Gå till innehåll

Auktion i Strängnäs idag


Rekommendera Poster

Gäst BM 320

Jorå, jag var med och bjöd över telefon. Mycket trevliga prickar som håller i de gamla museifordonen, förövrigt. Jag var där igår kväll och pratade med gubbarna och höll aldrig på att komma hem. Det finns en massa kunskap och historier hos dessa gubbar och ställer man rätt frågor så kan de berätta i timmar på samma andetag.  Riktigt trevligt, faktiskt. Jag var mest ute efter en Volvo Viking för c-korts övningar men det blivde ingen denna gång. Lastbilarna var i mycket varierat skick och kostade mellan 9000 och 32 000 plus moms. En bil, fältrep/svetshytt unik i sitt slag hade bara rullat 800 mil. Det är inte mycket för en 40 år gammal lastbil. Där fanns en tgb 13 oxå, även den 800 mil och i princip nyskick, torr och fin i motor och axlar, ingen flakhytt. Den började på 20000 kr så det sket sig direkt..Det hade varit gott med en till..Hoppas den landade hos någon här eller kanske kommande medlem. En intressant parentes var väl den fräscha suggan som gick för 73 000 kr och så momsen förståss...Kanske är bättre att investera i en sån oxå eftersom inte banken ger nån ränta...PDT_Armataz_02_02.gif

 

Hoppas det blir fler auktioner och mer bra fordon!

 

Trevlig helg önskar Jörgen, Nyköping

 

(1313, c202, bm boxer, bm buster och lite annat) 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Jonas Andersson

Jag tror att de gick för 25000:- plus moms.Den ena sämre skick. Jag var där och intresserad av en prototyp bandvagn 206 med B30 motor.Den gick för 65000:- plus moms.PDT_Armataz_02_13.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst borre

965:orna gick för 21000:- exl respt 25000: exl.  Fått reda på att strängnäs säljer ut många prototyper för att kunna få in pengar till deras gigantiska projekt som tydligen inte håller. Problemet blir att dessa objekt som är prototyper försvinner till icke samlare, synd. PDT_Armataz_02_06.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst TL 13

En liten rättelse: Armémuseum har i sina samlingar som är spridda över hela landet närmare 1200 fordon. De senaste åren har man inventerat samlingarna och kommit fram till att ett antal fordon behöver gallras ut för att kunna kunna ge plats åt nya. De fordon som nu vid två tillfällen sålts i Strängnäs har hämtats från olika platser i landet och de som säljs är de sämsta exemplaren - de som blir kvar är således de bästa. Projektet i Strängnäs har av SFHM och Armémuseum uppdraget att förvara och visa upp de fordon som staten har i sina samlingar. Försäljning kunde lika gärna genomförts i Halmstad, Kristianstad, Karlskoga eller Stockholm, men man har av enkelhet valt Strängnäs eftersom det finns plats och resurser att ta hand om och genomföra det hela. Som utomstående betraktare, utan insyn i hela processen, är det lätt att falla för de rykten som elaka tungor sprider. Försäljningen är ingenting som stiftelsen i Strängnäs är inblandad i utom att man ställer plats och resurser till förfogande. Av de ca 1200 fordonen som SFHM/AM förfogar över kommer ca 400 på sikt att hamna i det blivande museet/magasinet i Strängnäs och det blir därmed en av de största samlingarna i Europa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...