vart ju så mörkt innan vi fick ner den på hjulen, så detta kollades inte ordentligt förän dagen efter på väg till olerum, och när jag väl kom på det efter 1 mil då var däcken riktigt varma,

så det vart rulla fram och tillbaka på asfalt parkeringen på macken vid Mantorp och vrida på styrstagen, något vettigt mätinstrumet hade vi inte med oss, så det vart 4 par ögon som fick bestämma när det såg bra ut, När dessa ögon var överens körde vi vidare PDT_Armataz_02_05.gif

faktiskt kändes bilen helt ok efter det, den gick helt rakt när jag släpte ratten, samt svängde tillbaka rätt efter jag svängt och däcken var svala och och fina när vi kom till Olerum.

Givetvis skall jag mäta och kolla ordentligt när jag fått i en annan motor i den igen, och kan köra ner den på asfalt igen och mäta, då ställer jag den enligt anvisningarna 903

och 9031 Beskrivning II

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...