Gäst Anders 303 Postad 26 December , 2006 Rapport Share Postad 26 December , 2006 Servo i en 303 Idag har servomontaget påbörjats i skogspaddan.se. Vi har kapat och plockat ned dn tidigare styrningen, vissa saker satt rätt bra. Så senare i veckan skall vi fortsätta med detta. Uppdatering följer. Nu finns det ingen återvändo då allt är kapat samt golvet är urkapat......... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 26 December , 2006 Rapport Share Postad 26 December , 2006 lycka till Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Anders 303 Postad 26 December , 2006 Rapport Share Postad 26 December , 2006 Tack det kan behövas.......... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst marcus! Postad 26 December , 2006 Rapport Share Postad 26 December , 2006 ska bli kul att se resultatet! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Anders 303 Postad 26 December , 2006 Rapport Share Postad 26 December , 2006 Kul att se resultat sa Bull.... Jag vill oxå se det hoppas att det blir bra.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 26 December , 2006 Rapport Share Postad 26 December , 2006 Det här är ett ämne jag ser fram mot utvecklingen i... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Andreas.E Postad 27 December , 2006 Rapport Share Postad 27 December , 2006 Helt enig... detta skall bli intressant at följa med på. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 27 December , 2006 Rapport Share Postad 27 December , 2006 gärna med lite foton så man får en inbilk i vad som behöver göras, det låter inte som något man snor i hop på en helg, skall hålla korpgluggarna på detta ämne då jag funderar lite själv, trevligt med fler som vill dela med sej av vad de gör med sin bil : Hasse Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst viktor Postad 6 Januari , 2007 Rapport Share Postad 6 Januari , 2007 Detta kommer nog bli en intressant tråd. Håller för närvarande på och bygger servokoppling i min c303, men nästa projekt blir servostyrning Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Anders 303 Postad 6 Januari , 2007 Rapport Share Postad 6 Januari , 2007 Liten snab uppdatering. Nu finns det styrning på bilen men servopump saknas. Det blev en servo från en gammal 164, det är för att de har längre axel från själva snäckan. Mycket mickel och trixa blev det. Bilder kan läggas upp senare, glömde kameran idag igen....... Styrstag fick förlängas, böjas vridas, värmas e.t.c. Nu skall jag iväg och dricka brännvin....................... Det är jag värd....................... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 7 Januari , 2007 Rapport Share Postad 7 Januari , 2007 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst viktor Postad 14 Januari , 2007 Rapport Share Postad 14 Januari , 2007 Kan det inte vara problem att använda servo från en personbil som 164 då servosnäckan kanske inte är designad för de krafter som den utsätts för i en stor terrängbil?viktor2007-01-14 13:08:50 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 14 Januari , 2007 Rapport Share Postad 14 Januari , 2007 jag använde en 160 servo när jag byggde om en valp och det fungerade bra, men man ska akta sig för att vrida runt ratten utan hjulrörelser. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Anders 303 Postad 14 Januari , 2007 Rapport Share Postad 14 Januari , 2007 Viktor: Det kan visst vara problem men vi hittade ingen servo som passade med tanle på vart strstag och sådant sitter fast förhållande till balkar. Vi hade tänkt att ta en servo från en Cheva Astro men den utgående "armen" från servot fungerade inte. Så vi hoppas på att det blir mcket bättre med en 164 servo men vet att det inte blir riktigt bra. Det är ju så att det blir ju många förändringar med strstag & utväxlingar e.t.c. Limpa: Vi skall försöka att inte vrida på ratten när vi står still. Är det för att styrstagen går sönder? Våra är förstärkta med ett vinkeljärn som svetsat. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst putte Postad 14 Januari , 2007 Rapport Share Postad 14 Januari , 2007 Har en kamrat som monterade på portaler å servo från 164. Samt en Volva td 24. Den bilen funkade inte servon tillräckligt på. Den till och med kokade i ATF oljan. Men det kanske va fel på den servon får man hoppas på för eran del. Jag har funderat ett tag på servo på min13 bil. Men då får det bli från en Cheva van. Har en på min Valp. Men inte hunnit färdigt med bilen ännu för att kunna prova resultatet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Anders 303 Postad 15 Januari , 2007 Rapport Share Postad 15 Januari , 2007 Servo från en Cheva kommer inte att passa så lätt. Från servot till själva "fästet" för staget så behövs det c:a 10cm på våra bilar, därav så väljer många 164 servot. Men har du en bra idé så kopierar jag den gärna sedan. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 15 Januari , 2007 Rapport Share Postad 15 Januari , 2007 Servopumpen från 164 må få ett högre tryck om man justerar den...sedan kan man ju alltid montera oljekylare på returen... experimentera vidare (har någon provat MB servo...den skall ju gå åt rätt håll har jag läst nånstans)s-os2007-01-15 11:33:29 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klas_B Postad 15 Januari , 2007 Rapport Share Postad 15 Januari , 2007 Intressant att se lite bilder från detta bygge. Själv har jag övergett 164-snäckan beroende på att jag skall ha lite större hjul (44x18.5) på mitt bygge, behöver bra kräm ur snäckan. Har därför en Dodge buss snäcka på plats som är lite kraftigare. Upptäckte den hårda vägen att 164-snäckan gick "åt fel håll" jämfört med originalet, ja vred man på ratten åt vänster styrde hjulen åt höger. Därför måste man ha utgånde axelns arm uppåt på snäckan. Se http://www.terrangbil.net/_forum/forum_posts.asp?TID=107 för lite mer info... // Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klas_B Postad 15 Januari , 2007 Rapport Share Postad 15 Januari , 2007 Mitt servoarrangemang ser för tillfället ut så här. Det är alltså monterat på en TGB 903-ram (Lillvalpen), men axlarna (portaler) är från en C306:a. Notera att snäckans utgående axel sitter under rambalken, och fästet där originalsnäckan suttit gapar tomt... Ja, en redig skyddsplåt runt de ädla delarna är ju på sin plats. Den jag har är 5 mm tjock. Få se hur länge den räcker? Skulle tro att det skulle bli ett liknande koncept om man ska ha det på en C303. // Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Anders 303 Postad 15 Januari , 2007 Rapport Share Postad 15 Januari , 2007 Är det en dodge servo snäcka? Om det är det är den modifierad? Utgående axeln? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 16 Januari , 2007 Rapport Share Postad 16 Januari , 2007 I sinom tid kommer även min 13 få servo, men vad det lutar åt är en sån här: som man sätter på styrsnäckans ingång och kopplar rattstången till. Verkar att gå att få hit för ca 500$, om man kan lita på hur de annonseras på ebay. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst viktor Postad 16 Januari , 2007 Rapport Share Postad 16 Januari , 2007 omega24v: http://www.HydraulSyd.se har en liknande. Momentförstärkare som dom så fint heter. Kolla deras katalog på http://www.hydraulsyd.se/Archive/Documents/Swedish/Produktoversikt.pdf (obs 30MB) på sidan 44. Den har namnet "Momentförstärkare TAD". Tillverkare är Danfoss om jag inte minns fel. När jag kollade upp priset på den för något halvår sen låg den på ca 4000kr exkl. Jag har själv funderat på den men vill helst undvika en stor klump mellan benen. viktor2007-01-16 20:12:52 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 16 Januari , 2007 Rapport Share Postad 16 Januari , 2007 Se där! OK, jag ska kolla deras katalog. Jag har inte koll på hur stora de där grejorna är, men är de som "diametern" på en vanlig styrsnäcka, är min fundering att kapa rattstången några centimeter ovanför snäckan och resa snäckans rattstång lodrätt efter kapningen (vrida snäckan sådär 10-20 grader "framlänges"). Så hoppas jag få in momentförstärkaren lodrätt pekande upp mot bromscylindern och vinkla av bakåt med en knut och till sist ha en ställbar rattstång. Men som sagt, jag har inte hundra koll på storleken på grejorna, det är på idestadiet än så länge. Detaljer i planen är egentligen att inte ha momentförstärkaren lodrätt heller,utan vinkla den något mot förardörren (knut mellan snäcka och förstärkare). Det medför i såfall bättre plats för högerfoten och pedalerna som behöver den platsen... Kopplingspedalen lär få modifieras. Ratten sitter förskjuten några centimeter mot mitten av bilen, så det är inte till nackdel att få den längre till vänster. Utom möjligen att det kan bli bökigare att ta sig i och ur bilen. En annan detalj i planen är att ha lagom med kraft från servon. Jag vill ha HJÄLP, inte fingertoppslätt styrning. Det vore allt annat än bra att kröka länkarna på vägen till hjulen när man fastnat i nåt. Den som lever får se, jag har en del annat som måste göras först, bland annat är funktion på min camper prioriterat, liksom landsvägsdäck. Men styrservo, ställbar rattstång, andra stolar och ljudisolering av hytten är saker som ska roddas med under våren.omega24v2007-01-17 07:17:16 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klas_B Postad 17 Januari , 2007 Rapport Share Postad 17 Januari , 2007 Anders 303 >> Jo, snäckan på bilden är från en Dodge van. Den är inte modifierad. Det enda är att armen på utgående axeln har flyttats på sin splines så att de blev att peka uppåt med rattaxeln mitt i slaget. Så här såg snäcka ut innan vi monterade den på Lillvalpen. Snäckan är bra mycket högre än C303 snäckan, därför är det nog enklast att sätta utgånde axeln under rambalken, annar får man nog bygga om pedalstället rätt kraftigt innuti bilen. Fästet som Dodgesnäckan bultats mot är en 10mm tjock plåt som svetsats fast i underkant på rambalken. Den har samma hålbild som snäckan. // Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Anders 303 Postad 17 Januari , 2007 Rapport Share Postad 17 Januari , 2007 Från vilken årsmodell är servot? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.