Gå till innehåll

volvo L37003 Ammunitionlastbil


Gäst borre

Rekommendera Poster

Gäst borre

DSC00271.jpg

DSC00272.jpg

DSC00273.jpg

Här kom en tillökning i samlingen idag. Få han stå fint i mobförrådet och i slutet av sommaren ska den få sin skönhet igen.  Volvo Brage L36 - 54. Transpoterade bla Robbot 04 till Lansen. borre2009-06-09 18:46:09
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst borre

Idag så bytte vi hyd oljan, den var inte vacker. Fick inte kranen att funka pga allt glägg som satt i systemet. Fyllde på nytt och sen kranen gick fel fritt. Dock letar jag nu efter instr böckerna till den, blir nog inte lätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Bajon1
Och varför har vi inte fått se den förrän nu????? PDT_Armataz_02_13.gif PDT_Armataz_02_11.gif

 

Den är ju inte fyrhjulsdriven.....PDT_Armataz_02_15.gif

Skit samma.....

Vi vill se fler bilder PDT_Armataz_02_03.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst borre

Gillade den starkt!!! Säg till om du vill släppa denPDT_Armataz_02_03.gif. Kul att du lyckats få tag i en sån. Vad för historia ha den?

 

Du måste skriva in den på ditt ägande
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst borre

Nu har jag hittat info om lastbilen!PDT_Armataz_02_02.gif  Det tog lite tid och var inte lätt, tydligen väldigt sällsynt. Arboga Robbotmuseum blev lite tagna när jag berättade att jag hade fått tag i en.

 

Nu kommer dom riktiga uppgifterna:

 

Ammunitionslastbil 806

<?: prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

Fordonsbeskrivning

Nationalitet: Sverige

Fabrikat: Volvo L 37003, 1962

Totalvikt:   <?: prefix = st1 ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:smarttags" />9 500 kg

Maxlast: 3 220 kg

Motor:   Volvo typ A6, 6-cyl bensin, toppventil

Maxeffekt: 115 hk vid 3 000 r/m

Besättning: 2 st

Historik

 

Ammunitionslastbilen användes av flygvapnet för transport av bomber från förråd till klargörningsplatsen. Är numera ersatt av hjullastare. Lastbilen inköptes för J32 Lansen och för att aptera 500 och 600 kg bomber.

borre2009-06-09 18:48:01
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag hittat info om lastbilen!PDT_Armataz_02_02.gif  Det tog lite tid och var inte lätt' date=' tydligen väldigt sällsynt.

 

.

[/quote']

Kanske det, men för några år sedan var det en här i byn som hade två stycken. Minns att man åkte förbi och undrade vad det var för knepiga bilar med sina något spartanska hytter.

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst borre

Hej Anders!

Har du möjligheten att skicka lite bilder om han har kvar dem. Letar efter detalj arb på den. Hittar inga bilder på den för att kunna utföra renovering.

 

Allt bäst
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...

Intressant, själv drog jag hem en sån här klenod förra veckan! Hade ingen aning om vad det var men efter lite googlande fick jag reda på vad det var för farkost :) Jag startade en tråd på veteranbilar.se där jag frågade efter böcker om denna lastbil men kammade noll. Ringde Tomas Terräng och frågade efter samma sak, han hade 3 st stående varav en som han använde nästan dagligen, dock hade han ingen litteratur om bilen. Som det verkar får man skaffa sig en instruktionsbok om en vanlig Brage helt enkelt... Angående kranen är det närmaste jag hittat en HIAB 177 på maskinisten, se länk nedan.

 

Förövrigt har jag fått hem papper på bilen efter ett samtal med militära fordonsregistret (0921-349796) som grund för att kunna registrera in den.

 

http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=192&t=91211

 

http://www.maskinisten.net/downloads.php?view=detail&df_id=1443

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...