Gå till innehåll

Montering av framhjul


Gäst TommyS

Rekommendera Poster

Gäst TommyS

Hej!

 

Jag har sett att många monterar sina framhjul i motsatt rotationsriktning.

Även försvaret gör det så det måste finnas en förklaring.

Är det någon som kan förklara varför man gör det?

 

/Tommy

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Pvpjtgb1111

Försvaret gjorde så för att man skulle kunna backa sig loss om man kört. När man har dem åt fel håll och backar så rensar sig framdäcken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Jag har min terrängbil till att åka framåt med- så mina däck sitter åt samma håll på båda axlarna. Ser bättre ut också tycker jag!

 

MVH//ROB
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst TommyS

Det var en av mina gissningar.

 

Men jag har också hört att man vänder på hjulen på entreprenadmaskiner för att det sliter mindre när man kör på vägen. Det låter inte helt övertygande men det kanske är rätt?

 

/Tommy
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Hej igen, kände att jag ville motivera mina åsikter i frågan

 

Det finns enligt mej flera skäl till att lägga däcken åt rätt håll fram- och det är faktiskt militären själva som gett mej det argumentet.

 

Mitt motorbefäl i lumpen sa: Om man bara har två slirskydd skall dom sättas fram- alltid på hjulen som först möter hindret. Min tolkning av det är att han menar att framhjulen är dom hjulen som har störst betydelse när det gäller att ta sej fram i terrängen. Framhjulen är styrbara och man kan leta grepp på ett annat sätt än med bakhjulen som är där dom är helt enkelt. Därför har jag dom bästa däcken fram- och vända så dom jobbar på bästa sätt när jag åker framåt. Visserligen är jag bara nybörjare på det här- men jag tillåter mej att ha en åsikt i frågan.

 

MVH//ROB (IGEN)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst TommyS

Sorry om jag föringade ditt svar, det var inte alls meningen.

 

Jag känner att din motivering stämmer med mitt sätt att se det.

Man ska ju i första hand komma förbi hindret med framhjulen, gör man inte det så sitter man ju där.

Och det ser definitivt bättre ut!

 

Men det betyder också att militären har olika åsikter om hur man ska montera hjulen.

 

Finns det fler argument för att vända på dom?

 

/Tommy
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Larsson 5406

Hej!

 

Kul debatt! Anledningen till ett bilägande kan vara många, i mitt fall så vill jag spara ett stycke teknikhistoria och dess användning, utrustning osv. I detta sammanhang så är rotationsriktningen viktig...Jag kör med rullningsriktning bakåt.....

 

Mvh Tomas L/Jag vill göra reklam för att 1-2 augusti så anordnar några MFHF-medlemar en träff vid Lagnö/Strängnäs, se MFHS hemsida.....bilar samt förläggning i egen regi/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst mr_chrille

Har märkt att om man åker en del asfalt så slits framdäcken skrämmande snabbt. På 100 mil asfalt är det bara halva mönstret kvar fram. Jag sparar hellre däck än ser plånbokens innehåll bli historia så jag har framdäcken åt samma håll som bakdäcken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ake64

Annars hävdas det i maskinkretsar att man får ut upp till 50% mer landsvägsmil om man vänder däcken "bakvänt" dvs att de tar i med ribborna först och inte spetsen. Andra hävdar att det är nys och själv har jag ingen aning. PDT_Armataz_02_14.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Bajon1

Kan nog hålla med om att däcken slits fortare fram med mönstret åt "fel" håll.

Har kört ca 1200 mil med mina däck nu,och bakdäcken är ca halvslitna medan det har tagit mer på framdäcken.

Tror det blir att skifta sida på framdäcken och prova.

Tar emot,orginalnörd som man är,men det får man leva med....PDT_Armataz_02_06.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Jag fick motiveringen när jag gjorde lumpen att framdäcken ska va bakvända för bromsförmågans skull. Exakt hur denna förmåga påverkades sades dock inte och jag har intrycket att det är många som fått informationen "hörsägen-vägen". Klart är att bilarna på utvecklingens väg fick framdäcken bakvända och att en bra motivering FINNS. De jag sett ovan tycker jag själv är bra och sådana som jag skulle kunna använda mig av som troliga motiv om diskussionen uppkommer nån gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst pansarkexet

En annan anledning att vända framdäcken bakåt, är man minskar de vibrationer och resonans som uppkommer i hytten,i hastigheter över 50 km/h (på en höft ungefär). Har själv kört tgb20 från Norrköping till Musköbasen med rättvända däck, på motorväg, och det blev en hel del vibbar och resonans i hytten. Hemresan kördes (delvis) i tgb20 med bakåtvända däck, och skillnaden var för mig väldigt märkbar! Detta är nåt jag fått lära från försvaret, men som sagt, försvaret säger så mycketPDT_Armataz_02_03.gif. Jag skiftade även däcken på min Hulda, och jag tycker att det är skillnad. Kan tilläggas att bilarna till och från Muskö, var fullastade med personal, vapen, ammo, utrustning och massa annat kul, och sånt kan ju förstås åxå påverka ljudet i hytten. Jag slapp i vart fall att sitta 25 mil på träbänkar, har sina fördelar att vara förarePDT_Armataz_02_11.gif.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

TommyS,

Jag uppfattade det inte som att du föringade mitt svar på något sätt.

 

Det var bara det att jag kände att det är fel att bara säga- så gör jag! Så jag ville bara förklara varför jag valt att ha mina framdäck i rullriktningen. Om vi nu kan fastslå att pilmönstret pekar i rullriktningen.

 

Blir lite rörigt när någon säger vända åt rätt, eller fel håll? Sen är jag väl medveten om att försvaret sätter sina framdäck med rullriktningen bakåt- alltså FEL håll, enligt pilmönstret, och mej med flera andra tydligen- men RÄTT håll enligt militära standarden och alla originalbevarare här på forumet. Och jag skriver inte originalbevarare med några som helst negativa aspekter, bara så ni vet det. Älskar att se fina gröna fordon med all kul kringutrustning-Tack för att ni finns! 

 

MVH//ROB
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst TommyS

Härligt att klara ut saker PDT_Armataz_02_32.gif

 

Jag gillar också att hålla mig till orginal. Jag försöker in i det längsta att hitta rätt delar.

Men vissa saker kan jag tänka mig att tulla på. Som att vända hjulen åt det håll som är fördelaktigast.

Jag menar att om det går att återställa till orginal utan att det påverkar på ett negativt sätt så är det OK.

 

Jag kör t.ex. med 11.00-16 däck men endast för att få ner varvet på motorn och därmed spara på den. Det var en klar skillnad och bilen blir mycket trevligare att köra.

 

Men det är alltid kul att veta hur det "ska" vara...

 

/T

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ROADKILL

En orsak till att vända framdäcken har att göra med mönstret. De äldre/tidiga däcken som hade pilar i mönstret saboterade för militärerna, genom att visa vilken riktning som man åkt.

Att vända framdäcken åt fel håll, är en slags "skenmanöver". Den lede fi vet inte åt vilket håll man kört.

 

 

Ha en trevlig helg, Mvh Morgan

 

Ps Dessa uppgifter är hemliga.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Okej ROADKILL, tack för info. Jag har läst vad du skrivit, så nu ska jag ut och skjuta mej själv så jag inte kan för den vidare.

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En orsak till att vända framdäcken har att göra med mönstret. De äldre/tidiga däcken som hade pilar i mönstret saboterade för militärerna' date=' genom att visa vilken riktning som man åkt.

Att vända framdäcken åt fel håll, är en slags "skenmanöver". Den lede fi vet inte åt vilket håll man kört.

 

 

Ha en trevlig helg, Mvh Morgan

 

Ps Dessa uppgifter är hemliga.
[/quote']

 

Men bakdäcken lämnar ju spåret sist, eller hur. Och det är samma bredd både bak och fram så sålänge man kör rakt fram så visar man endå åt vilket håll man kör, om man följer den teorin.

PDT_Armataz_02_03.gif

 

Körde ju själv BV 208 i lumpen, när man inte körde TGB30 med stabshytt.

 

PDT_Armataz_02_11.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Kalkyl,

 

Prova en heldag på GK:s i Ullared tillsammans med en klase köpgalna kä, jag menar kvinnor. Det finns inte nåt effektivare sätt att ta död på sej själv.

 

MVH//ROB
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...