Gå till innehåll

SpiralFjädrar


Gäst Pajjen

Rekommendera Poster

Gäst Pajjen

Har nu monterat spiralfjädrar fram på min TGB11. Jag använde 740 standard bakfjäder, funkar finfint. Bilen höjdes med ca 5cm, går finfint i hög hastighet och den fjädrar bättre i stora gupp. MEN det blev ett sjuhelsikes oljud när jag kör i terrängen PDT_Armataz_02_06.gif

 

Om ni ska fixa spiralfjädrar som hjälp använd något slags gummi mellan kontaktytorna, annars kommer ni få ett jäkla oljud i terrängen. På vägen hörs inget.

 

Har någon redan gjort någon modell med gummi mellan, dela gärna med er om vad som fungerar bra.

 

//Mathias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Hmmm. Nåt säger mig att det beror på att framhulsdriften är inkopplad. Har du kollat om det blir samma oväsen på högväxel och lägger i framhjulsdrift? Att spiralerna överför oljud som bussningarna tar bort normalt sett verkar logiskt, men jag har inte hittills hört (eller kommer i all fall inte ihåg) nån som skrivit nåt om att det blir mer oljud. De här grejorna för ju liv, men låter det onaturligt mycket kan det vara bra att kolla igenom så att det står rätt till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst WBFN

Vad menar du med oljud?? e det hela tiden när du kör i terräng? min kan säga ifrån med ett kraftigt fjäderljud vid "stora" flex??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst olycka

Jag har inte hört ett ljud ifrån fjädrarna vid någon som helst körning...

 

Det kan inte vara att fästena som man monterade för att få fjädern sitta på plats som får kontakt med något och skapar ett ljud?

Jag gjorde ett lågt fäste i botten som det skrevs om i den första artikeln. Har läst att flera andra har satt dit ett högre "järn" för att vara säker på att den inte hoppar ur.

//Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Bajon1
Min kan säga ifrån med ett kraftigt fjäderljud vid "stora" flex??
Har samma fenomen på min 11:a.Endast vid stora flex som det kan smälla till lite i fjädrarna.

Annars e dom tysta.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Pajjen

Oljudet är nästan hela tiden som jag kör terräng.

Fästjärnet gjorde jag lite högre, men jag tycker inte att det skulle spela någon roll.

Jag svarvade 2 "puckar" som jag har fäst fjädern med i koniska änden, som en ganska tjock bricka. som spänns fast mot ramen då.

Tror jag skall försöka sätta gummin mellan kontaktytorna, borde ju leda bort lite ljud tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst olycka

Hur tight gjorde du det undre fäste som sitter på axeln? Det kanske är för tight eller för glappt?

Det kan ju leva om vid båda alternativen.

 

Jag har ju förstås ingen aning, jag bara spånar lite...PDT_Armataz_02_03.gif

 

//Jonas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Pajjen

jaa-a, jag kollade i material hyllan och la fjädern utanpå första bästa rör och tänkte: det där va ju skit bra PDT_Armataz_02_03.gif

 

med andra ord, vet inte riktigt PDT_Armataz_02_14.gif

 

men en intressant tanke, kan ju faktiskt ligga nåt i det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Kan säga att fjädrarna låter inte mycket nu längre, varför vet jag inte men kanske dom har "satt" sig lite,

 

jag har inte lagt något gummi emellan eller nåt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst mattias

Även jag har monterat fjädrar fram (från volvo 240 bak).Har kört i en månad med dessa nu och det knarrar för mig också.

Det ser ut som att fjädern ligger imot ramen vid det övre fästet,iallafall så skaver det bort underredsmassan just där.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...