Gå till innehåll

Söker klocka för instrumentpanel


Gäst Rookien

Rekommendera Poster

Gäst Rookien

Kan någon tipsa om var man hittar en klocka för 52mm instrumenthål?

 

Jag vill ha en i min C202 och antingen om det finns nya eller om någon kan tipsa om det finns

någon bil som har en rund 52mm klocka så kan jag leta på skroten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L
Kan någon tipsa om var man hittar en klocka för 52mm instrumenthål?

 

Jag vill ha en i min C202 och antingen om det finns nya eller om någon kan tipsa om det finns

någon bil som har en rund 52mm klocka så kan jag leta på skroten.

Volvo 240 kunde man ha en rund analog klocka vid sidan om kombi instrumentet, typ dom som har/hade en stor varvräknare, GLT,GLE eller någonting i den stilen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Rookien
digitalklocka kanske inte duger men finns på biltema

 

Kanske duger, ska kolla. Hittade inte den när jag letade på deras sida i morse.

 

Var på skroten och spanade och hittade en riktigt ful från Volvo 340, rund och med orange siffror.

 

Det var riktigt roligt att gå på skroten och leta efter delar, det har jag nog inte gjort på nästan 20 år då jag höll på med PV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Har Biltema slutat med analoga instrument? Dom hade ju en hel serie med old-timer instrument för fordon förut. Och Uffe köpte en 52 mm:s varvrälnare för montering i ett litet hus stående på en fot som skruvades fast på lämpligt ställe! Och det var inte ett år sen.

 

Att gå på en skrot och insupa atmosfär är ett nöje bara riktiga män kan se tjusningen med! Åker hellre till Store Mosse och tittar på den gamla bilkyrkogården än åker till Ullared.

 

 

MVH//ROB
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Rookien

Vet inte var Store Mosse ligger, men det finns en fin skrot på gränsen mellan Sverige och Norge.

Stället heter Båstnäs och var faktiskt med i Hundra höjdare eller vad det hette för några år sedan.

 

Biltema har massor av analoga instrument, men jag hittade ingen klocka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stora mosse i Småland (?) o Båstnäs i Töcksfors, finns fotoböcker från båda ställena, riktigt vackra bilder. Har ingen själv men FOTO har haft reportage.

 

Kund i Båstnäs när det var en "vanlig" skrot (typ 30 - 40 år sedan) "titta en navkapsel till T-ford, den sista biten jag saknar till min bil!!!!, vad kostar den?"

Ägare: "500kr"

Kund "det var dyrt"

Ägaren tar tag i navkapseln o svingar iväg den i all bråte "du, vi hade ingen här heller.."

 

Sensmoral att värdet på en skrotbit finns när säljare o kund är överens...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Rättning! Jag mindes helt fel! Det jag menade var Kyrkö Mosse och inget annat. Det var ju ett tag sen man var där. 

 

En bild får ge en fingervisning om läget.

 

Skrot1.JPG

 

MVH//ROB
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jaeger har jag för mig hade 52 mm på många instument minns jag rätt var volvos sport instrument gjorda av jaeger

 

 

men om det är en ungare är det väl bättre med något stilenligt från öststaterna jag hade valt något från denna bil.  http://www.vaz-lada.se/2106.htm
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Rookien
Stora mosse i Småland (?) o Båstnäs i Töcksfors' date=' finns fotoböcker från båda ställena, riktigt vackra bilder. Har ingen själv men FOTO har haft reportage.

 

Kund i Båstnäs när det var en "vanlig" skrot (typ 30 - 40 år sedan) "titta en navkapsel till T-ford, den sista biten jag saknar till min bil!!!!, vad kostar den?"

Ägare: "500kr"

Kund "det var dyrt"

Ägaren tar tag i navkapseln o svingar iväg den i all bråte "du, vi hade ingen här heller.."

 

Sensmoral att värdet på en skrotbit finns när säljare o kund är överens...
[/quote']

 

Jodu, dom kunde ta betalt bröderna som ägde skroten. Jag har köpte lite PV delar av dom för omkring 20 år sedan. Dom var väl vana att kunna ta hutlöst betalt av norrmännen på efterkrigstiden.

Sen ville dom väl helst inte ha något folk där så att dom kunde sköta sin "Sibborator" ifred.

 

Hörde att man kunde få delarna riktigt billigt om man hade med sig en flaska "finsprit"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Rookien
jaeger har jag för mig hade 52 mm på många instument minns jag rätt var volvos sport instrument gjorda av jaeger

 

 

men om det är en ungare är det väl bättre med något stilenligt från öststaterna jag hade valt något från denna bil.  http://www.vaz-lada.se/2106.htm

 

Vilken fin rund klocka den har! PDT_Armataz_02_43.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ake64

Näjmen titta! En sån har jag faktiskt kört en gång i tiden. Lite otäck ver den för den svängde inte tillbaka som andra bilar gör när man "släpper" ratten efter en kurva utan man fick styra tillbaka, men det vande man sig vid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Johan

Ullared åker man för att handla billiga sprej färger som matt svart som man använder till det mesta. Rostlösare, startgas, underredsmassa, hålrums sprej, kapskivor och lite till.  Var där förra veckan. Det blev lite kläder också, strumpor och någon tröja.  Mvh Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Rookien

Vad synd att Biltema inte har alla instrument samlade på samma ställe. Hittade den här nu och den kommer jag att köpa så nu har jag köpt elektronikprylar i onödan.

 

Har fortfarande inte hittat den digitala klockan, kan man få en länk?

Rookien2009-07-31 09:32:44

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

En fundering- Är inte namnet felvisande på dessa mätare? För som namnet anger så ska det väl vara MÄTAREN som är digital? Sanningen är väl att själva mätaren är väl uppbyggd som dom gamla vanliga mätarna- fast med den skillnaden att mätresultatet visas med en digital displäj. Eller är jag ute och cyklar nu igen?

 

MVH//ROB
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Rookien

Nja, du har nog rätt skulle jag väl säga - signalen är ju analog från Lambdasonden om det var den du menade.

 

Det blev ingen sådan mätare som jag skrev här ovan för dom var slut. Köpte en amperemeter för 40 kr istället och bygger in mina komponenter i den. Nu skulle jag behöva en bit tonat plexiglas ca 50x50x10 mm. Var kan man hitta sådana små bitar? Glasmästare eller vem har det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst TommyS
Vad synd att Biltema inte har alla instrument samlade på samma ställe. Hittade den här nu och den kommer jag att köpa så nu har jag köpt elektronikprylar i onödan.

 

Har fortfarande inte hittat den digitala klockan' date=' kan man få en länk?

[/quote']

 

Den där mätaren hade jag missat!

Då är det ju färdigt och inte så farligt dyr heller.

Det är ju bara att hoppas att dom får in nya.

 

/T
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Rookien
Vad betyder 20' date='0-10,0%?

[/quote']

Det kan vara mätområdet för syrehalt i avgasen, (lambdavärdet)

 

Antar det, men alla andra beskrivningar talar bara om Lambdavärde 0.85-1.0 eller något sådant.

Får se om jag kan få till ett egentillverkat tillräckligt snyggt, annars blir det Biltemas.

 

Tillbaks till huvudämnet - någon som vet var jag kan få tag i en klocka?

 

Biltema har inte längre, var där och frågade idag.

Kanske ska fråga efter en Lada klocka på Bildelsbasen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...