Gå till innehåll

Servo 303


Gäst Anders 303

Rekommendera Poster

Gäst Anders 303

Servo i en 303

Idag har servomontaget påbörjats i skogspaddan.se.

Vi har kapat och plockat ned dn tidigare styrningen, vissa saker satt rätt brasmiley-yell.gif. Så senare i veckan skall vi fortsätta med detta. Uppdatering följer.smiley31.gifsmiley32.gif

Nu finns det ingen återvändo då allt är kapat samt golvet är urkapat.........

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

gärna med lite foton så man får en inbilk i vad som behöver göras, det låter inte som något man snor i hop på en helg, skall hålla korpgluggarna på detta ämne då jag funderar lite själv, trevligt med fler som vill dela med sej av vad de gör med sin bil smiley20.gif

: Hasse
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst Anders 303

Liten snab uppdatering. Nu finns det styrning på bilen men servopump saknas. Det blev en servo från en gammal 164, det är för att de har längre axel från själva snäckan. Mycket mickel och trixa blev det. Bilder kan läggas upp senare, glömde kameran idag igen....... Styrstag fick förlängas, böjas vridas, värmas e.t.c. Nu skall jag iväg och dricka brännvin....................... Det är jag värd....................... smiley20.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det inte vara problem att använda servo från en personbil som 164 då servosnäckan kanske inte är designad för de krafter som den utsätts för i en stor terrängbil?

viktor2007-01-14 13:08:50
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Anders 303

Viktor: Det kan visst vara problem men vi hittade ingen servo som passade med tanle på vart strstag och sådant sitter fast förhållande till balkar. Vi hade tänkt att ta en servo från en Cheva Astro men den utgående "armen" från servot fungerade inte. Så vi hoppas på att det blir mcket bättre med en 164 servo men vet att det inte blir riktigt bra. Det är ju så att det blir ju många förändringar med strstag & utväxlingar e.t.c.

 

Limpa: Vi skall försöka att inte vrida på ratten när vi står still. Är det för att styrstagen går sönder? Våra är förstärkta med ett vinkeljärn som svetsat.

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en kamrat som monterade på portaler å servo från 164. Samt en Volva td 24. Den bilen funkade inte servon tillräckligt på. Den till och med kokade i ATF oljan. Men det kanske va fel på den servon får man hoppas på för eran del. Jag har funderat ett tag på servo på min13 bil. Men då får det bli från en Cheva van. Har en på min Valp. Men inte hunnit färdigt med bilen ännu för att kunna prova resultatet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Anders 303

Servo från en Cheva kommer inte att passa så lätt. Från servot till själva "fästet" för staget så behövs det c:a 10cm på våra bilar, därav så väljer många 164 servot.

Men har du en bra idé så kopierar jag den gärna sedan.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Servopumpen från 164 må få ett högre tryck om man justerar den...sedan kan man ju alltid montera oljekylare på returen... experimentera vidare smiley20.gif

 

(har någon provat MB servo...den skall ju gå åt rätt håll har jag läst nånstans)
s-os2007-01-15 11:33:29
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant att se lite bilder från detta bygge. Själv har jag övergett 164-snäckan beroende på att jag skall ha lite större hjul (44x18.5) på mitt bygge, behöver bra kräm ur snäckan. Har därför en Dodge buss snäcka på plats som är lite kraftigare.

 

 

 

Upptäckte den hårda vägen att 164-snäckan gick "åt fel håll" jämfört med originalet, ja vred man på ratten åt vänster styrde hjulen åt höger. Därför måste man ha utgånde axelns arm uppåt på snäckan.

 

 

 

Se http://www.terrangbil.net/_forum/forum_posts.asp?TID=107 för lite mer info...

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt servoarrangemang ser för tillfället ut så här. Det är alltså monterat på en TGB 903-ram (Lillvalpen), men axlarna (portaler) är från en C306:a. Notera att snäckans utgående axel sitter under rambalken, och fästet där originalsnäckan suttit gapar tomt... Ja, en redig skyddsplåt runt de ädla delarna är ju på sin plats. Den jag har är 5 mm tjock. Få se hur länge den räcker?

 

 

 

Skulle tro att det skulle bli ett liknande koncept om man ska ha det på en C303.

 

 

 

20070115_123400_DSC02852_dodges.JPG

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

I sinom tid kommer även min 13 få servo, men vad det lutar åt är en sån här:

 

str_tor_gen.jpg

 

som man sätter på styrsnäckans ingång och kopplar rattstången till. Verkar att gå att få hit för ca 500$, om man kan lita på hur de annonseras på ebay.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

omega24v:

http://www.HydraulSyd.se har en liknande. Momentförstärkare som dom så fint heter.

 

Kolla deras katalog på http://www.hydraulsyd.se/Archive/Documents/Swedish/Produktoversikt.pdf (obs 30MB) på sidan 44. Den har namnet "Momentförstärkare TAD". Tillverkare är Danfoss om jag inte minns fel.

 

När jag kollade upp priset på den för något halvår sen låg den på ca 4000kr exkl.

 

Jag har själv funderat på den men vill helst undvika en stor klump mellan benen.

 
viktor2007-01-16 20:12:52
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Se där! OK, jag ska kolla deras katalog. Jag har inte koll på hur stora de där grejorna är, men är de som "diametern" på en vanlig styrsnäcka, är min fundering att kapa rattstången några centimeter ovanför snäckan och resa snäckans rattstång lodrätt efter kapningen (vrida snäckan sådär 10-20 grader "framlänges"). Så hoppas jag få in momentförstärkaren lodrätt pekande upp mot bromscylindern och vinkla av bakåt med en knut och till sist ha en ställbar rattstång. Men som sagt, jag har inte hundra koll på storleken på grejorna, det är på idestadiet än så länge.

 

Detaljer i planen är egentligen att inte ha momentförstärkaren lodrätt heller,utan vinkla den något mot förardörren (knut mellan snäcka och förstärkare). Det medför i såfall bättre plats för högerfoten och pedalerna som behöver den platsen... Kopplingspedalen lär få modifieras. Ratten sitter förskjuten några centimeter mot mitten av bilen, så det är inte till nackdel att få den längre till vänster. Utom möjligen att det kan bli bökigare att ta sig i och ur bilen.

 

En annan detalj i planen är att ha lagom med kraft från servon. Jag vill ha HJÄLP, inte fingertoppslätt styrning. Det vore allt annat än bra att kröka länkarna på vägen till hjulen när man fastnat i nåt.

 

Den som lever får se, jag har en del annat som måste göras först, bland annat är funktion på min camper prioriterat, liksom landsvägsdäck. Men styrservo, ställbar rattstång, andra stolar och ljudisolering av hytten är saker som ska roddas med under våren.
omega24v2007-01-17 07:17:16
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders 303 >> Jo, snäckan på bilden är från en Dodge van. Den är inte modifierad. Det enda är att armen på utgående axeln har flyttats på sin splines så att de blev att peka uppåt med rattaxeln mitt i slaget. Så här såg snäcka ut innan vi monterade den på Lillvalpen.

 

 

 

20061029_094738_DSC02523.JPG

 

 

 

Snäckan är bra mycket högre än C303 snäckan, därför är det nog enklast att sätta utgånde axeln under rambalken, annar får man nog bygga om pedalstället rätt kraftigt innuti bilen. Fästet som Dodgesnäckan bultats mot är en 10mm tjock plåt som svetsats fast i underkant på rambalken. Den har samma hålbild som snäckan.

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...