Gå till innehåll

Metalcirkelsåg?


Gäst Toolman

Rekommendera Poster

Gäst Toolman

Jag var och fingrade på saker på jula och hittade denna:

http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&%40where.ItemID%40EQ=010604

010604_c.jpg

 

Det verkar vara en cirkelsåg för att kapa metall med. Den har en liten klinga på 110mm med nån form av härdade tänder, alltså inte en vanlig rondell som på en vinkelslip. Har någon använt denna eller nåt med samma princip? Om den funkar verkar det smart att kunna kapa rakt utan värmeutveckling och gnistor som flyger.  Men det verkar lite för bra för att vara sant, att den bara finns på jula känns inte heller som att det borgar för kvallitét.

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda

Pappa köpte nån sån sak vet jag. För ett j***a liv, men vi tuggade upp en oljetank med den. Spånor blir det, varma som tusan, men inte glödande.

 

Dock används den inte jätteflitigt, om det är på grund av gamla vanor, eller på grund av att den är dålig låter jag vara osagt.

 

Men de har funnits ett tag på marknaden utan att slå ut vanlig vinkelslip. Det måste betyda nåt? 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Toolman

Det var lite så jag tänkte. Dom har ju en hel uppsjö med märkliga verktyg i budgetsegmentet, dom blir sällan "riktiga" produkter.

Fegt att inte använda vinkelkapen till oljetanken PDT_Armataz_02_10.gif
Toolman2009-06-23 15:11:26
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tips 1 för oljetank: Sälj/ge den till mig, jag behöver en stor ackumulatortank.PDT_Armataz_02_03.gif

Tips 2 för oljetank: Såga upp den med en tigersåg och ett riktigt metallblad, går riktigt bra.

 

Angående metallcirkelsåg så har jag en stationär sådan med en klinga på ca 30-40 cm. Den sågar/kapar nästan helt utan gnistor, och inte blir det så varmt heller. Jag behövde korta en fyrkantbalk (60x60) exakt tre mm. Sågklingan är 2.4 mm och den sågade loss en tunn bit på 0.6 mm exakt. Mycket imponerande.PDT_Armataz_02_02.gif

Innan köpet tittade jag på andra metallkapar med band och de imponerade inte.

 

Billiga verktyg med bra kvalitet säljes av WEMA (Bengt Kyrk) i Vålberg mellan Grums och Karlstad i Värmland. Där har jag köpt massa garageverktyg ocg snickerverktyg, allt från små borr till 4-kutter panelhyvel.

 

 

bv2009-06-23 16:54:23

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ake64

Angående metallcirkelsåg så har jag en stationär sådan med en klinga på ca 30-40 cm.

 

Jag lånade en sådan när jag skulle renovera hästtransporten och bygga en ny ram. En helt underbar maskin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...