Gäst Lasse Postad 22 Juli , 2009 Rapport Share Postad 22 Juli , 2009 Hej! Jag har några funderingar... Jag har efter många år "blivit" ungkarl igen, och håller därför på att se över mina kostnader! En springande utgift, är skatten på min dieselbil (Rover 620 SDi -96) som är 5.511:- / år. Därför funderar jag på att bli "Skattesmitare" och lastbilsregistrera bilen. Men vad gäller idag? Jag har aldrig gjort denna typ av omregistrering... En kompis berättade att man höjt skatten på lastbilsregistrerade personbilar med 45% förra året. Samma kille sa att man inte kan bygga lastförskjutningsskyddet själv, utan det skulle vara "typat/godkänt"... Det var något "tjosan" med längden på lastytan också, sa han! Här på forumet finns mycket kunskap vet jag, finns det även om detta? - Hoppas att någon kan berätta, för en novis vad som gäller! Tack på förhand /Lasse Lasse2009-07-22 18:45:57 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst JDW Postad 22 Juli , 2009 Rapport Share Postad 22 Juli , 2009 hdet skall vara ett "lastutrymme" om min 170 cm, det skall också finnas lastöglor för förankring samt ett hållbat lastförskjutninsskydd mot framstolarna /passagerarstolarna (om de får plats, de får inte vara i lastutrymmet). skyddet skall verifieras med ett intyg, som du kan författa själv bara det innehåller beräkningar att det håller... Men det behöver inte vara typat o "fabriksgjort". Att få igenom det på en cup'e e nog lite knivig..... "Det här gör du bara för skattens skulll!" sa SBP'aren när grannfrun var inne med sin Grand Voyager... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Hassefan is back Postad 22 Juli , 2009 Rapport Share Postad 22 Juli , 2009 Jag har byggt lastgaller och besiktigat en MB 320 diesel V8:a som har 140 cm i lastutrymme.........Det var inga problem där inte "bygger lastgaller på jobb då o då" Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Lasse Postad 23 Juli , 2009 Rapport Share Postad 23 Juli , 2009 Tack för svaren så här långt! - Inga problem alltså. Är det mer jag ska tänka på, och är det "värt" att tappa baksätet = Skatten idag? Har ingen aning om vad "nya" skatten skulle blir? Kan man kolla det på något sätt? /Lasse Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 23 Juli , 2009 Rapport Share Postad 23 Juli , 2009 Det borde gå via transportstyrelsens hemsida tycker jag. Åtminstone borde du kunna få till en ungefärlig uppgift. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 23 Juli , 2009 Rapport Share Postad 23 Juli , 2009 Jag hittade en fordonsskattetabell här. Den gäller altså fordon där skatten beräknas efter vikt som din gör Lasse. Övrig källa: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordonsskatt/Hur-bestams-skattens-storlek/ För en personbil beräknas fordonsskatten på tjänstevikten: 1401-1500kg ger 5511:- per år För en lätt lastbil beräknas skatten på totalvikten: Om vi bara för sakens skull leker med tanken att du har en totalvikt mellan 2201 och 2300kg ger det en årlig skatt på 3585:- mvh Åke Ake642009-07-23 19:13:51 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Nalle Postad 23 Juli , 2009 Rapport Share Postad 23 Juli , 2009 Kravet på lastförskjutningsgaller är borttaget numera,så det behöver du inte tänka på... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Hassefan is back Postad 23 Juli , 2009 Rapport Share Postad 23 Juli , 2009 Vid regningen ska det sitta i sen kan du skita på det Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst eile Postad 23 Juli , 2009 Rapport Share Postad 23 Juli , 2009 lb besiktning 180 spänn dyrare varje år och 90 spänn dyrare för 2'or. långt tidigare krävdes även att trafiksäkerhetsväst fanns med i fordonet vid regningen och när polisen stannade och ville kolla lb regningen. Såg att det nu ändå krävs vid utlandskörning i vissa länder även på personbilsregade fordon. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Lasse Postad 26 Juli , 2009 Rapport Share Postad 26 Juli , 2009 Tack för svaren! Men nu blir jag osäker... Nalle skriver: Kravet på lastförskjutningsgaller är borttaget numera, så det behöver du inte tänka på... Hasse skriver: Vid regningen ska det sitta... = Det skall vara ett galler vid regningen, sedan behöver jag det inte! - Är det så det är menat? Ha en fin söndag /Lasse Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst JDW Postad 26 Juli , 2009 Rapport Share Postad 26 Juli , 2009 Tack för svaren! Men nu blir jag osäker... Nalle skriver: Kravet på lastförskjutningsgaller är borttaget numera' date=' så det behöver du inte tänka på... [b']Hasse skriver:[/b] Vid regningen ska det sitta... = Det skall vara ett galler vid regningen, sedan behöver jag det inte! - Är det så det är menat? Ha en fin söndag /Lasse Om kravet är borta vet jag inte (men står säkert på trp styrelsens hemsida), men skall det sitta vid reg bes skall det sitta vid ord besiktning samt en flygande av farbror blå åxå.... Kravet på väst i lastbilar (liksom personbilar i vissa länder) är väl kvar även det? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Lasse Postad 26 Juli , 2009 Rapport Share Postad 26 Juli , 2009 Hej igen! Nu har jag försökt hitta svar på frågorna, på Transportstyrelsen hemsida fann jag inte några svar! Däremot fann jag en PDF från Sveriges Åkeriföretag där punkt 4.3.2 tar upp vad som gäller/gällde? vid lb-regning! http://www.akeri.se/files/bilder/sa/skrifter_om_utrustning_f__r_s__kring_av_last.pdf Nu var inte skrivelsen från igår, men väl från 1978... På bilprovningen webbsajt + Vägverket fanns inte heller så matnyttig info. *Skumt* Trevlig söndag /Lasse Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst JDW Postad 26 Juli , 2009 Rapport Share Postad 26 Juli , 2009 tja, där står det allt, skulle vara mycket konstigt om det inte är gällande version som står på den sidan. 4.3.2 Lastförskjutningsskydd i personbil Gäller inte fordonskategori A. 4.3.2.1 Bagageutrymme beläget bakom passagerarutrymme skall framtill begränsas av lastförskjutningsskydd. 4.3.2.2 Ar bagageutrymmet beläget inom passagerarutrymmet, såsom i regel är fallet i frågaom personbil av kombiutförande, skall lastförskjutningsskyddet nå minst 0,25 m över lastplanets nivå. Lastförskjutningsskyddet skall dessutom vara så högt att det når en höjd av minst 0,4 m över förarsätets R-punkt, mätt över belastad sittdyna och med tredimensionellt mätdon enligt SAE J 826 b, eller 0,5 m över obelastad sittdyna på sätet närmast framför lastförskjutningsskyddet. I det sistnämnda alternativet skall mätning ske vid sittdynans bakkant, omedelbart framför ryggstödet, i sätets centruminje. 4.3.2.3 Lastförskjutningsskyddet skall i andra fall än som avses i 4.3.2.2 nå upp till bagage utrymmets övre begränsningsyta. 4.3.2.4 I personbil av kombiutförande, dvs i vilken baksätena kan fällas ned eller lätt tas bort för att öka bagageutrymmets storlek, krävs två lastförskjutningsskydd, ett omedelbart bakom förarsätet och ett bakom det bakersta sätet och framför bagageutrymmet. Det bakersta lastförskjutningsskyddet skall finnas även om sittplats kan anordnas i bagage utrymmet (reservsäte). Skydden kan utgöras av framförvarande ryggstöd, förutsatt att hållfasthetskraven i 4.3.2.6 uppfylls. 4.3.2.5 Lastförskjutningsskydd behövs inte om bilen är så inredd att skyddet uppenbarligen inte är till någon nytta. Som exempel kan nämnas bil med bostadsinredning. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst valplinus Postad 26 Juli , 2009 Rapport Share Postad 26 Juli , 2009 http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic.php?t=15274 här har det diskuterats lastgaller Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Lasse Postad 27 Juli , 2009 Rapport Share Postad 27 Juli , 2009 Spännande läsning på 4x4 forumet! TS Nationella särkrav utgår den 29 april 2009. */ - Å banne mig, där står också: "Krav på lastsäkringsutrustning utgår"! Tack för länken /Lasse */ = http://www.bilprovningen.se/Externt/bpnews.nsf/CAD406AE8E2A5166C125759A00302DAA/$file/TS_sarkrav_utgar.pdfLasse2009-07-27 04:45:24 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 27 Juli , 2009 Rapport Share Postad 27 Juli , 2009 - Å banne mig' date=' där står också: "Krav på lastsäkringsutrustning utgår"! [/quote'] Jo så står det men vad innefattas i lastsäkringsutrustning. Det kan ju betyda allt från fast utrustning som lastförskjutningsskydd och krokar/öglor till lös utrustning som spännband. Eller? Edit: Skulle kanske läst tråden på 4x4 sweden först. Det gäller tydligen allting. Ake642009-07-27 08:55:19 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Lasse Postad 27 Juli , 2009 Rapport Share Postad 27 Juli , 2009 Hej Åke och alla andra! Exakt, det var ju några som ring SBP och kollat upp detta, bla. lastförskjutningsskydd. Nu kan ju skyddet vara bra att ha helt säkerhetsmässigt och så, men som i mitt fall *Nopp*, det är bara att lyfta på hatten! Hare Gôtt /Lasse Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Lasse Postad 27 Juli , 2009 Rapport Share Postad 27 Juli , 2009 Upp som en sol, ner som en pannkaka... - Vilken story detta blir... Ringde själv till SBP och deras tekniska support för att verifiera allt som framkommit. Det blev inget bra samtal! Enligt mannen på supporten, måste bilen vara av kombityp för att kunna registreras som lätt lastbil. Jag sa att det rullar många sedanmodeller som lätta lastbilar! - Det stämmer svarar han lite svajigt, regeln att det skall vara en kombi, togs enligt honom i bruk 2004. Har försökt Googla om detta, men har inte hittat något relevant som skulle bekräfta det han sa... - Undrar hur det förhåller sig? Man blir snurrig av alla turer fram och tillbaka. /Lasse Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Bruce Postad 27 Juli , 2009 Rapport Share Postad 27 Juli , 2009 Det går inte längre att lastbilsregga bil med personkaross vet av egen erfarenhet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst eile Postad 27 Juli , 2009 Rapport Share Postad 27 Juli , 2009 ett flertal diesel sedaner rullar här nere minsta lilla lb dieseln jag sett är liten peugot 205, hur man når lastutrymmet i den utan bakdörrar är ett mysterium men galler sitter där ev fick han väl lilla skuffluckan godkänd som lastutrymme. tycker nog du bör tänka på andrahandsvärdet och ev problem att rega tillbaka bilen om du vill ha mer än en passagerare. sälj den köp istället en dieselvalp de går att enkelt rega som lb för personbefodran och då får folk sitta i lastutrymmet sen blir de skattebefriad om de redan inte är det. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Lasse Postad 27 Juli , 2009 Rapport Share Postad 27 Juli , 2009 Tack för svaren igen! Håller med dig Eile, sälja och köpa något annat. - Det värsta är att jag är så förtjust i bilen, men betala 5 511:- i skatt per år är oförsvarbart! Jag vågar inte skriva hur lite jag kör, men 1 000 mil är jättelångt, om jag säger så. Så om man av några anses vara "skattesmitare" när man reggar om bilen, så är staten ockrare, som klämmer av en så mycket stålar för ingenting... - Visst, valet är fritt, man behöver inte köra diesel. Hare gôtt /Lasse, med diesel i blodet Edit: Har inte läst något negativt här, men på andra forum när jag Googlat info. om vad som gäller! Lasse2009-07-27 20:33:17 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.