Gå till innehåll

Smörjning - fettspruta


Gäst Fredrik

Rekommendera Poster

Gäst Fredrik

Efter att ha använt fettspruta av enklaste modell sedan jag började med terrängbilar gjorde jag häromveckan en nyinvestering. Den gamla fettsprutan var av modellen där man måste trycka ihop en lååång fjäder och samtidigt skruva fast locket. Klet och kladd och lika förbannad blev man varje gång då det skulle i en ny 400 g tub. Till slut gängade "kolven" loss sig och fastnade längst in i sprutan..PDT_Armataz_02_06.gif

 

Hittade en svensktillverkad smörjspruta vid en inköpsrunda på Swedol, den heter TUBI - 2. Kostade i o f s som 3 x Hemtema men efter att ha provkört den idag kan jag varmt rekommendera den modellen. Genomtänkt i minsta detalj och lätt att fylla på och använda med enhandsgrepp. Nu har jag ju inte gjort något långtidstest men det känns som god kvalitet rakt igenom. Så ni som är trötta på fettsprutor i B-segmentet, ta en titt på denna, svårt att tro att någon blir besviken:

 

 

Och, nej, jag ser inte detta inlägg som reklam snarare som konsumentupplysning..  Bra utrustning förtjänar goda vitsord.PDT_Armataz_02_02.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Karl XI

En sådan från swedol har jag med. Och kan inget annat än hålla med.

 

Hur bra som med en handsgrepp. Särkilt då man behöver hålla andra

handen på munstycket till fettsprutan.

 

Mvh Arnberg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ricke

Har själv en sån TUBI-2 modell, helt underbar är den! Det enda jag tycker är att greppet blir för kort eller hur man ska säga när handtaget är i botten. Hade gärna haft ett större avstånd i greppvidden om ni förstår hur jag menar..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst speedy

Den fettpressa kan jeg anbefale på det varmeste. Har brukt en slik på jobb i 7 år og funker meget bra.

Jobbet med en svenske som rekomanderte en slik, dyrere enn vanlig men verdt sine pengerPDT_Armataz_02_43.gif

Speedy
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Teddan

Nu vet jag vilken jag ska köpa. Tack, men lite för sent.... PDT_Armataz_02_06.gif

Nu sitter jag på båten på väg till Finland med en STOOOOR stark öl, och det blir ett par till! Anledningen är att jag har kämpat på att få in nya drivknutten och drivaxeln som brast i Rimbo före veckan för att kunna ha med mig Fotovalpen på resan. Ska fota åt Scania för olika ändamål, bla plåta deras 8x8 bilar under en militärövning mitt i Helsingfors och ut i terrängen! Så det är klart man ska ha med sig pärlan!

Jag fick fina delar av pv-jeep (TACK!), byt dem koniska lagren samt ringarna, schimsade, byt dem gummi och felt packningarna och köpte nya avskrapare. ALLT gick smidigt och bra. 1,5 timme kvar innan båten åker och jag ska fylla på med fett vid drivknutten.

Saatana, helvetti, sauhuta, ammu naapurin kissa huutaa verinen helvetti!

Min fettspruta pajade!!!!!! Så nu har jag all packning i min lilla BMW 118i.... Som ett sista och manlig försök så försökta jag montera pildäcken på tysken men det var fel gänga på dem bulten jag hade. TYPISKT!PDT_Armataz_02_13.gif

(Thanks Biltema! You saved me money but killed the fun. JERKS)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...