Gå till innehåll

Vilka andra motorer får plats?


Gäst Teddan

Rekommendera Poster

Vilka andra motorer får plats i en valp med inga eller lite utbyggnad av motor utrymmet?

Om man ska uppgradera från en B20 till nåt med mer hästkrafter och lägre frukbrukning vad ska man köra då?

B21 med turbo kanske? Eller en B230? Andra tips?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En 60 år gammal konstruktion byggd för att transportera knappt ett ton i terrängen, som har en aerodynamik som en mindre villa och jättedäck är inte rätt bil om du vill ha en bränslesnål bil. Det går säkert att kapa nån deciliter eller två om du har tre kilo luft i däcken, frihjulsnav och marshar 60 kmh. Hur mycket du än byter motor så kräver bilen en viss energi för att komma framåt. Så är det bara. Och sätter du i en B21 T så får du bra effekt- som du sen kommer att använda därefter också. Då kommer den dra ÄNNU mer bensin. Och som bekant är bensin dyrt.

 

Jag och fler med mej prioriterar terrängegenskaperna hos våra fordon- och accepterar att dom vill ha en viss mängd bensin för att tillfredställa vårat intresse för terrängkörning. Ska man ha dom som bruksfordon och köra med dagligen får man se till andra faktorer också, som: miljövänlighet? Krocksäkerhet? komfort? Ekonomi? Driftsäkerhet? Tillgång till reservdelar och säkert mer än då. Blir inte många rattar där om TRAFIKMAGASINET fått bestämma.

 

Då finns det andra fordon som är mer lämpliga- hur häftigt det än är att åka VALP!

 

Vore jag dej, skulle jag göra som Eile- Diesel. 

 

MVH//ROB
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den billigste løsningen, er å la bilen stå PDT_Armataz_02_07.gif

Forbruk som en Nissan Micra vil du aldri få på en valp uansett hva du gjør, hvis ingen går bak og dytter da PDT_Armataz_02_03.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår att man inte kan få förbrukningen hur lågt som helst. Hade Valpen nere på 1,2 liter milen blandat innan renoveringen. Men kan man inte byta till en annan för att få mer effekt och kraft tex med liknande förbrukning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jeg vet ikke, var mest ment som tull fra min side PDT_Armataz_02_27.gif

Det er en dyr hobby vi har uansett hvordan vi snur og vender på det PDT_Armataz_02_13.gif

Og det er som Robban skriver "erodynamik som ett hus"...en tungrodd bil.

Har du en som går på 1.2 er du heldig....
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite justering på förgasarna och lite mer luft i däcken gör underverk det.

Justerade in mina förgasare och höjde trycket i däcken från 1,7 till 2,0.

Sänkte bränsleförbrukningen från 1,9 till 1,5 på direkten.

4 dl/mil mindre är en riktigt bra förbättring
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Teddan, 

 

Vad är det för fel på 1.2 l /milen? Ska vi hålla det här på en seriös nivå eller? 1.2 liter milen ska du vara nöjd med. Vill du åka billigare- köp en annan bil. Men har du pengar som gräs eller låter nån annan betala så ska du givetvis kosta på ett motorbyte för att kapa nån liten droppe till på bensinförbrukningen. Ett motorbyte kostar minst 10.000 kronor, och det är 800 liter bensin. och sänker du bensinförbrukningen med en deciliter per mil så kommer du tjäna en krona per mil- när du har kört 8000 mil vill säga.

 

Helt ärligt. Jag ber om ursäkt att jag svarade. Du och jag Teddan, vi har helt olika värderingar av vårat val av fordon. Jag gillar Valpen för dess kompromisslöshet och terrängegenskaper, varför du gillar den vet jag faktiskt inte? Men helt klart är att inte är det på samma grunder som mej.

 

MVH//ROB
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mätte min några gånger när vi sträckade genom europa, mycket autobahn visserligen kom ner runt 1,4-1,5 men detta var bensinaren. 

Första dieseln en 2,1 liter turbo låg precis över litern vid blandad körning, nuvarande diesel 2,5 liters går klart under litern, men så ska den inte dra mer än 0,6 i personbilsversionen. 

 

Funderar du på diesel och ska åka billigt och ändå kunna åka undan måste du ha plats för både turbo och intercooler och välj största möjliga volym.

Tycker först du ska prova en dieselvalp innan du börjar tänka på motorbyten.

Är du på chaparall mötet finns nog möjlighet att prova min men bara utanför körområdet.

Kommer vara där med ungar bara slå en signal.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mer hästkrafter och lägre frukbrukning......

 

Det är den svåraste nöten att knäcka. Inte ens med hammare å spik går det att ändra på kravet av energi för att flytta på en valp. Här sitter man å gnäller över att de e dyrt att åka Valp... När åkarna gnäller på att de drar ca 4.5 lit/mil med lastbilen när den väger 60ton. Mot valpens ca 2 ton.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antingen gör man som båtfolket innan drivmedelbyte, jämför driftkostnaderna och gångtid mot ombyggnadskostnaderna, eller gör man motorbyte bara för att det är roligt att skruva och testa sina ideer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En B30 får du i utan större problem,och bara ljudet från 6an är värt arbetet + att den blir hur stark som helst ju PDT_Armataz_02_02.gif.

Bränsleåtgången ligger väl aldrig under 2l milen men vad spelar det för roll med det soundetPDT_Armataz_02_11.gif.

Dessutom finns det ju mer bensin på macken PDT_Armataz_02_43.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En helt seriöst nivå är jag på. Men här får ni lite bakgrund:

Jag växt upp i USA med 2 betydligt äldre bröder som var bil intresserade och flyttade hemifrån långt innan jag kunde ta körkort så bilmek blev jag aldrig introducerade till. Min far hade intresset bara när han var yngre. Så min bil nivå var endast som ägare och inte mer. Jag kom till Sverige december '97 och min första olja bytet nånsin var när jag skaffade Valpen!

Varför har jag skaffat Valpen?

Först var det för att jag är yrkes fotograf och som hobby plåtar med STORA analoga bälgkameror. 
my_work02.jpg

Kameran väger 10,5 kg sen har jag kassetter i trä och stora tunga objektiv. När jag är ute som här i Lodalen i Norge så måste jag komma fram OCH kunna ladda om filmkassetter i totalt mörker. Valpen funkar bra som ni vet för att komma fram och for mig att mörklägga HT:n för att ha ett mobilt mörkrum! Även för mina vanliga uppdrag med tex. Scania är den kanon! Man får med sig all utrustning och man kan komma högt upp för dem höga kameravinklar.

Jag visste att bilen skulle nångång behöva totalrenoveras. Jag som har aldrig mekat med bilar tänkte att den är av enkelkonstruktion och skoj för en NYBÖRJARE. Sen att jag är en jänkare med ett HISTORISKT KULT SVENSKT MÄSTERVERK som är byggt som en "mindre villa med jättedäck" var en stor bonus för mig. PDT_Armataz_02_07.gif

Visst hade jag en heldel problem med första uppdraget i Norge men jag lärde mig hur mycket som helst!!! Bla. lärde jag mig hur det här forumet och alla här är helt ovärderliga! PDT_Armataz_02_02.gif Resan har ni här som inte har sett den: http://forum.terrangbil.net/forum_posts.asp?TID=1983&KW=&PID=22808&title=fotovalpens-maiden-voyage-the-whole-story#22808

Sen jag skaffade bilen så har det blivit en heldel terrängkörningar i Rimbo och jag fick mer en en "blodadtand". Jag fick en hel KÄFT FULL AV BLOD! Så SJÄLVKLART tänker jag på bilens terrängegenskaper nu när jag renoverar och bygger om bilen. Eftersom jag inte har mekat med bilar innan så funderar jag kanske lite fel. Som det här med förbrukningen... Själv så funderar jag lite så här ang. just det...

Moderna bilar också väger en heldel men dem kan få bättre förbrukning än vad valpen gör och därför min fundering, fast den är som en mindre villa på hjul, att den borde kunna komma under 1 liter milen...?

När det gäller projektet "Fotovalpen 2.0" så finns det olika anledningar till hela projektet.

1. Bilen ska renoveras. Jag är en sån som bara gör saker ordentligt och rätt från början!
2. Dottern som är 6 år ser Fotovalpen som vårt projekt och har sagt så här: "Pappa, lova mig att du lämnar bilen till mig en dem här papperna som du skriver (testamentet) när du dör!" Jo nu är jag 35 år gammal och bilen är nu 40. Om den ska lämnas till henne så ska den klara sig MINST 40 år till! Så ni förstår att jag tänker långsiktet.
3. Bilen har jag som firmabil och den har varit en kanon reklampelare för mig. Så kostnaderna drar jag ändå. Sen Hansen totalrenoverade min nuvarande B20 februari före året så har jag redan kört bilen 1600mil!
4. Bilen är den roligaste jag har ägt och kört.

Förstår ni min situation lite bättre nu?

Därför har jag skaffat allt jag kan i delar som är helt nytt. Ny varmzinkad ram, bladfjäderpaket samt hänke och dess bultar, drivknutar, drivaxlar, hel fram dörrarm halvdörrar, nya siddörrarm bak och tom en Radio valp HT ny i en trälåda! JP på JP Teknik i Danmark renoverar resten av karossen som borde vara klar under våren. Fotovalpen 2.0 blir då fabriks ny! Men med vissa uppgraderingar som en ev. ny motor typ och skivbroms... Skickmässigt så borde den hålla till Testamentet.

En stor investering? HELL YEAH och väl värt det tycker jag!

PWEW. Dax för en kall bärs. SKÅL!

 

Teddan2009-08-06 01:18:38

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du behöver mörkrum är det ju mycket lätt på en valp att göra egen HT och utan fönster och med ståhöjd.

när jag byggde den första gjordes det mycket enkelt. skruvade dit en bandjärn i orginalfästena. Ta vanliga profilrör kapa till dem till lagom tak höjd, vill du inte ha fyrkantigt skåp som på en ambulace valp så knäck dem lite. svetsa dit dem på fästena och några tvär slån. sen är det bara att klä med plåt. min första camper vägde inte mer än man själv lyfte den betydligt mindre än orginal HT och bygdes på en helg.  1mm plåt väger 8 kg per kvadrat. 

Kommer jag bygga ny camper vilket kan vara mycket troligt  blir det istället något framhjulsdrivet saab eller liknade och den kommer byggas helt i alu.

Har oxå samma problem hemma alla utom jag själv tycker 202 ska behållas, dottern har växt upp med den, frun och jag träffades med den och grabben drömmer om att en dag få börja meka med den.

 

Men ev tar en annan tidigare känd "valp jorden runt resenär" över den.   

 

ang valpens strömlinjeformning så är den inte värre än andra fyrkantiga lådor minibussar vans mm.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Teddan,

 

Då förstår jag dej bättre- men inte fullt ut. Den funkar bra för ditt ändamål, och då får du faktiskt acceptera att den vill ha drivmedel. Men jag står fast vid min rekomendation att skaffa en dieselmotor, gärna med T/I. Då får du bättre vrid och troligtvis bättre bränsleekonomi. För en gångs skull håller jag med Eile till 100%! Men ska du verkligen köra i terrängen med den sen?

 

MVH//ROB

 

Nu kollade jag med en kille på jobbet som håller på mycket med Volvomotorer, och han så inte några problem med att få ur mer vrid i en B18/20. Fick tipset att gå in på www.savarturbo.se och kola deras forum. Det finns ett aktivt gäng där som BARA håller på med just dom motorerna. Surfa runt där så lär du finna svar på det mesta. Och skulle du ändå inte hitta så kan du ju gå med i det forumet och fråga!

 

MVH//ROB
OBELIX2009-08-06 17:43:37
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som provat med en Nissan King Cab motor i en valp???? Den e ju både stark pålitlig och relativ kompakt. Samt att montera tex volvos 5 växlade låda. Nu förstår även jag dina funderingar angående drivmedelförbrukning...

 

 

 

PS: Mycke stilig kamera.... PDT_Armataz_02_10.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mitt första val till valpen var en nissan den tidiga dieselmotorn men motorenoveringsfirma här på byggden avråde pga av slagvolymen och det vrid jag var ute efter, annars håller jag nissans motorer mycket högt.

 

Teddan du kanske skulle skaffa två valpar en för lek i geggan och en för fotojobb,

 

Enkalst är väl att du skaffar dig en expriment ram, ett tips är 202 ram du får lättare igenom ökat motoreffekt i besiktningen andra 202 finns redan regade och bara att anväda deras dispanser. fd 51 lådan passar så du får 1.1 utväxling sen sätter du dit dina egna axlar och får en lagom utväxling för att åka landsväg utan att behöva varva mycket mer än 3000.  du tjänar nästan 15% i utväxling ungefär som växelsteget mellan 3 och 4. och för hög 1 är inga problem efterom fd 51 går bra att köra från låg till hög.

Skulle du bygga på sv valp med lilla fd lådan får du en bil som måste rusas för att komma upp i 60-70 en diesel som rusas är inte ekonomisk.

 

visst kostar det att åkte ca 10.000 mil innan jag skiftade till diesel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra idé med en extra bil. Jag har min gamla ram och en del delar så man skulle kunna leka med en annan motor osv. på den.

När det gäller den jag renoverar skulle jag kunna montera 202:ans lådor på min B20? Då får jag väl en bättre utväxling till och börja med?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vet inte om sv valpen har de gängade hålen i ramen på rätt ställe för fd 51 lådans balk.  enklast ta en 202 ram det blir mindre bes strul. bäst är så klart en drivlina med den kraftigare m45 tillsamman med fd51.

vet inte hur mycket lilla m lådan håller för men när man åkte volvo bytte jag ett antal ingående lager för att dessa rasade. hakar du dit en diesel och kanske 2-3 dubblar vridet mot vad du får ut ur en b18 kommer du få köra försiktigt för att delarna ska hålla.

 

vill du exprimentera så har jag en 202'a  som ska skrotas med frisk ram,  (motor-m45-fd51 sitter monterat och medföljer) ramen har bra papper (GFW 935) som tillåter 4 passagerare +förare samt 1300/1350 axeltryck samt 60kw DIN  (min är intagen på 56kwDIN)

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

vill du exprimentera så har jag en 202'a  som ska skrotas med frisk ram' date='  (motor-m45-fd51 sitter monterat och medföljer) ramen har bra papper (GFW 935) som tillåter 4 passagerare +förare samt 1300/1350 axeltryck samt 60kw DIN  (min är intagen på 56kwDIN)

 
[/quote']

Skrotas!? Räcker det för dig med en fin whisky? PDT_Armataz_02_02.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nix hinner inte med nöjen fått två ungar till (tvillingar) så jag har fullt upp hade tid funnits hade jag ju kunnat behålla min 202 diesel camper. sen får man faktiskt några kr på skroten även om det inte är mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrotas!? Räcker det för dig med en fin whisky? PDT_Armataz_02_02.gif

 

Har alltid uppskattat folk som jobbar så du plockar ren ramen jag sitter och dricker låter ju helt kanon.

Du får gärna ta med karossen.  axlar med fjädrar samt kardaner lägger du på en pall så de får följa med min camper 202'an för export. Skrot 202 är föresten den jag mejlade dig bilder på i höstas när du jagade ht dvs den som såldes på blocket för 10 lapp.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...