Gå till innehåll

Satsa på volvo 912 eller 934?


Gäst 912.Lars

Rekommendera Poster

Gäst 912.Lars

Hejsan

Jag står i tagen för att skaffa något kul objekt att köra och renovera i sommar. Har tittat mycket på volvo 903 men då jag gillar lastbilar har jag sneglat mycket på volvo 912 och 934. Kan någon hjälpa mig att reda ut lite skillnader och likheter mellan 912:an och 934:an.

 

Exempelvis tekniska data längd, bredd, vikt och motordata?

Tillverkningsår för respektive modell och är lastbilarna tänkta att användas till samma sak?

Vad kan man förvänta sig av potentiella objekt, vinsh, rost och dåliga hyttgolv i trä mm?

 

Tips om potentiella objekt mottages också givetvis PDT_Armataz_02_03.gif

 

Hälsningar Lars
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Utan någon egen erfarenhet alls av någondera av modellerna så är det i mina ögon två helt olika lastbilar på grund av storlek. I "Volvo - Lastbilarna under 60 år" står att läsa att TL22/912 tillverkades i 857 ex 1954-59 och TL31/934 920 ex 1956-62, av samma epok med andra ord. 912 har A6 bensin på 105-115 hk, 934 har D96AS/150hk eller TD96AS/185hk. Totalvikt 912 6420kg, 934 12500kg. Jag får inte riktigt kläm på vad huvuduppgiften för 912 egentligen var, men det verkar varit som soldattransportfordon och lättlastare. 934 togs i första hand fram för att dra luftvärnspjäser och haubits.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst 912.Lars

Intressant Erik. Fick nästan samma information från en oväntad källa igår faktiskt, eller oväntad och oväntad farsan blev nästan sur när jag frågade vad han visste om bilarna och basonerade "jag är minsann utbildad på 934:an och har blått förarbevis för den med tillhörande efterfordon"PDT_Armataz_02_15.gif.

Har forskat lite sedan jag skrev inlägget och har nu bestämt att införskaffa en 912:a... till att börja med PDT_Armataz_02_11.gif.

Vågar man fråga här på forumet om någon har en 912:a att sälja till ett varmt hem?

Hälsningar Lars
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst borre

Hej Lars!

 

Jag har en 934 och 965 som är som en 934 men bärgare. Man kalla dom för den sista riktiga terranglastbilen utan servo. Jäkla om tummarna är i vägen.......PDT_Armataz_02_18.gif.

Jag tog hem en 934 och renoverade upp den och nyligen kom 965 hem. Jag har all böcker till den om du behöver. Den finns 2st 934, en i uppsala och en nere i klippan. Uppsala är i bättre skicka för att ägaren har börjat fixa på den. KLippan är dock av sämre skick. Vill du ha transport hjälp har jag en kontakt som kan hjälpa dig. Han har plockat upp alla mina fordon.

När du starta upp en 934....vilket underbart ljud!!!!!

 

Boris
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst 912.Lars

Hejsan Boris!

Mycket fina bilar du har i din ägo, väldigt avundsjuk på din otroligt fina 934 PDT_Armataz_02_44.gif. Egentligen vill jag satsa min tid på en 934 men de är lite stora för den förvaring jag har tillgång till tyvärr så just nu lutar det åt en 912:a. Men som de säger i reklamen för 3, en bra deal är en bra deal. Har du några bilder, information och priser på Uppsala och Klippan bilarna? Vill du inte lämna ut detta på forumet så skicka gärna PM eller mail.

Såg även att du föll för frestelsen och köpte en 401:a, var det från Milmac?

 

Hälsningar Lars
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst borre

Tack ska du ha!PDT_Armataz_02_02.gif.  ska leta rätt på uppgifterna så återkommer jag igen ang 934:orna. Säg till om det är nått jag kan hjälpa dig med.PDT_Armataz_02_43.gif

 

Boris
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst 912.Lars

Tack så mycket Boris, gör gärna det så ska jag undersöka om det kanske går att slå ut en vägg eller två PDT_Armataz_02_03.gif.

 

//Lars
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst 912.Lars

Så var det bestämt, det blir en 912:a med hämtning på fredag. Då ingen lastbil fanns att tillgå (ringde varenda kontakt men alla var på jobb) blir det att köra småvägar hela vägen hem från Strängnäs. Men men, vad ska man annars göra en ledig fredag PDT_Armataz_02_08.gif. Hämtningsäventyret kommer att dokumenteras och bilder kommer så snart jag är tillbaka på fredagen (återstår att se när det blir).

 

//Lars
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Runristaren
farsan blev nästan sur när jag frågade vad han visste om bilarna och basonerade "jag är minsann utbildad på 934:an och har blått förarbevis för den med tillhörande efterfordon"PDT_Armataz_02_15.gif.

 

PDT_Armataz_02_07.gifPDT_Armataz_02_07.gifPDT_Armataz_02_07.gif Jag har exakt lika dant' date=' LV7 1983/84[img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_02.gif[/img]

Kan ju säga att allt som finns i "spak å slitväg" finns i 912,an, fast mycket lättare bil så tummarnas sparas, men bara litePDT_Armataz_02_03.gif

 

Grattis till ett gott val, eller ska jag säga som det är, det enda rättaPDT_Armataz_02_02.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Magnus

Jag gillar 934 skarpt och skulle gärna äga en, jag ser dem dock aldrig till salu. Skrotades de verkligen ut så noggrant? -Jag har sett film och bilder på skrotning av bilar som bara gått några mil..

 

/Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst 912.Lars

Då var 912:an hämtad och inställd i garaget. Var ett rikigt äventyr där de första 4:a timmarna spenderades åt att gå igenom bilen på plats för att avgöra vad som krävdes för att klara 25mils fordonsmarch hem. Ett rengjort bränslesystem och förgasare senare tillsammans med ett nytt 95Ah batteri kördes det så sakteliga hemåt.

Hastighetsmätaren visade att den behagliga hastigheten var 60km/h medan följebilen påstod att jag höll 70... Tuggade 25 mil med två stop på 5,5h och en förbrukning på 2,5liter/mil.

Nu antar jag att denna tråd får gå i graven och att jag får starta en byggtråd istället då arbetet drar igång imorgon!

 

Tack för alla tips och kommentarer!

Hälsningar Lars
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...