Gå till innehåll

Radioantenn


Gäst Protiwa

Rekommendera Poster

Gäst Protiwa

Jag har en radioantenn på min 11a. Den har M-nummer M1921-505010. Är det någon som vet eller har någon lista på antennens frekvensspann.

Jag skulle vilja sätta in en komradio i bilen och det skulle vara nice om man kunde använda antennen och slap sätta dit någon civil.

 

Kanske ska lägga till att antennen är 213cm.

 

m1921-505010.jpg
Protiwa2009-08-08 20:00:06
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst clas1113

Hej!

Antennen är enligt mina ( något trötta ) beräkningar avsedd för 67 Mhz.PDT_Armataz_02_15.gif

Det är ingen bredbands antenn.

Troligtvis en halvvågsantenn för just den frekvensen.

Montaget ser ut att vara en lokal miloverkstads montering.PDT_Armataz_02_12.gif

Har aldrig sett en sådan förutPDT_Armataz_02_08.gif

Det du kan göra är att leta reda på en stav som är 2,8 meter till ra 195.

Sen kapar du den på 2,64 meter och får en kvartsvågsantenn på 27 mhz.PDT_Armataz_02_02.gif

Mvh clas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Protiwa

Jag pratade med en amatörradiokille han var i 50 års åldern och hade pysslat med radio under värnplikten. Han sa att det var en 27 eller 29 mhz antenn, troligtvis 29 mhz.

 

Hur funkar det när man kör med komradio i bilen?

De fria kanalerna ligger ju mellan:

433.0750 och 434.7750 (LPD kanal 1-69)

444.6000 och 444.9750 (SRBR kanal 1-6)

446.00625 och 446.09375 (PMR kanal 1-8)

 

Kan man köra dessa på 27,29 eller 67 mhz antenn?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Hassefan is back

Det där är en luformotagar antenn och ska sitta vänster fram på bilen, där bak ska du ha hög antenn fästena med tillhörande antenner.. I övrigt så får du allt stoppa in en antenn till com-radion då du riskerar att bränna den om du labborerar med olika antenner

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Protiwa
Det där är en luformotagar antenn och ska sitta vänster fram på bilen' date=' där bak ska du ha hög antenn fästena med tillhörande antenner.. I övrigt så får du allt stoppa in en antenn till com-radion då du riskerar att bränna den om du labborerar med olika antenner[/quote']

 

Mistänkte att man blir tvungen att sätta dit någon civil antenn.

Ja, hög antenn fästena med tillhörande antenner skulle jag vilja ha på bilen! Det är så snyggt tycker jag.

Lite svåra att hitta bara tycker jag PDT_Armataz_02_06.gif

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst clas1113

Inte för att verka vara  nå`n messersmissssser men.Jag är själv radioamatörPDT_Armataz_02_01.gif

Tycker att du skall prata med en radioamatör som kan hjälpa dig att "anpassa" antennen.

Detta görs med en stående våg mätare som dom flesta amatörer har.PDT_Armataz_02_02.gif

Detta för att som talats om tidigare inte bränna radion.

Mvh Clas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk även på den totala höjden över mark (inklusiva antenngung o snärtar) passerar du en ledning/järnvägsövergång brinner mer än slutsteget på radion....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man böjer fram de två bakmonterade sprötantennerna och binder fast dom med äkta bindstreck i ksp-fästet eller nåt. Det ser väldigt tufft ut tycker jag. Har för mig att det är föreskrivet också i Instruktionsboken till 9033. Då blir det ju ännu bättre. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt reglementet så ska alla antenner fällas ner vid passage av ledningar som hänger mindre än 7 meter över marken.

Får tillägga att UK-antennerna minskar i höjd till 4,5 m när dom står i 45 grader bakåt.
Bajon12009-08-09 22:04:42
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Protiwa
Man böjer fram de två bakmonterade sprötantennerna och binder fast dom med äkta bindstreck i ksp-fästet eller nåt.

 

På radiobilarna finns det fästen som man binder antennerna i. De står då som i en båge över bilen.

Eller också så kan man fälla dom helt på taket som bilen till höger har. Att ha antennerna 45 grader bakåt som bilen till vänster har är riktigt coolt tycker jag.

 

tgb11_02.jpg

 

Bajon1 - Om fästena och antennerna börjar ta för mycket plats i garaget' date=' så hör av dig... [img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_43.gif[/img]
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...