Gå till innehåll

912 problem


Rekommendera Poster

Gäst 912.Lars

Hej alla!

Jag har idag sett något mycket oroande på min 912:a. Har tidigare märkt att då jag kommer upp i ca 60km/h på mätaren börjar bilen vibrera något kopiöst. Trodde först det berodde på ovala däck då bilen stått still i ca 1,5 år, men detta borde fixas efter 25mils körning på landsväg. Däcken är även nyligen balanserade så de är inte problemet.

Nu till min obervation och fråga!

Såg i helgen att vänster framdäck lutar utåt i överkant! Min oro baseras på det som hände med försvarets bepansrade Land Cruisers i Afghanistan där en utsliten framaxel observerades med att de främre däcken började luta inåt i överkant.

Kan problemet med vibrationer som troligen beror på det lutande däcket (bara på vänster sida) vara en utsliten framaxel (bilen har gått 4500mil) eller kan detta vara något annat?

 

Tacksam för alla förslag då jag känner lite oro över detta.

Hälsningar Lars
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst TL 13

Prova att lyfta upp framhjulen och kolla om det finns glapp i spindelbultarna - ta tag i över resp nederkant av hjulen och ryck ut och in.

Kolla glapp i styrstag och styrarmar.

Kolla även så att inte någon av kardanstängerna är krokiga.

Är det någon skillnad om du kör med framhjulsdriften i eller ur?

 

TL 13
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Bruce

Det kan vara lagren till spindeltappen jag har även varit med om att bultarna som håller spindeltappen har gått av men bultskallarna har suttit kvar så det har inte möjligt att se att bultarna varit av utan det har märkts när man känner på bultskallarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst 912.Lars

Många bra tips, ska hissa bilen imorgon eller onsdag så då får vi förhoppningsvis svaret eller så blir det mer brainstorming.

 

Tackar!

//Lars
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Magnus

Jag hade en (fräsh) framaxel stående lös med däck på på gården en gång när jag höll på med ett bygg och kom då fram till att hjulen lutar utåt upptill. Vet dock inte varför, mätte och hade mig, men kommer inte ihåg hur mycket differansen var. Det var dock tydligt när man stod ~15m bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst 912.Lars

Hmm, okej fick samma tips av en annan Magnus också faktiskt PDT_Armataz_02_08.gif Ska hissa bilen och kolla om det glappar någonstans och i samma veva trycka i fett i alla leder, annars hittar väl SBP felet nästa onsdag om inte annat.

 

Förresten du Magnus med en sådan gediger fordonspark måste du allt ge oss lite nya bilder, eller har du postat dessa någonannanstans på forumet?

//Lars
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst 912.Lars

Okej har nu lyft bilen men vet verkar inte vara glapp på något sätt (mer än vanligt iallafall). Hade planerat besiktning men fick flytta på den pga dåligt väder. Ska prova att köra med välfettade nipplar i framvagnen och se om de blir bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst speedy

Har du kast/dårlige kryss i akslinger er det ikke sikkert du kjenner eller ser dette, det er så lite som skal til for at du får kast i disse.

Mine virket helt ok, men etter bytte viste det seg at det var kryssene alikevel.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...