Gäst Johan Postad 23 December , 2006 Rapport Share Postad 23 December , 2006 Hej, är det någon som vet hur mycket en Valp 3314 kan luta innan den välter ? Mvh Johan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst putte Postad 23 December , 2006 Rapport Share Postad 23 December , 2006 Har provat 45* själv. Å de kändes so att de går nog lite till. Men jag kör inte med orginal däck. Utan med 33x12,5x15. Lite lägre och bredare än orginal. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 2 Januari , 2007 Rapport Share Postad 2 Januari , 2007 Jag såg på tv att det har blivit en stor sport av terrängkörning i USA och de hadde vätska i däcken ända uppåt 100 kg per däck och det gjorde att fordonen kunde köras i otroliga lutningar då tyngd punkten vart väldigt låg, men det var lite mera spesiella bilar med tex separata bromsar för varje hjul och styrning på alla hjulen, de klätrade upp för konstgorda klippor uppåt 8 m höga och med lutningar på 85 prosent, det såg sjukt kul ut : Hasse Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst 666Racing Postad 2 Januari , 2007 Rapport Share Postad 2 Januari , 2007 Är det inte typ 35grader eller något liknande om den är orginal men vi löste det med att ha en fälg som breddar allt utåt å de blir nog att skicka ut dom ännu mer efter däckbytet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Johan11 Postad 2 Januari , 2007 Rapport Share Postad 2 Januari , 2007 Så det går att luta mer med vaplen än TGB:bilarna? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Svorsken Postad 2 Januari , 2007 Rapport Share Postad 2 Januari , 2007 .30 gradSvorsken2007-02-07 18:02:16 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Johan11 Postad 2 Januari , 2007 Rapport Share Postad 2 Januari , 2007 Jo, men samtidigt är dom ju ganska mycket bredare. Har alltid hört tvärtom. Man lär sig nåt nytt varje dag Håller fortfarande på att se vart gränsen går med 11:an. Känns väldigt mycket vid 25 grader. Vet dock inte hur mycket jag kan lite på min billiga lutningsmätare. Skulle vilja ha en sån modell som sitter i nyare L200 bland annat. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Beau Postad 2 Januari , 2007 Rapport Share Postad 2 Januari , 2007 Sam Safari & 4x4 i Göteborg säljer en Lutnings/Krängningsmätare för 545:- www.samsafari.se Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klas_B Postad 3 Januari , 2007 Rapport Share Postad 3 Januari , 2007 Danmobility har samma mätare för 199 kr. Har en själv, kvaliteén var riktigt plastig och skramlig, ingen intern dämpning vilket gör att mätskivorna leker roulette så fort man hamnar i terrängen. Sen visar ju sidolutningen riktningen åt fel håll. Den visar alltså bilden av bilen med terrängen som referens. Jag skulle föredra en lutningsmätare som höll rätt på horisontalplanet, för när det lutar riktigt mycket så har man ju inte tid att översätta bilden tillverkligthet när man ska hålla koll på terräng, spakar o rattar på samma gång. // Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Johan11 Postad 3 Januari , 2007 Rapport Share Postad 3 Januari , 2007 Precis en sån som jag har med. Från danmobility. Hur mycket har du lutat med din Klas B? Jag har i alla fall vart uppe på lite drygt 25 grader. Det känns mycket Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klas_B Postad 3 Januari , 2007 Rapport Share Postad 3 Januari , 2007 Johan11 >> Pitch har jag bottnat mätarn flera gånger. Dvs mer än 40 grader, på väg brant uppför. Roll (sidolutning) har jag nog varit på ca 25 grader, kanske lite mer. Har fått luft under ett av framhjulen flera gånger pga rent sidlut. En 6-hjulig bil tål ju lite mer innan den tippar då boggin hjälper till. Men i verkligheten så har man ju alltid en kombination av pitch och roll. Har varit nära å tippa en gång, då låg jag nog på 30 pitch och ca 25 roll, och satte ned ett framhjul i en grop. Då fick co-drivern byta kallingar.... Själv märkte jag ingenting förutom ett det blev lite svajjigt. Har man en ratt å hålla i och, så märks knappt skillnaden mellan blivande rulltårta eller obehindrad färd framåt.. // Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klas_B Postad 5 Januari , 2007 Rapport Share Postad 5 Januari , 2007 Tänkte lägga upp nån fin lutningsbild, men insåg att alla gånger det lutade riktigt mycke har man ju suttit vid ratten... Här skulle jag gissa på att det är ca 35 graders lutning, rent uppåt (pitch). Fast det är ju sällan man har ren sidlutning eller ren uppförslutning. Oftast är det en kombination (som på bilden ovan), så hur nära gränsen man är är ju lite svårt att läsa ut av en eventuell lutningsmätare. Bäst hade varit kraftindikator på varje hjul, som tex tände en lampa för respektive hjul när det lyfte från backen. // Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 5 Januari , 2007 Rapport Share Postad 5 Januari , 2007 Helt vid sidan av ämnet: FINA BILDER KLAS!!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Johan11 Postad 5 Januari , 2007 Rapport Share Postad 5 Januari , 2007 Det finns ingen mer som har bilder från framförallt sidolut? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klas_B Postad 5 Januari , 2007 Rapport Share Postad 5 Januari , 2007 Hittade väldigt få bilder med rent sidolut... ska ut på Offroadträff i helgen, så då kan jag köra lite branta sluttningar å försöka fånga på bild. Laddar upp några bilder från förra sommarn, då det var körning i nedlagd slalombacke. Ser kanske inte så brant ut i den här vinkeln. Strax efter att kortet knäpptes satte jag ned ett av framhjulen (det nedre naturligtvis) i ett skogsmaskinspår och då var det nära att bli rulltårta. På den här bilden är 3 av 6 hjul i luften. Beroende på att jag kört upp vänster framhjul på en tvåmeters sten. man måste ju showa lite när man har fotograf med sig... Skulle uppskatta sidolutet till ca 15-20 grader på denna bild. Inget anmärkningsvärt, då det är långt kvar till gränsen... // Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Johan11 Postad 5 Januari , 2007 Rapport Share Postad 5 Januari , 2007 Tackar Klas. Kul att se på bild. Luta är det jag som jag tycker känns värst med 11:bilen. Känns som det ska välta väldigt tidigt, men jag har nog väldigt bra marginal. När min mätare visar närmare 25 grader så känns det väldigt illa, men det är det nog inte. Gärna mer bilder om nån har. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst 666Racing Postad 6 Januari , 2007 Rapport Share Postad 6 Januari , 2007 Inget ser ju bra ut på bild där ser allt så tamt ut på bild två så luuutar de en hel del trott att de inte synns det är just under 1m upp till karosskanten. Myren som är under höll inte tur och retur tur att man har winch Å den första bilden är ju mest bara pinsamm orginaldäck är mycket små Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 6 Januari , 2007 Rapport Share Postad 6 Januari , 2007 Jag kom att tänka på en sak. Jag har sett några elvor utan reservhjulet bak. Det lär knappast påverka sidolutningsförmågan nämnvärt, varken att ha eller inte ha hjulet på plats där, men att luta bilen längsledes har jag en känsla av gör stor skillnad. Ett hjul väger kring 40 kg. Det finns nog goda skäl till varför militären specat att inte reserven under några omständigheter får sitta på hyttens tak, såsom på 13 och 20. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Svorsken Postad 6 Januari , 2007 Rapport Share Postad 6 Januari , 2007 Det påvärkarSvorsken2007-02-07 18:02:57 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Seglarn Postad 6 Januari , 2007 Rapport Share Postad 6 Januari , 2007 Kolla bilderna från Bjurbäcken, där finns några med ganska bra lutning. I dokumentationen för både 903 (3314) och TGB 11 (C303) finns angivet vilka lutningar o vilken backtagningsförmåga som resp bil har. Har tyvärr inte tillgång till dokumentationen nu men vill minnas att sidolutn för 903 är 11 grader o för Tgb 11, 21 grader. Det finns på nätet en bra sida där man kan kolla lutning på TGB 11. Ofta förväxlas grader med % (procent) när lutningsfrågan diskuteras. Av egen erfarenhet vet jag att man uppfattar lutet som större o värre än vad det egentligen är. Men helt klart kan man välta med både 903 och 11:a bil. http://www.c303.de/c303-calc/e-tilt-c303.php, kolla den länken. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Beau Postad 6 Januari , 2007 Rapport Share Postad 6 Januari , 2007 Jag har den mesta litteraturen för Valp och tgb 11. För tgb 1111 anges max sidolutning till 22 grader = 40 % För C202 anges max sidlutning till 35% som väl borde motsvara ca 20 grader. För Valp 903 kan jag inte finna någon angivelse om max lutningsförmåga varken i beskrivning del 1 eller i beskrivning del 2. Men det borde vara något liknande C202 alltså runt 20 grader innan bilen välter. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Svorsken Postad 7 Januari , 2007 Rapport Share Postad 7 Januari , 2007 Jag tror rundt 20Svorsken2007-02-07 18:04:23 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 11 Januari , 2007 Rapport Share Postad 11 Januari , 2007 jag hittade en bild på körning i backe som jag tog när jag testade min valp med dåliga däck för att ha något att jämföra med den här bilden visar hur långt jag kom på sand med isfruset under lag jag kom upp för hela backen men hand bromsen var ej den bästa så jag kom ej ur och kunde fota fören den stog still. och däcken jag hadde på hadde obetydliga mönster. men då jag skulle prova sidleds körning med siktet instält på att välta så gled hela bilen i sidled ner i tället för att slå runt då det var både halt och jag var själv så blev det tyvär inget foto på detta men jag körde ovan för snö kanten så ni kanske själv kan bedömma om det var brant eller ej jag fick hänga bra i ratten i alla fall : HasseH.Hansen2007-01-11 10:28:55 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.