Gå till innehåll

Wireöggla?


Gäst Myrsloken

Rekommendera Poster

Gäst Myrsloken

På wiren till min 912:a sitter det 3 stora lås  så jag kan inte dra wiren bakåt (för litet hål i wirestyrningen)

 

Finns det färdig(splitsade??) att köpa eller kan man göra det själv??

 

Wiren är 12mm och den ska vara 50 meter lång.

 

wire1_Small.jpg 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst speedy

Hei. Du får ferdig og du kan lage den selv. Du må bare ha rett verktøy til å klemme sammen hylsa som er av bly. I Norge bruker jeg Carl Stahl som er stor på wire og slikt. Mulig du har dem i Sverige også..

 

Speedy 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ltgb912

Det är et problem, även omm du sätter på en hylsa, som speedy skriver. Ursprungligen var wiren splitsat, men det är inte lett at göre, omm man inte har provat det för. Omm du bor i närheten av nån som hållar på med at fixa grejor til fiskarbåtar äller dyl, kann man troligens få dom til at splitsa din wire. Om du sätter på en hylsa och du har den vanliga 12mm eller ½-tum wire, får du slipa hylsan för at den kan komma igenom hålet, därved försämras styrkan.

Bent 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Carlsson

Jag vet inte vilket sandby du bor i, men om det är sandby på öland så finns det en firma i västervik som kan hjälpa dej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Magnus

En liten bit ner på denna sida står en del om Vire:

 

http://www.pirate4x4.com/tech/billavista/Recovery/

 

-Står lite om hur stadig den är med olika 'öron' längst ut. Förresten så har jag på min startjeep (som har 912-vinch) ett öra längst ut och en kätting med ring som är ca 1.5 m eller så. Man sprintar loss kättingen och drar den genom örat runt ett träd eller så och sen ihop med vajern igen. Min vajer är aldrig avdragen skulle jag tro.

 

/Magnus

 

Magnus2009-05-02 00:17:31

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ltgb912

Det som kanske inte er helt klart, er att wiren på en 912 kan dras båda främåt och bakut, i båda tillfälle går wiren genom et hål med guide-rullar. Öppningen är på en ltgb 912 så klen, att endast en splitsat wire kann gå igenom, användar man en klemhylsa, måste man slipa ömse sidor, och då försämras hålfastigheten i hylsan betrakteligt, med eventuelt vajerbrud til följe. Om jag minnes ret, har startjeepen inte den möjlighet at dra wiren bakut.

Bent
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även elverk har grejjer att klämma ihop wire med, rimligen också televek (fats de har väl slutat med stolp för länge sedan)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Beau

Att splitsa en 12 mm wire är en enkel match. Över 30 mm blir det värre. Varje matros i svenska handelsflottan  bör klara det. Verktygen man använder är märlspik och hammare samt ev skruvstycke att hålla fast wiren i. Efter varje instick slår man med hammaren på splitsen så den blir rund, tight och fin.

Trots varvsdöden finns det några mindre varv kvar. Den som sysslar med wiresplitsar på varv kallas riggare.

Större varv hade riggarverkstad.

Är dock själv lite ringrostig på wireplitsar så jag åtar mig inga jobb.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...