Gå till innehåll

LUTNING ?


Gäst Johan

Rekommendera Poster

  • 2 weeks later...
Gäst H.Hansen

Jag såg på tv att det har blivit en stor sport av terrängkörning i USA och de hadde vätska i däcken ända uppåt 100 kg per däck och det gjorde att fordonen kunde köras i otroliga lutningar då tyngd punkten vart väldigt låg, men det var lite mera spesiella bilar med tex separata bromsar för varje hjul och styrning på alla hjulen, de klätrade upp för konstgorda klippor uppåt 8 m höga och med lutningar på 85 prosent, det såg sjukt kul ut smiley4.gif : Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst 666Racing

 Är det inte typ 35grader eller något liknande om den är orginal men vi löste det med att ha en fälg som breddar allt utåt å de blir nog att skicka ut dom ännu mer efter däckbytet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Johan11

Jo, men samtidigt är dom ju ganska mycket bredare. Har alltid hört tvärtom. Man lär sig nåt nytt varje dagsmiley4.gif Håller fortfarande på att se vart gränsen går med 11:an. Känns väldigt mycket vid 25 grader. Vet dock inte hur mycket jag kan lite på min billiga lutningsmätare. Skulle vilja ha en sån modell som sitter i nyare L200 bland annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Danmobility har samma mätare för 199 kr. Har en själv, kvaliteén var riktigt plastig och skramlig, ingen intern dämpning vilket gör att mätskivorna leker roulette så fort man hamnar i terrängen. Sen visar ju sidolutningen riktningen åt fel håll. Den visar alltså bilden av bilen med terrängen som referens. Jag skulle föredra en lutningsmätare som höll rätt på horisontalplanet, för när det lutar riktigt mycket så har man ju inte tid att översätta bilden tillverkligthet när man ska hålla koll på terräng, spakar o rattar på samma gång.

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Johan11

Precis en sån som jag har med. Från danmobility. Hur mycket har du lutat med din Klas B? Jag har i alla fall vart uppe på lite drygt 25 grader. Det känns mycketsmiley5.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan11 >> Pitch har jag bottnat mätarn flera gånger. Dvs mer än 40 grader, på väg brant uppför. Roll (sidolutning) har jag nog varit på ca 25 grader, kanske lite mer. Har fått luft under ett av framhjulen flera gånger pga rent sidlut. En 6-hjulig bil tål ju lite mer innan den tippar då boggin hjälper till. Men i verkligheten så har man ju alltid en kombination av pitch och roll. Har varit nära å tippa en gång, då låg jag nog på 30 pitch och ca 25 roll, och satte ned ett framhjul i en grop. Då fick co-drivern byta kallingar.... Själv märkte jag ingenting förutom ett det blev lite svajjigt. Har man en ratt å hålla i och, så märks knappt skillnaden mellan blivande rulltårta eller obehindrad färd framåt..

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte lägga upp nån fin lutningsbild, men insåg att alla gånger det lutade riktigt mycke har man ju suttit vid ratten...

 

 

 

20070105_084450_DSC01472.JPG

 

 

 

Här skulle jag gissa på att det är ca 35 graders lutning, rent uppåt (pitch).

 

 

 

20070105_084525_DSC01463.JPG

 

 

 

Fast det är ju sällan man har ren sidlutning eller ren uppförslutning. Oftast är det en kombination (som på bilden ovan), så hur nära gränsen man är är ju lite svårt att läsa ut av en eventuell lutningsmätare. Bäst hade varit kraftindikator på varje hjul, som tex tände en lampa för respektive hjul när det lyfte från backen.

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade väldigt få bilder med rent sidolut... ska ut på Offroadträff i helgen, så då kan jag köra lite branta sluttningar å försöka fånga på bild. Laddar upp några bilder från förra sommarn, då det var körning i nedlagd slalombacke.

 

 

 

20070105_153711_DSC_0100.jpg

 

 

 

Ser kanske inte så brant ut i den här vinkeln. Strax efter att kortet knäpptes satte jag ned ett av framhjulen (det nedre naturligtvis) i ett skogsmaskinspår och då var det nära att bli rulltårta.

 

 

 

20070105_153856_DSC_0142.jpg

 

 

 

På den här bilden är 3 av 6 hjul i luften. Beroende på att jag kört upp vänster framhjul på en tvåmeters sten. man måste ju showa lite när man har fotograf med sig...

 

 

 

20070105_154016_DSC_0149.jpg

 

 

 

Skulle uppskatta sidolutet till ca 15-20 grader på denna bild. Inget anmärkningsvärt, då det är långt kvar till gränsen...

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Johan11

Tackar Klas. Kul att se på bild. Luta är det jag som jag tycker känns värst med 11:bilen. Känns som det ska välta väldigt tidigt, men jag har nog väldigt bra marginal. När min mätare visar närmare 25 grader så känns det väldigt illa, men det är det nog inte. Gärna mer bilder om nån har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst 666Racing

20070106_020931_LUT.JPG

20070106_021017_lut1.JPG

Inget ser ju bra ut på bild där ser allt så tamt ut på bild två så luuutar de en hel del trott att de inte synns det är just under 1m upp till karosskanten. Myren som är under höll inte tur och retur tur att man har winch smiley1.gif Å den första bilden är ju mest bara pinsamm orginaldäck är mycket små smiley11.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Jag kom att tänka på en sak. Jag har sett några elvor utan reservhjulet bak. Det lär knappast påverka sidolutningsförmågan nämnvärt, varken att ha eller inte ha hjulet på plats där, men att luta bilen längsledes har jag en känsla av gör stor skillnad. Ett hjul väger kring 40 kg. Det finns nog goda skäl till varför militären specat att inte reserven under några omständigheter får sitta på hyttens tak, såsom på 13 och 20.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Seglarn

Kolla bilderna från Bjurbäcken, där finns några med ganska bra lutning.

I dokumentationen för både 903 (3314) och TGB 11 (C303) finns angivet

vilka lutningar o vilken backtagningsförmåga som resp bil har.

 

Har tyvärr inte tillgång till dokumentationen nu men vill minnas att

sidolutn för 903 är 11 grader o för Tgb 11, 21 grader. Det finns på

nätet en bra sida där man kan kolla lutning på TGB 11. Ofta förväxlas

grader med % (procent) när lutningsfrågan diskuteras.

 

Av egen erfarenhet vet jag att man uppfattar lutet som större o värre

än vad det egentligen är. Men helt klart kan man välta med både 903 och

11:a bil. http://www.c303.de/c303-calc/e-tilt-c303.php, kolla den

länken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har den mesta litteraturen för Valp och tgb 11.

För tgb 1111 anges max sidolutning till 22 grader = 40 %

För C202  anges max sidlutning till 35% som väl borde motsvara ca 20 grader.

För Valp 903 kan jag inte finna någon angivelse om max lutningsförmåga varken i beskrivning del 1 eller i beskrivning del 2. Men det borde vara något liknande C202 alltså runt 20 grader innan bilen välter.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

jag hittade en bild på körning i backe som jag tog när jag testade min valp med dåliga däck för att ha något att jämföra med

 

den här bilden visar hur långt jag kom på sand med isfruset under lag

20070111_101050_back_test.JPG   jag kom upp för hela backen men hand bromsen var ej den bästa så jag kom ej ur och kunde fota fören den stog still.

20070111_102620_nedförs_körning.JPG

och däcken jag hadde på hadde obetydliga mönster.

20070111_102647_däck_jämnförels.JPG

men då jag skulle prova sidleds körning med siktet instält på att välta så gled hela bilen i sidled ner i tället för att slå runt då det var både halt och jag var själv så blev det tyvär inget foto på detta men jag körde ovan för snö kanten så ni kanske själv kan bedömma om det var brant eller ej jag fick hänga bra i ratten i alla fall smiley36.gif : Hasse
H.Hansen2007-01-11 10:28:55
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...