Gå till innehåll

Ny Huvud ström brytare ?


Gäst H.Hansen

Rekommendera Poster

Gäst H.Hansen

Kompisen lastbils meken hadde med en sorts huvuström brytare som jag aldrig sett tidigare.

20061216_204619_huvud_strömbryt.JPG

Den sitter monterad direkt på minus pol klämman.

20061216_204756_instruktioner.JPG

Om man skruvar lite på ratten så bryts strömen.

20061216_204937_skruven_lär_skr.JPG

Det är skruven och själva skallen som leder strömen i genom.

20061216_205127_ovan_sidan.JPG

Om man tar med skruven så har man lurat biltjuven om han ej har en skruv med sej.

20061216_205438_under_sida.JPG

enligt honom så klarar den 24 v, en lurig liten grej att sätta på bilen smiley1.gif mvh Hasse

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.H.

den är smart och bra! men ha inte för mycket som drar ström när du skruvar samman det blir en liten svetsning varje gång du gör det och den blir snart obrukbar bäst funkar den med vanlig huvudströmbrytare av slagen.

 

Mvh //Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe.... Jo du Daniel.... Har du funderat vad som händer i huvudströmbrytaren då?????? Jo,,, de är precis som du beskriver. Det sker en liten mikro svetsning även där. Va så säker. Ville va lite säkra i våras när vi skruvade me kompisens ny renoverade Willys. Va å köpte den största huvudbrytaren som finns på Swedol. Men med lite fukt i den så ville inte den va med på ett tag den häller. Så de va kontaktspray som fick bli lösningen. Funkar igen med lite spray med jämna mellanrum. Den modellen som är på bilderna tror jag faktis funkar även för oss skogsåkare.

 

 

 

mvh/putte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.H.

klart att den funkar! men jag tycker den funkar sämre i och ur koppling på "vanlig" brytare sker mycket snabbare och har större anliggnings ytor men det är klart det finns dåliga och bra brytare på Swedol me. men har du tänning på och kör med vinschen så lär inte någon hålla. hopas du är med på att jag endast skrev det som ett tipps, att ha så lite på som möjligt. tror dom flesta vet hur det funkar så det var kanske löjligt att tippsa om det.

 

Ha en fin söndag!

mvh // Daniel
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst bönngas

joo men jag tror de är max 200 ampere... de räcker inte länge till startmotorn...

grannen har sån på sina ford raggarbilar och han får byta 2-3 gånger per sommar.

 

god Jul/ Martin
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår hur du menar. Men när man köper de "värsta" dom har å de inte funkar bra de häller. Då undrar man vad man ska göra- Ska man leta efter en beg på en traktor skrot? Å hoppas man hittar en som är sen hedenhös tid. För dom fungerar ju. Tycker att endel "kvalite" delar är mycke sämre nu för tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.H.

Där håller jag med dig! det verkar vara sämre kvallite på nya "kvaliter". Vi har fem hjullastare varav 4 har org huvudströmbrytare där håller alla men en har vi fått byta på tre gånger första gången oxiderad så den vart paj. nästa gång för att vi slängde dit vad vi hadde (Swedols billiga ART: EL-2750 150A) därefter Swedols lite dyrare ART: EL-2752, 250A (2500A 5sek) och den har funkat i 2 år nu så antingen får du gå och köpa en säkert svinigt dyr på volvo eller helt enkelt köpa en till på swedol för 198:- (EL-2752)

sen är ju frågan har du någon kraftig vinch på jeepen? hörde att det kan gå åt uppåt 500amp när man vinchar vilket innebär att ingen brytare av swedol skulle hålla om man ska kolla vad dom klarar kontinuerligt.

har man en kraftig vinsch bör man koppla den vid sidan av brytaren och tex ha en truck koppling som man sätter i när man ska vinscha.

obs jag har ingen vinsch men söker! så det är bara lite funderingar.

 

Mvh // D
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Swedols ART: EL-2752, 250A. Va de vi monterade. Vist de sitter en winch på bilen men den är knappt använd. Å felet uppstod innan användandet av winch. Men lite kontakt spray så va de fixat för stunden...putte2006-12-17 23:15:28

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...