Gå till innehåll

Intressekoll på Islandsresa 2010


Gäst Daniel.L

Rekommendera Poster

Gäst Daniel Karlsson

Hej på er Islandsresenärer. Skulle vilja anmäla intresse för mig och min flickvän + bil till resan, Det passar oss utmärkt då island verkligen ligger på topp på vår önskelista.

 

Riktigt bra initiativ!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel Karlsson

Finns det plats för fler till Island? Guldringen såg riktigt trevligt ut.. Är det någon som har kontakt med någon Offroadklubb på Island så att man kan få lite hjälp men guidening och kanske möta några hardcore Islandsoffroaders? Det vore ju tråkigt om vägarna är alltför bra och det är som sagt förbjudet att åka utanför så det gäller att ta "rätt/fel" väg... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

Plats finns det säkert om vi alla bokar biljett så fort som möjligt i oktober.

 

Hörde lite med en Islands resenär att båten kan vara helt full proppad runt sommaren så det är viktigt att ha bestämt sig i god tid annars riskerar man att missa en plats.

 

Efter lite funderingar så är det mer lämpligt med 3 veckor på island istället för dom 2 första som nämnts tidigare, detta är för att kunna få se mer av island då en ny resa dit i alla fall för oss kan dröja 10-15 år tills nästa gång.

 

Dock kan medresenärer som inte vill eller kan vara kvar den sista veckan åka med en tidigare färja hem igen.

 

En guidad tur på glaciären tror jag det gå att få tag på om ingen annan av våra resekamrater har kontakt med någon klubb.

 

Vi har en hel del att diskutera så ni som är intresserande posta på med frågor/funderingar m.m

 

 
Daniel.L2009-08-03 10:18:51
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Bollebygdarn

Hej Daniel:

Plats finns nog, ännu, på färjan alltså, om vi nu bokar i Oktober!

Vi blir nog en brokig skara Volvo-freeks som har det gemensamt att vi "tjatar" på denna sida, förutom att vi har bilar som tar sig fram förståss!

Jag gissar att om vi nu blir 10-20 bilar så kommer det att finnas massor av olika viljor och idéer om vad och var vi skall åka, men jag tycker personligen att vi börjar i rätt ända=bokar biljett och då har vi ju en föreslagen vecka som vi kör på om ingen kommer med"motbud", efter det så är det ju gott om tid att planera resan i detalj, sen får man se hur det kommer att funka med all viljorPDT_Armataz_02_03.gif

/Kjell

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

Här är en annan länk till smyril line färjan där det står lite mer om vad som finns ombord m.m

 

Några exempel 

 

Trådlöst internet finns fast kostar 30 euro för 2 dygn.

Arkad spelmaskiner och andra spel finns ombord (det är nog liknande som på danmarks färjan).

Taxfree shop finns, dock är det DKK som gäller på båten.

2 olika resturanger.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Gäst Bollebygdarn

Tidtabellen för färjan 2010 är klar nu men prislistan dröjer lite till

 

Bra, gott om tid på lördag att ta sig genom den korta biten i Danmark verkar det som, då färjan går 18:00 från Danmark, Stena Line har ju många övergångar per dag från Göteborg

Bara vänta på att dom släpper priserna, sen är det dax att boka, för dom som vill med till 100%

/Kjell 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Härligt PDT_Armataz_02_02.gif ser ut som det blir att svika valpen PDT_Armataz_02_20.gif och åka Jeeep i stället, måste ju tänka lite på både mej och min valp vi är ju inte 100% någon av oss , Å för ryggen så är det nog bäst att åka i Jeepen samt för reservdels tillgången ligger fördelarna även dem på Jeepen.

Nåja här hemma är det då klart att vi skall med, Så vi väntar med spänning på prislistan vi med.

Det ända som kan ställa till det är om vi lyckas få en knodd lagom till resan, men risken är väl inte allt för stor PDT_Armataz_02_38.gif

Sen vart vi får förvara ungdommarna ja det får bli en senare fråga PDT_Armataz_02_23.gif

Stena Line skriver du, jag ser att det nog är både närmast att åka från Göteborg och över och säkert billigare än att hjula ner till Varberg och kör upp igen, vi har ju bara 25 mil till götet å ca 3 timmars körning,

Och sedan ca 15 mil Frederikshavn till Hanstholm havn skall tydligen ta runt 2 tim 10 min

Skall bli jäkligt kul i alla fall, har velat åka till Island i många år nu PDT_Armataz_02_39.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Bollebygdarn
Härligt PDT_Armataz_02_02.gif ser ut som det blir att svika valpen PDT_Armataz_02_20.gif och åka Jeeep i stället' date=' måste ju tänka lite på både mej och min valp vi är ju inte 100% någon av oss , Å för ryggen så är det nog bäst att åka i Jeepen samt för reservdels tillgången ligger fördelarna även dem på Jeepen.

Nåja här hemma är det då klart att vi skall med, Så vi väntar med spänning på prislistan vi med.

Det ända som kan ställa till det är om vi lyckas få en knodd lagom till resan, men risken är väl inte allt för stor [img']smileys/PDT_Armataz_02_38.gif[/img]

Sen vart vi får förvara ungdommarna ja det får bli en senare fråga PDT_Armataz_02_23.gif

Stena Line skriver du, jag ser att det nog är både närmast att åka från Göteborg och över och säkert billigare än att hjula ner till Varberg och kör upp igen, vi har ju bara 25 mil till götet å ca 3 timmars körning,

Och sedan ca 15 mil Frederikshavn till Hanstholm havn skall tydligen ta runt 2 tim 10 min

Skall bli jäkligt kul i alla fall, har velat åka till Island i många år nu PDT_Armataz_02_39.gif

Ja, Island verkar locka många!

Båten från götet till Fredikshavn tar 3,5timmar(om man inte väljer den snabbare expresscatamaranen som är klart dyrare) avgångarna är många tycker jag, den första runt 8 på morgonen, men det gäller väll även där att vara ute i god tid då det är mitt under semesterperioden)

/Kjell 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja en start hemma runt 8 snåret, och försöka komma på en färja från götet runt 11 så har man gott om tid att rulla de 15 milen til Hanstholm och borde vara i god tid för incheckning och köra bilen på båten till Island.

det är kanske lika bra att boka färjan från götet i förväg också så man är garenterad plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blev också lite småsugen nu...

 

Vad kommer ni ha för bilar? Antar att de flesta kör Volvo c30x eller?

 

Har TGB 40 eller Toyota Hilux att välja på. Känns lite som den ena är för klumpig och den andra för ömtålig PDT_Armataz_02_14.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L

Min familj och Kjells familj kommer med våra 131'or

Daniel och Therese kör sin fina 1314 camper

 

 

En Hilux fungerar förmodligen till 90% av resan. Det går även att hyra en Landrover på plats om man vill.

Vore coolt att ha med sig en TGB 40 men det är lite overkill på en sådan här resa.

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Bollebygdarn

Japp, då finns även priserna på plats och enligt min räknesticka blir det för oss 26895kr inkl allt, om jag räknat rätt!

Billigare blir nog inte genomförbart då det inte är så lockande att bo under bilarna i dom sk.couchetterna , så i vårat fall blir 3 vuxna/tgb-13 och insideshytt, utsides vore trevligare, men det blir ytterligare 3960kr, då är man isf uppe i 30855kr, tål att fundera på!

/Kjell
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

Som sagt så har prislistan för 2010 släppts nu

 

 

Blå pris gäller  26 juni - 20 augusti 2010

 

Enkelresa
(inkl couchette)

Tórshavn-Seyðisfjörður
eller omvänt

Hanstholm-Tórshavn 
eller omvänt

Hanstholm-Seyðisfjörður
eller omvänt

Vuxen

420

720

1040

Barn 5-12 år

210

360

525

Barn 0-4 år

0

0

0

 

Hyttillägg per hytt

Tórshavn-Seyðisfjörður
eller omvänt

Hanstholm-Tórshavn 
eller omvänt

Hanstholm-Seyðisfjörður
eller omvänt

4-bädds insides B4 (1)

2280

2280

3300

4-bädds  utsides (1) A4

3630

3630

5280

2-bädds insides (2) B2L

2905

2905

4200

2-bädds utsides A2L (2)

5130

5130

7425

2-bädds utsides A2

3480

3480

5040

lyxhytt DLX

6835

6835

9900

suite SUI

12810

12810

18565

Del i hytt - OBS! Barn ej fyllda 4 år får EJ resa i delad hytt
Singelhytt går endast att få i A2 hytt

Bädd i B4/B3

570

570

825

(1) minimum 3 personer i hytten
(2) ej våningssäng

 


Enkelresa
 

Tórshavn-Seyðisfjörður
eller omvänt

Hanstholm-Tórshavn 
eller omvänt

Hanstholm-Seyðisfjörður
eller omvänt

Personbil*

1190

2335

3910

MC/Cykel

950

1390

1965

*) Med bil förstås här en personbil med maxhöjd 1,90m och maxlängd 5,00m samt maxbredd 2,00m

höjdtillägg
+1,90m (max 3,50m)
och/eller
breddtillägg
+2.00m

700

1030

1485

Höjdtillägg / breddtillägg utgår per fordon. Endast ett tillägg för högre och/eller bredare fordon

Längdtillägg per m
upp till max 15m

550

810

1180

Längdtillägg utgår per påbörjad meter utöver den längd som ingår i grundpriset (5,00m)
Längdtillägget för en fordonskombination (bil+husvagn) räknas på den del som överstiger 5,00m

 

vad vi kan se så kostar det för 2 personer och en 13:on bil med en 2manna hytt ca 21400kr.

 

Men om ett annat par åker med som vill dela på en 4manna hytt kommer det kosta ca 16300 för 2 personer.

 

För våran del så vill vi gärna dela hytt med en eller två personer för att dra ner resekostnaden 

 

Ni som är intresserade att följa med oss får ta en funderare och ha bestämt er innan denna månadens slut, sen så ska biljetterna bokas.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

Hur går det för er alla som visat intresse?  för att försökra sig om en biljet så är det hög tid att boka in sig

 

Jag och sambon söker en eller två prsoner att dela på en 4manna hytt med, för att dra ner boende kostnaden tur och retur på färjan

 

med delad hytt kommer det att kosta ca 18300kr med en 13bil och 2 personer tur/retur istället för ca 23000kr om man har en egen hytt.

 

Detta är ju om man nu inte vill ligga i couchett som ingår i standardpriset med bil och 2 personer.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

På grund av tidpunkten av resan så kan Veronica inte följa med, Ungdommarna börjar ju skolan och att vara hemmifrån då när de skall upp i gymnasium mm funkar inte då de resande kommer hem samma dag som skolan börjar PDT_Armataz_02_21.gif

Men om det är någon som har plats över i en bil och behöver en med betalande passagerare eller kan tänka sej dela resan och rese kostnaderna med mej och någon av mina bilar. så hör gärna av er för jag är jäkligt sugen att följa med,

Detta är väl en av väldigt få möjligheter man får att göra en sådan här resa till och på island, PDT_Armataz_02_30.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Gäst Daniel Karlsson

Kanske verkar lite tappad bakom 11:an här men exakt vilka datum ska man boka biljetter för? Undrar både dit och hem så att man inte behöver boka fel och åka ensam. :) Hur många har redan bokat, är det någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

Vi har inte bokat någonting än utan nästa söndag så kommer bollebygdarn, fredrik och jag med respektive medresenärer träffas för att gå igenom resplanen och sätta ett exakt datum för resan.

 

Trodde ingen mer ville följa med då intresset i tråden är rätt lågt men det är inte för sent än att hänga med oss.

 

Än så länge är vi 3 bilar som ska åka med, sen efter nästa vecka kommer vi att boka biljeterna.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade gjärna åkt med men saknar medel just nu. Önskar er lycka till - Island är häftigt! Några tips på vägen:

 

När hastigheten sänks på vägen, tex när du kommer in i ett samhälle, är det inga konstigheter med hastighetsskyltarna, åker du på 70-väg kommer det en 50-skylt. Om däremot du åker på en 70-väg och hastigheten höjs markeras detta med en överstruken 70-skylt. Min tolkning var att jaha, nu får man köra i den höga hastigheten, bäst jag kör lika fort som alla andra i sådär 100 km/h. Helt fel! Den höga hastigheten är 90 km/h. Jag hade tur och kom lindrigt undan, förmodligen eftersom det var brandväsendets bil. Polisernas sista ord var "You drive carefully now or we put you i jail ore something, goodbye!"

 

Med era bilar kanske ni inte kör 100 km/h men iallafall. Ett annat tips: på mer oländiga vägar ser man ibland skyltar där det står VARUD eller något liknande, det betyder FARA. En bro med VARUD-skylt bör man ta sig en extra titt på innan man kör över.

 

I all välmening

Kjell
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...