Gå till innehåll

Oljefilter


Gäst Roysan

Rekommendera Poster

Gäst Roysan

Någo sade till mig att Biltemas oljefilter inte är bra, "skit".

Jag använder Biltemas oljefilter i valpen, 740 och S70, samma filter i alla tre bilar.  Citat: "Biltemas oljefilter skall absolut inte användas i S70:n"

Någon som har synpunkter, är Volvo "original" oljefilter bättre? Och i så fall på vilket vis?

Klart att det finns brister i flera av Biltemas pryttlar, men vad för skäl skulle det finnas att göra ett oljefitler sämre än andra? Priset fäörståss......

Jag gissar snare att det är samma tillverkare på alla och att denne tillverkare levererar dem med olika färg, ask och märkning.

 

Det är väl bara att såga isär ett och se hur det ser ut invändigt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

Jag har för mig att jag sett en artikel nå´nstans där de hade vägt ett originalfilter och ett biltema filter och biltemas vägde avsevärt mindre,,, det kan ju tyda på att det inte fanns så mycket inuti,,

Ska se om jag inte kan komma på var jag såg det,,

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat en underleverantör till Volvo:

 

"Skickar jag 50 avgassystem till Volvo och det är fel på ett kommer 50 i retur, skickar jag 50 system till Biltema och det är fel på ett så kommer ett i retur..."

 

Såvitt jag vet finns ingen oljefilterfabrik på hela Hisingen??? Visst skall man vara försiktig med vissa delar o inte va dumsnål, men man behöver inte slösa för det.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Jag är ju över lag nöjd med Biltema, och handlar i stort sett allt till mina bilar där- även oljefilter. Men, jag fick höra (av en Biltema-hatare) att Biltemas filter saknar två viktiga saker, ett nät efter filterpatronen som ser till att inte filtermaterialet kommer in i motorn OM filtret kollapsar, och att filtret även saknar en "backspärr" som skulle hindra oljan att rinna tillbaka ner i tråget när bilen står still! Jag har INTE hittat några belägg för att det ska vara korrekt- och jag bad han visa mej var han läst det. Men som vanligt hade han "hört" det av någon som kände nån som var släkt med en som hade en sambo som jobbade osv osv osv, ja, ni fattar.

 

MVH//ROB
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Johan11

Ett oljefilter till Volvo kostar 39,90 på biltema. Volvo tar 78:- Man sparar alltså hela 39 spänn på att köpa från feltema!

Priset gäller äldre Volvofilter.

Till dom nyare typ S70 med insats tar B-tema 59,90, Volvo 101:- Här sparar man älltså 41 spänn!

Är det värt det??
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst speedy

Olje og filter er så viktig for en motor, så sjanse på deler her vil ikke jeg ha gjort.

Personlig har jeg på olje for mellom 600 og 1000,- så da ett filter til en 100,- gjør liksom ikke så mye.

Det blir fort dyrt med ett ras grunnet dårlig filter...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Roysan

Tack för alla synpunkter.

En sak är att det knappast handlar om att spara pengar, det är enkelt och snabbt att handal hos Biltema, utom när det är köer vid kassan förstås.

Man kan handla andra sker, ett snabbköp helt enkelt. det tar bara 10 minuter att handla en korg på väg hem från jobbet. Att besöka Volvos reservdelsbutik tar lång tid BARA for en småsak.

Sen har dom förstås ideologier som gör att man blir både förbannad och hatar Biltema.

Exvis det ringer telefoner som hörs över hela varuhuset ständigt ständigt, efter en arbetsdag med hundra telefonsamtal kan man gå i taket av att höra detta ständiga telefonringande.

Att fråga någon personal om en produkt är som att köra huvet i väggen hos Biltema.

Frågade en gång om axeldiamtern verkligen är 3 mm och inte en "åtting"  (3,18 mm) på slipstift. Fick svaret att det är samma sak. Men jag stog på mig och tyckte att två tiondelar är ingen småsak. Då tog han fram ett plastskjutmått och mätte genom plastförpackningen och sade att det är nog 3 mm. Suck....

Om man ställer en mejlfråga om en artikel i katalogen är det garanterart inget svar.

Så egentligen borde man skita i Biltema.

Skulle köpa rostfria skruv i lördags. Då hade inte etiketten räckt  till för hela måttet på srkuven, det stod 4,2x1 på måttet, skulle vara 4,2 x 19 mm. Hur kan man sätta upp etiketter som inte är rätt utstkrivna.

 

Ang SI måttenheter så är det oxo skit med Biltema, i Sverige har vi lagstadgad SI, (Internationell Standard) trots det säljer de pryklar med PSI, KGM, Lbs, och alla världens bonnmått. de skriver meter med M (prefixet Mega) istället för med m, (SI för meter).

Man tyxs skita helt i kundens intresse, och visar en otrolig okunskp.

 

Ang filtret då, har oxo hört det där emd backventil i ÄKTA oljefilter, men aldrig fått det bekräftat.

På Valpen är det ju en oljetrycksmätare och då ser man att det tar några sekunder innan oljetrycket är uppe. Skall köpa Volvo originalfitler så får vi se om trycket är uppe direkt, kanske redan mad startmotorn.

 

Köp inte Biltemas nya vindrutetorkar blad, de nya utan leder, de blåser av bilen.

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ju över lag nöjd med Biltema' date=' och handlar i stort sett allt till mina bilar där- även oljefilter. Men, jag fick höra (av en Biltema-hatare) att Biltemas filter saknar två viktiga saker, ett nät efter filterpatronen som ser till att inte filtermaterialet kommer in i motorn OM filtret kollapsar, och att filtret även saknar en "backspärr" som skulle hindra oljan att rinna tillbaka ner i tråget när bilen står still! Jag har INTE hittat några belägg för att det ska vara korrekt- och jag bad han visa mej var han läst det. Men som vanligt hade han "hört" det av någon som kände nån som var släkt med en som hade en sambo som jobbade osv osv osv, ja, ni fattar.

 

MVH//ROB
[/quote']

Är inte det där med "backspärr" egentligen "överströmningsventil" dvs när/om filtret blir igensatt så kan oljan ta vägen vid sidan om filter elementet... hellre oren olja in i motorn än ett söndersprängt filter....
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja men i bland kan de vara bra Nu när jag renoverade motorn så körs ju den första olja bara  i ca 25 min på runt 2000-2500 varv sedan tappas både olja och filtret byts, så rullar motorn 100 mil snällt sedan är det dags för nästa olje och filterbyte, när man byter den tredjegången och det är tänkt att motorn skall gå ca 500 mil innan byte kan det vara värt att sätta på ett märkes filter, men jag vetetusan om min valp hinner gå 500 mil innan det blir olje och filterbyte på den igen.

Med en nyrenoverad motor skall oljan helst bytas innan den blir svart, så ser jag minsta tendens till det åker både olja och filter ur igen, Å sotet eller vad det är som gör oljan svart hindra då inget märkesfilter att komma ut i motorn igen, så byter man lite oftare och hålla koll på oljan, duger säkert biltemas filter, man kan ju fundera hur de såg ut på 50 och början på 60 talet när motorn började tillverkas, är biltemas filter så dåliga att de inte ens skulle vara godkända då är det ju skrämmande,

Nu har jag ingen lång erfarenhet av biltemas filter då det närmaste låg 14 mil bort innan jag flyttade ner, å då var det garenterat billigare att åka på närmsta bildelskrängare och köpa tex mann filter än att åka på tema,

Jag får väl se hur det beter sej nu efter jag satte i ett tema filter vid 100 mil bytet, kanske man skall köpa ett original och byta med nästa gång å se vad det gör för skilnad på oljan vid olika mil och om man lär byta vid samma intervall ändå för att behålla en transparant och fin olja i motorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...