Gå till innehåll

Svetsa i en TGB


Gäst Andreas.E

Rekommendera Poster

Gäst Andreas.E

Då skall jag igång med lite svets arbete på min 11:a. Men en liten fråga... håller det att koppla ut batteriet eller måste även generatorn kopplas ur för man börjar svetsa ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det räcker med att koppla ur batterierna, det är inte många gånger jag har gjort en det.......Dock är de viktigt när aluminium är ämnet som skall svetsas......

 

//jocke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

Det kan bränna sönder saker i relä/generator OM strömmen går bakvägen,,,

men så länge man sätter jordkabeln nära svets stället är det ingen fara,,

Fast jag brukar ta lös jordkabeln från batteriet ändå.

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

jag lossar alltid på minus kabeln för att vara på säkra sidan.

 

att lossa på en pol kostar inte många sekunders jobb, och då har man garderat sig mot att inte generatorn går sönder.
limpa2006-12-17 18:44:55
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart att de är bättre att vara på den säkra sidan. Min mening är inte att tala om att man inte ska/behöver bryta strömmen. Det är ju som med en el gubbe. Ska du inte bryta strömmen innan du kopplar in förbrukaren. Njae de behövs inte om man är försiktig. Vist är de alldrig fel att vara försiktig. Gäller nog allt som man gör.

 

 

 

mvh/putte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt diverse handböcker skall man koppla loss laddningsregulatorn oxå. Det är ju rätt enkelt i 11:an så jag brukar göra det.

 

När det gäller batteriet så är räcker det ju med att bryta huvudbrytaren om man har en sådan. (Bra sak att ha så fort man skall pyssla med elsystemet dessutom...)

 

//B1N4RY

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kritik är bra. Men det är lätt att man blir lite lat över vissa föreskrifter som man dyker på i livet. Kan skälv känna att mina inlägg är lite kritiserande/besservissande ibland. Men det finns MYCKE egen erfarenhet av mina uttalande. Men man får själv bli påmind av hur man va när man va "novis". Å de e bra att tänka att de är ett stort steg för vissa å bara klara av en enkel reparation på sin hobbybil. Tex fixa med lite nya stift å brytare mm. Men för en annan så är de rena vardagen med motorrenovering, bråkiga elfel som endast löses med datauppkoppling tex....

 

 

 

Men det viktigaste är att ta å ge av våra GEMENSAMMA kunskaper. Genom det så slipper vi kanske dyra verkstadsbesök å lite mera av egen kunskap.

 

 

 

Mvh/putte

 

 

 

ps:kritik är bra när de är välmenat. smiley32.gifputte2006-12-18 00:53:32

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Jag har då aldrig sett några "besserwisser" inlägg från dig putte. Det är kunskap vi delar med oss av här och du har alldeles rätt i att det fungerar utmärkt utan att koppla loss nåt. I handböckerna står det såsom ovan skrivet: "Koppla ifrån generator och laddregulator vid elsvetsning på fordonet". I somras svetsade jag som en galning på bilen och hade för all del batterierna från, men laddregulatorn var kvar. Kanhända är det det som knäckte laddningen för min nu för en månad sen, men jag tror mer på att det var en åldrande kabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan kan det ju vara ett sätt att säkra sig mot garanti anspråk... själv brukar jag bara lyfta bort ena polen på batteriet oavsett vad det är för fordon...sedan har jag väl plockat bort tändhatten på crossen där tändingen inte går att slå ifrån... lite bondförnuft -var har jag slutna kretsar som kan ta skada om jag jordar i dragkroken och svetsar i fronten smiley5.gif

 

USA har ju helt spårat ur på den här punkten då folk stämmer skjortan av tillverkare för att de gjort något korkat och sedan hänvisar till att "det stod ju inget om att jag inte fick göra så här"
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju lagat en del rost på min 11 och efter ett tag så tröttnade jag på att koppla loss batterierna och körde ändå. (skärmkanter m.m.) Jag jordade i närheten och hoppades att allt skulle gå bra. Helt plötsligt startade inte bilen och det visade sig att batterierna var kass. 3 respektive 2 celler var slut.

 

Det KAN ju ha med svetsningen att göra då det inträffade i samband med detta men jag vet inte, det kan ju oxå varit slumpen... Nya batterier blev det iaf och en huvudbrytare för att förenkla i framtiden.

 

//B1N4RY

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bra ide att försöka jorda nära där man svetsar...det borde gu ge lägsta motstånd till elektroden...jag försökte skoja lite med jorda i draget och svetsa i fronten...men så sker ju ofta vid mer omfattande rostlagning (man orkar inte flytta med jorden också).

 

Kul med lite julstämning på forumet smiley20.gif  smiley32.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jordar man i draget så blir det ju spännande att se om det fortfarandegår att vrida runt kroken sedan... *hehe* Man kan ju jorda i en fälg annars så svetsar man säkert ihop något lager iaf...

 

Hörde om en hävare på nån räddningsttjänst som gått emot en kraftledning. Hela hävarmekanismen, alla axlar samt lådan var fastsvetsade efteråt (killen i korgen klarade sig utan skador iaf...)

 

//B1N4RY

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I ett vanligt personbilsdrag med kula så är det ju lungt. Men med den krok som våra gröna bilar har så finns ju risken att du oxå svetsar fast den rörliga delen av draget... =)

 

//B1N4RY

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lynghaug

Man bör alltid ha klämman så nära svetsstället som möjligt. Strömmar som går långa vägar kan skapa små skador i ytan på olika ställen (skarvar främst) som senare ger upphov till ytterlgare rost. Samt att man får mycket bättre resultat på svetsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...